|
|
Top 20 by TM-Semic
Firma TM-Semic/Fun Media przestała istnieć. Wydawnictwo mające zdecydowaną
przewagę zasług w kwestii komiksowej edukacji dzisiejszych dojrzałych czytelników,
które na całą dekadę lat 90. zmonopolizowało polski rynek komiksowy, nie wyda
już ani jednego komiksu. Przyszedł chyba zatem czas na podsumowanie zasług
firmy,
która przez ubiegłe dziesięciolecie prowadziła nas na bieżąco po najważniejszych
seriach rynku amerykańskiego, w których właśnie wówczas dojrzewały talenty
Toda
McFarlane'a, Erica Larsena, Norma Breyfogle'a, Jima Lee, Johna Romity jr.,
Jima Aparo, Barry'ego Windsora Smitha, Alana Granta, J.M. DeMatteisa, Simona
Bisleya
Sala Buscemy... Dzięki TM-Semic mogliśmy świadkować, jak ci rysownicy i scenarzyści
stawali się gwiazdami, tworzyli legendę komiksu i osiągali status dziś już
niekwestionowany. Celem poniższego zestawienia jest zaprzeczenie najpowszechniejszej może opinii
na temat TM-Semic, jakoby przyczyniali się oni do krzewienia komiksowej głupoty,
tandety i psuli gusta młodzieży. Owszem, tandety trochę było, ale ryzyko jej
dominacji ciąży nad repertuarem każdego wydawnictwa celującego w medium tak
popularnym jak komiks. Nas interesuje przede wszystkim wykazanie, że to właśnie
firma TM-Semic, świadomie lub mimowolnie, przyczyniła się do uwrażliwienia polskiego
czytelnika także na tą lepszą sztukę komiksową, że wybitnych komiksów w jej
repertuarze nie brakowało. Oto dwadzieścia najlepszych pozycji wydawnictwa.
Niektóre są arcydziełami, inne po prostu znakomitym rzemiosłem dostarczającym
dobrej rozrywki, ale wszystkie mają w sobie coś wartego poznania. Wybór oczywiście
subiektywny.
|
|
|
|
1. Daredevil: The Man Without Fear, scen. Frank Miller, rys. John
Romita Jr. Obok "Batman: Year One" kolejny dowód mistrzostwa Millera w tworzeniu
historii "originowych". Dzieje Matta Murdocka rozpoczynają się we
wczesnym dzieciństwie, prowadzą przez śmierć ojca i zemstę na jego zabójcach,
studia prawnicze i spotkanie z Elektrą, aż po pierwsze starcie z Kingpinem i
przywdzianie stroju Czerwonego Diabła. Wszystko to już widzieliście w filmie?
Zapomnicie o nim, gdy zagłębicie się w lekturze tego komiksu: "The Man
Without Fear" jest piękną opowieścią o dużym ładunku emocjonalnym, jednym
z niekwestionowanych arcydzieł na gruncie opowieści o superbohaterach. Wydany
jako "Mega Marvel" 2/95.
|
|
|
|
2. Batman: Zabójczy żart, scen. Alan Moore, rys. Brian Bolland (szkic),
Jack Higgins (kolor). Twórca "V jak Vendetta" i "Watchmen"
bierze pod szkło powiększające psychikę Jokera. Wykładnia na temat kruchości
ludzkiego umysłu i względności pojęć normalności i obłędu, który trawi również
Batmana. Obłędna, mroczna atmosfera współtworzona przez monochromatyczną kolorystykę
i ramę kadrów ukazujących krople deszczu nieubłaganie uderzające o ziemię,
tak
na początku, jak na końcu historii. Plus jedno z najbardziej pamiętnych komiksowych
zakończeń. Wydany jako "Batman" 1/91.
|
|
|
|
3. Spider-Man: Ostatnie Łowy Kravena, scen. J.M. DeMatteis, rys. Mike
Zeck. Wielki klasyk, powstały na fali przełomu jaki dla opowieści o superbohaterach
wyznaczył pamiętny rok 1986 ("Łowy" pochodzą z 1987). DeMatteis jest
dla Człowieka-Pająka tym, czym Frank Miller dla Daredevila i Batmana: człowiekiem,
który wyprowadził swojego bohatera z radosnej sielanki prania złoczyńców po
pysku, zwalając w zamian na jego głowę masę problemów egzystencjalnych, psychicznych,
metafizycznych i łącząc jego losy z elementami kultury zgoła nie amerykańskiej.
