Amber

"Począwszy od czerwca Amber planuje wprowadzanie na rynek miesięcznie 5-6 nowych tytułów komiksowych (będzie to liczba raczej stała). Nowe tytuły w powstających seriach będą ukazywały się raz na 3 miesiące. W 2002 roku planujemy wprowadzenie na rynek 11 nowych serii"
"Będą to naszym zdaniem najlepsze współczesne tytuły z najpopularniejszych gatunków: science fiction, fantasy, STAR WARS, thrillery przyszłości, świat po apokalipsie"
"Komiksy Ambera to przede wszystkim wysoka jakość tak techniczna, jak i merytoryczna, a przy tym konkurencyjna cena i szeroka dostępność. Do takiego wizerunku naszych tytułów chcemy przyzwyczajać czytelników i miłośników komiksu w Polsce"
"Nie planujemy (...) wydawania tytułów, które nie będą się sprzedawać. A poważnie - nasze rozpoznanie rynku, propozycji zarówno polskich wydawców, jak i oferty światowej pozwala nam na taki dobór tytułów, który nie będzie rodził tego typu dylematów."

Tak zapowiadało swoje komiksy wydawnictwo Amber w wywiadzie udzielonym Serwisowi Komiksowemu w czerwcu roku ubiegłego, a taką informacje wydawnictwo przedstawiło prasie w sierpniu tego roku:

"Wydawnictwo Amber wstrzymuje na czas nieokreślony wydawanie komiksów. Spowodowane to jest innymi niż oczekiwane wynikami sprzedaży. Najwcześniej mogą zostać wydane komiksy ze świata Star Wars, ale żaden konkretny termin nie jest znany. Wydawnictwo aktualnie zmienia swoją siedzibę. Zmienił się również niedawno Dyrektor Handlowy wydawnictwa i być może on będzie miał wpływ na zmiany, potrzebne naszym zdaniem, w temacie komiksów z Amberu. Pozbycie się twardych okładek w celu obniżenia kosztów, lepszy dobór tytułów, badanie zapotrzebowania rynku to tylko część kwestii jakie będzie musiał przeanalizować Amber i mamy nadzieję, że analizy te nie zakończą się całkowitą rezygnacją z wydawania komiksów."

Wydawnictwo Amber, powstałe w 1989 roku, było pierwszym prywatnym wydawnictwem w Polsce. Ten biznes rodzinny państwa Fonioków wydaje dziś około 500 książek rocznie. Jako jeden z niewielu edytorów w Polsce inwestuje ogromne pieniądze w promocję i reklamy (billboardy, gratisowe książki lub fragmenty dołączane do "Polityki", "Cosmopolitana", "Bravo" itp., reklamy prasowe i radiowe). Na swych stronach internetowych chełpi się informacjami o dobrym doborze tytułów, utrzymywaniem cen na stałym poziomie, szybkim reagowaniem na potrzeby rynku, umiejętną promocją.

Jak to się ma do komiksu sami wszyscy wiemy - promocja komiksów praktycznie nie istniała, no może tylko przed pierwszym "pakietem" pojawiły się gratisowe kolorowe reklamy (2 strony A4, lub 4 strony A5) serii anonsowanych jako "światowe bestsellery", "dzieła uznanych twórców", "najlepszy komiks uznanego twórcy". Potem słowo promocja było już zarezerwowane tylko dla książek, zaś o wspomaganiu sprzedaży komiksu wydawca zapomniał. Może dobrym pomysłem marketingowym byłoby wydanie np. części albumu "Jeremiaha" nawet w formacie zeszytowym i dołączenie go do jakiegoś czasopisma. Ile nowych osób wtedy zainteresowałoby się komiksem, tego się nie dowiemy, ale moim zdaniem warto by było chociaż spróbować, szczególnie, że ten sposób promocji jest skuteczny, skoro Amber nadal stosuje go do książek.

Zdanie, iż wydawca "chełpi się dobrym doborem tytułów, utrzymywaniem cen na stałym poziomie" w przypadku komiksów zakrawa o kpinę.

Dobry dobór tytułów - gdzieś spotkałem się z opinią, że bardzo możliwe, iż dobór komiksów odbywał się na zasadzie obejrzenia okładki i rekomendacji oryginalnego wydawcy, bo te i u Amberu były na poziomie, czego o samej zawartości albumu zwykle powiedzieć się nie da. Tak naprawdę to tylko "Jeremiah", "Valerian" i "Kryształowy miecz" wniosły coś do światowego i polskiego komiksu. Szkoda tylko, że te ostatnie dwie serie to tylko wznowienia z "Komiksu" Prószyńskiego i S-ki. Ciekawe, dlaczego nie wydano dalszych nieznanych w naszym kraju albumów, przecież wydawnictwo pozwoliło sobie od końca wydawać "Jeremiaha", do tego tłumacząc go z wydania anglojęzycznego (sic!).

