|
|
Życie i twórczość Regisa Loisela
Gra komputerowa "The Gift"
Producentem tej gry jest francuska firma Cryo interactive, znana chociażby
z takich tytułów jak "Dune", "Atlantis", czy
"Dragon Lore". Nawiasem mówiąc firma ta jest też odpowiedzialna
za średnio udaną komputerową adaptację przygód Thorgala Aegirsona - "Thorgal:
The Curse of Odin". Nas jednak interesuje dzisiaj wydana przez nią
w 2000 roku gra pod wdzięcznym tytułem "The Gift". Powstała
ona dzięki temu, że dyrektor Cryo Philippe Ulrich nawiązał kontakt z
Regisem Loiselem i zaprosił go do współpracy przy nowym projekcie. Scenariusz
do gry jest ich wspólnym dziełem. Loisel stworzył też projekty plastyczne do
gry, odciskając na niej tym samym piętno swojego graficznego stylu.
|
|
|
|
Ciężko jest zaszufladkować ten tytuł, ale najbardziej chyba pasuje do niego
określenie "platformówka". Głównym bohaterem opowieści jest tytułowy
Gift - mały czerwony stworek, wyposażony we wspaniałą magiczną broń (nieodparcie
przypominającą swym wyglądem zwykły kij). Żeby było ciekawie, nie jest on raczej
bohaterem, lecz anty-bohaterem, jego zachowanie pozostawia bowiem wiele do życzenia,
jeśli chodzi o względy moralne. Wracając jednak do tematu, droga Gifta będzie
wiodła przez siedem szalonych krain, które są parodiami światów z innych filmów
i gier. W każdej z odwiedzonych krain Gift musi odszukać jednego z siedmiu grzesznych
karłów (których pierwowzorami jest oczywiście siedmiu krasnoludków) i dostarczyć
ich pięknej księżniczce Lolicie Globo, która nawiasem mówiąc święcie
wierzy, że jest Królewną Śnieżką. Postać każdego z karłów jest inspirowana jednym
z siedmiu grzechów głównych - mamy tu np. karła lubieżnego, który bardzo lubi
"świerszczyki", czy żarłoka (uzbrojonego w bagietkę i francuski ser).
Na końcu drogi Gift musi jeszcze zmierzyć się z Czarnym i Głębokim Cieniem i
odnieść sukces tam, gdzie zawiedli wszyscy inni bohaterowie. Niezwykłe postacie
o często mocno zwichrowanej psychice, ciekawe pomysły scenariuszowe i surrealistyczne
wnętrza, wszystko to doprawione szczyptą humoru tworzą fascynujący klimat, który
sprawia, że gra jest całkiem interesującą pozycją zarówno dla miłośników komputerowej
rozrywki, jak i dla tych, którzy za grami nie przepadają, ale lubią twórczość
Regisa Loisela.
Inne prace artysty
Jak już częściowo wspomniałem na początku artykułu, oprócz komiksów, Loisel
ma także na swoim koncie krótkie formy narracyjne, pisane dla takich magazynów
jak Circus (1986) oraz dla "Pilot" & Charlie (1988), a
także liczne ilustracje prasowe, plakaty teatralne, czy okładki płytowe. Spod
jego ręki wyszło też np. portfolio: "L'offrande chez Trihan et plusieurs
sérigraphies". Będąc już uznanym twórcą komiksowym Loisel miał też
okazję pracować dla wytwórni Walta Disneya, biorąc udział w tworzeniu dwóch
długometrażowych produkcjami amerykańskiego giganta - "Mulan"
i "Atlantis". Narysowął też storyboardy do innego animowanego
filmu (dla odmiany francuskiego) pt. "Le Petit Poucet".
Ponad 30 lat po opublikowaniu swoich pierwszych komiksowych prac, Loisel
został wreszcie nagrodzony na miarę swojego talentu. Został bowiem w tym roku
zdobywcą Wielkiej Nagrody Miasta Angouleme (czyt. Angulę), które to wyróżnienie
przyznawane jest przez Akademię Nagród Międzynarodowego Festiwalu Komiksu.
Konkurs ten rokrocznie odbywa się właśnie w Angouleme. Można powiedzieć, że
nagroda ta jest dla światka komiksowego tym, czym Oskary w świecie filmu.
Dzięki zdobyciu tego wyróżnienia Loisel dołączył do grona tak znanych europejskich
twórców, jak np. Moebius, Shuiten, czy Bilal i zapewnił
sobie poczesne miejsce w panteonie sław komiksu.
Chociaż artysta pochodzi z Francji, to jednak od wielu już lat nie mieszka
tam na stałe. Przez kilka lat mieszkał w Wielkiej Brytanii, od jakiegoś
czasu natomiast mieszka i pracuje w Montrealu w Kanadzie. Na szczęście
to, że przeniósł się do Ameryki Północnej, wcale nie przeszkadza mu w
tworzeniu bardzo "europejskich" komiksów.
Tomasz "aegirr" Brzozowski
Wybrana bibliografia komiksowa Loisela
Źródła:
La
quete de l'oiseau du temps
WRAK - artykuł
"Piotruś Pan" Wojciecha Birka
|
|
|