O ile jednak Millera pasjonowała kultura japońska, DeMatteis odwołuje się do
mistycyzmu plemion afrykańskich. Wspaniały i mroczny komiks grozy. Sześcioczęściowa
mini-seria wydana w numerach "Spider-Mana" 1-3/94.
|
|
|
|
4. Weapon X, scen. i rys. Barry Windsor Smith. Historia eksperymentu,
który uczynił z Wolverine'a niebezpieczną maszynę do zabijania i najtwardszego
herosa universum Marvela. Dużo narracyjnych niespodzianek i niezwykły klimat
zamkniętej stacji badawczej, w której odbywa się eksperyment, który rychło
obraca
się przeciw naukowcom... Jeden z żelaznych tytułów w ofercie wydawnictwa Marvel
i bodaj najlepszy komiks z "Wolverinem ("Origin" mu nie dorównał).
Wydany jako "Mega Marvel" 4/94.
5. Batman: Black & White, scen. i rys. Różni autorzy. Mroczny rycerz
w interpretacji największych gwiazd komiksowego świata (m.in. Neil Gaiman, Brian
Bolland, Katsuhiro Otomo, Simon Bisley, Bill Sienkiewicz i Ted McKeaver). Zbiór
czarno-białych opowiadań, z których każde to klasa sama w sobie. Niebawem nakładem
Egmontu ukaże się drugi tom tego chlubnego przedsięwzięcia. Pierwszy został
wydany przez TM-Semic w dwóch częściach, jako "Wydanie Specjalne"
1-2/97.
|
|
|
|
6. Batman: Ostatni Arkham, scen. Alan Grant, rys. Norm Breyfogle. Oskarżony
o zabójstwo policjanta, Mroczny Rycerz zostaje poddany kuracji w szpitalu Arkham.
Staje twarzą w twarz z wrogami, z których najważniejszą rolę pełni w tej opowieści
niejaki Zsasz, morderca znaczący swe ciało bliznami, z których każda symbolizuje
popełnioną zbrodnię. Pierwsza historia w serii "Shadow of the Bat",
stworzonej dla ambitniejszych projektów z udziałem Mrocznego Rycerza. Znakomite,
dynamiczne rysunki Norma Breyfogle'a, który wspina się tutaj na wyżyny talentu
i niebanalny scenariusz z wzorcowo przeprowadzoną intrygą. Czteroczęściowa mini-seria
wydana jako "Batman" 1-2/94.
|
|
|
|
7. Green Lantern: Szmaragdowy Świt, scen. Keith Giffen i Gerard Jones,
rys. M.D. Bright (szkic), Romeo Tanghal (tusz), Anthony Tollin (kolor). "Year
One" ziemskiego Green Lanterna, Hala Jordana. Dynamiczna, trzymająca
w napięciu akcja opowiedziana klasycznie przy pomocy "amerykańskiej"
kreski, za to wciągająca po same uszy. Dodatkowo położony nacisk na dojrzewanie
do odpowiedzialności, którą ciągnie za sobą przemiana młodego prowincjusza-pijaczka
w superbohatera itp. - czyli wszystko, co w tego typu komiksie powinno się
znaleźć, zostało wplecione w sposób pierwszorzędny. Wielki przebój, który
wróżył serii
"Green Lantern" wielki sukces na polskim rynku. Niestety, stało się
inaczej. Wydany jako "Green Lantern" 1/92-2/93.
|
|
|
|
8. Batman: Venom, scen. Dennis O'Neil, rys. Russel Brain. "Graphic
novel" rozegrana we wcześniejszym okresie działalności Bruce'a Wayne'a
jako samozwańczego obrońcy Gotham. Batman zawiódł: nie był w stanie uratować
przed śmiercią małej dziewczynki. Trawiony kompleksem winy, uzależnia się od
narkotyku wzmagającego siłę fizyczną lecz wyniszczającego umysł. Poruszające
studium walki z nałogiem, ukazujące bardzo ludzkie oblicze Mrocznego Rycerza.
Preludium do sagi "Knightfall". Wydane jako "Wydanie Specjalne"
4/94.
|
|
|
|
9. Aliens: Labirynt, scen. Jim Woodring, rys. Kilian Plunkett. Zdecydowanie
najlepszy z wydanych w Polsce komiksów o Obcych. W stacji badawczej Innominate
pewien obłąkany naukowiec prowadzi szokujące eksperymenty z udziałem Obcych
i ludzi. Brutalny, pełen ostrych scen komiks, trochę przypominający film George'a
A. Romero "Day of the Dead". Mało efektowna i surowa kreska współtworzy
niezwykły i chłodny nastrój opowieści, w której zawiera się smutna refleksja
na temat granic, do jakich może się posunąć nauka. Komiks tylko dla dorosłych.
Wydany jako "Mega Komiks" 6-7/99.
|
|
|
|
10. Spider-Man: Najlepsi wrogowie, scen. J.M. DeMatteis, rys. Sal Buscema.
Ponownie DeMatteis, tym razem w duecie z jednym najciekawszych rysowników lat
90. Salem Buscemą, z którym wielokrotnie łączył siły by tworzyć przygody "Człowieka-Pająka".
"Najlepsi wrogowie" to historia ostatniego (?) pojedynku Spidera z
drugim Green Goblinem - czyli Harrym Osbornem. Pojedynku tym bardziej ekscytującego,
że rozegranego przede wszystkim w sferze prywatnego życia antagonistów. Doskonała
narracja poparta kreską mistrzowsko oddającą emocje bohaterów. Wydany jako "Spider-Man"
10/95.
11. Batman: Mroczny Rycerz Mrocznego Miasta, scen. Peter Milligan,
rys. Kieron Dwyer (szkic i tusz), Dennis Janke i Adrienne Roy (kolory). Gotham
City jako istota, która powołała Batmana do obowiązku walki ze złem jej zagrażającym.
Gotycka opowieść grozy, pełna zagadek nie tylko dzięki obecności Riddlera (jeden
z najlepszych występów tego przeciwnika Batmana). Wydany jako "Batman"
8/91.
12. Batman: Nikt, scen. Alan Grant, rys. Norm Breyfogle. Znakomite
opowiadanie o człowieku, który odkrył tożsamość Batmana i w końcu, pragnąc wyjawić
sekret jego wrogom, poniósł najwyższą cenę. Portret człowieka upadłego i odpowiedź
na pytanie o sens misji Bruce'a Wayne'a w finałowej, bardzo poruszającej scenie.
Wydany jako jedna z dwóch historii w "Batmanie" 4/95.
13. Batman/Sędzia Dredd: Sąd nad Gotham, scen. Alan Grant i John Wagner,
rys. Simon Bisley. Pierwszy wydany w Polsce komiks, który zwalał z nóg już samą
jakością wydania. Kolejnym zwalającym z nóg aspektem były dzikie, malarskie
ilustracje Simona Bisleya, odsłaniające przed nami całą skalę talentu tego rysownika.
Wreszcie historia - przepełniona czarnym humorem i psychodelią. Obecnie jeden
z najbardziej rozchwytywanych semicowskich komiksów na giełdach i w antykwariatach,
gdzie potrafi osiągać zawrotne ceny. Wydany jako "Wydanie Specjalne"
4/93.
14. Punisher: Year One, scen. Dan Abnett i Andy Lanning, rys.Dale Eaglesham.
Rodzina Franka Castle ginie przypadkowo podczas porachunków mafijnych w Central
Parku. Frank popada w ciężką depresję. Jednak po pewnym czasie zaczyna dochodzić
do siebie... Wiemy, co dalej. Solidna, czarno-biała "grafic novel"
wydana jako "Punisher" 1/96.
15. Spider-Man: Zmysły, scen. i rys. Tod McFarlane. Szczytowe osiągnięcie
McFarlane'a z okresu jego pracy przy "Spider-Manie". Peter Parker
udaje się na kanadyjskie peryferie aby zbadać tajemnicę morderstw dokonywanych
na dzieciach. Wszystkie podejrzenia skupiają się wokół Wendigo - olbrzymiej
człekokształtnej istoty wywiedzionej z indiańskich legend... Ekologizująca wymowa
komiksu daje się przełknąć - zwłaszcza, że wychodzi z ust samego Wolverine'a,
który w tym gościnnym występie nie pozostaje w tyle za Spiderem. Pięcioczęściowa
mini-seria, wydana przez TM-Semic w numerach "Spider-Mana" 1-3/95.
|
|
|
|
16. Superman: The Man of the Steel, scen. i rys. John Byrne. W 1986
roku, obok "Powrotu Mrocznego Rycerza" i "Watchmen", powstały
też dwa komiksy opowiadające o początkach działalności największych gwiazd wydawnictwa
DC. Pierwszym był "Batman: Year One" Millera i Matzuchiellego, który
jeszcze w lipcu powinien ukazać się w Polsce nakładem Egmontu. Drugim był właśnie
"Superman: The Man of the Steel" Johna Byrne'a. Dziś obydwa tytuły
stanowią żelazny kanon gatunku. Komiks Byrne'a opowiada dzieje Człowieka ze
Stali chronologicznie: kataklizm planety Krypton, młodzieńcze lata w Smallville,
pierwsza wizyta w Metropolis i spotkanie z Lois Lane, przywdzianie kostiumu
z literą S, spotkanie z Batmanem w zaułkach Gotham City, wreszcie - starcie
z Lexem Luthorem i odkrycie swej wielkiej słabości, kryptonitu. W Ameryce komiks
ten przywrócił popularność Człowiekowi ze Stali, w Polsce był pierwszą konkretną
pozycją zapoznającą nas z tym bohaterem. Wydany w pięciu pierwszych numerach
"Supermana": 1/90-4/91.
|
|
|
|
17. Lobo: Nieamerykańscy gladiatorzy, scen. Alan Grant i John Wagner,
rys. Cam Cennedy. Najlepszy polski "Lobo". Ważniak bierze udział w
krwawym turnieju na Mondo Carno. Oczywiście dyskontuje wszystkich, przy okazji
udowadniając nieuczciwość organizatorów. Uczestnicy turnieju padają jak muchy,
krew bryzga na wszystkie strony. Aż głupio się z tego śmiać. Na szczęście wszystko
dobre, co się dobrze kończy. Wydany jako "Wydanie Specjalne" 1/98.
18. Lobo: Ostatni Czarnian, scen. Keith Giffen, rys. Simon Bisley.
Czy jest ktoś, kto nie zna tego zabawnego komiksu? "Sąd nad Gotham"
zapoczątkował w Polsce szał na Bisleya, "Ostatni Czarnian" go potwierdził:
przez lata ten komiks należał do najbardziej rozchwytywanych, jakie kiedykolwiek
wyszły na naszym rynku. Jedyny tytuł TM-Semic, który doczekał się reedycji.
Pierwsze wydanie to "Wydanie Specjalne" 2/94; niedawno wznowiony na
kredzie przez Fun Media jako "Top Komiks" 1/2001.
19. Batman: Miecz Azraela, scen: Dennis O'Neil, rys. Joe Quesada. Obok
"Sądu nad Gotham" najefektowniejsza graficznie opowieść z Batmanem
wydana przez TM-Semic. Drugie po "Batman: Venom" preludium do "Knightfallu",
w którym po raz pierwszy pojawia się Jean Paul Valley, dojrzewający dopiero
do roli Azraela - mściciela na usługach Zakonu św. Dumasa. Trzymająca w napięciu
fabuła i genialne rysunki Quesady, z niezapomnianymi scenami zimowymi. Wydany
jako "Wydanie Specjalne" 1/94.
20. Batman: Wizerunki, scen. Dennis O'Neil, rys. Bret Blevins. Jubileuszowa
historia pierwszego spotkania Batmana z Jokerem. Weteran O'Neil tym razem w
stylu retro, zaś rysunki co najmniej godne uwagi. Okładka Bollanda ("Zabójczy
żart") a w środku gustowny plakat Quesady. Wydany jako pięćdziesiąty polski
"Batman" - nr 1/95.
Piotr "Błendny Komboj" Sawicki
|
|
|