Za pięknie wydane albumy przyszło nam płacić 19,80 PLN, co było faktycznie dobrą ceną (no może niekoniecznie dla "Star Wars", które na twardą okładkę i kredę po prostu nie zasługiwało - za oceanem były one wydawane jako zeszyty 24 stronicowe. Można by zrozumieć twardą okładkę i kredę, gdyby łączono nie dwa a powiedzmy sześć lub więcej zeszytów). Chociaż jak widać na przykładzie innego wydawcy, wrocławskiego Siedmiorogu, można podobnie wydawać komiksy za 16 PLN. Niestety w przypadku Amberu owe prawie dwadzieścia złotych okazało się nie "super ceną", a po prostu ceną promocyjną, i na Boże Narodzenie roku 2002 kupowaliśmy już komiksy po 27,80 PLN (SW za 22,80 PLN). I ta cena okazała się przejściową - po kolejnych trzech miesiącach, gdy sprzedaż spadała coraz bardziej, wydawca próbował ratować się wydając komiksy, które wcześniej przygotowano do druku i przetłumaczono za 29,80 PLN (SW - 24,80 PLN). Dla polskiego czytelnika było to nie do zaakceptowania, skoro konkurencja wydawała przynajmniej o dychę taniej i do tego znacznie lepsze pozycje. Co prawda w miękkiej oprawie, ale to nikomu z czytelników tak naprawdę nie przeszkadza.

Wydaje mi się, że kolejnym błędem było wprowadzenie w marcu archiwalnych albumów za 4,99 PLN do hipermarketów. Każdy zdrowo myślący czytelnik odpuścił sobie po tym kupowanie nowości, bo liczył, że za parę miesięcy wyprzedaż się powtórzy (swoją drogą ja też na to czekam z trzema albumami).

Amber wprowadził na rynek 12 europejskich serii (22 albumy), 2 europejskie i 1 amerykański one-shot, oraz 15 albumów (7 różnych historii) ze świata "Gwiezdnych Wojen" w czasie swojego krótkiego romansu ze sztuką obrazkową.

Wydawca preferował (ciekawe dlaczego?) scenarzystę wcześniej w Polsce nieznanego Francoisa Froidevala (3 serie: "Lex", "Atlantyda", "Methraton"), resztę stanowią w większości mało popularne nawet w swych ojczystych krajach opowieści. Wyjątkiem są 3 znane na świecie serie: "Valerian" (szkoda, że w Polsce to tylko wznowienie i dodatkowo z wymyślonym, a nie przetłumaczonym tytułem), "Jeremiah" (szkoda, że od środka, nie po kolei oraz tłumaczone nie z oryginalnego wydania), "Kryształowy miecz" (czy ktoś w Amberze potrafi miecz i szpadę rozróżnić? To też tylko wznowienie). Raz wydawca stanął na wysokości zadania i wraz z premierą filmu "Droga do zatracenia" wprowadził komiks na kanwie którego właśnie powstała ta filmowa produkcja.

Krótko podsumowując: zły dobór tytułów, wysoka cena, kiepska czasem jakość skanów, nieregularność - to wszystko musiało się tak skończyć. Cóż należy wierzyć, że Amber wróci do niektórych serii w miękkiej okładce, niższej cenie i większej regularności . Wszyscy na to czekamy...

 

A oto krótkie informacje o wszystkich wprowadzonych seriach:

1. "Atlantyda" - bajecznie bogaty przedsiębiorca postanawia odnaleźć mityczną Atlantydę. Niejako przy okazji przywraca do życia niszczycielską Shebę... Temat Atlantydy dawał duży potencjał temu komiksowi, jednak rzadko zdarza się tak słaby scenariusz (Froideval po raz pierwszy). Rysunki niewiele lepsze.

2. "Eliksir wieczności" - fantasy, średnio udane, poszukiwania tytułowego eliksiru wieczności. Szkoda, że wydano tylko jeden album, bo to nie był najgorszy komiks.

3. "Falka" - pomieszanie fantasy i S-F, dodatkowo dużo cycków seksownej bohaterki. Coś na poziomie i w klimacie naszego "Gaila". Dobrze, że tylko dwa albumy.

4. "Gorn" - zabity w czasie obrony swego zamku tytułowy bohater powraca jako duch, zaś jego ciało odradza się z duszą demona. Pomysł głupi, wykonanie średnie. Komiks zupełnie słaby.

5. "Jeremiah" - dobry wybór wydawcy. Seria uznanego na świecie Hermanna Huppena pokazuje "zezwierzęciałą" Amerykę po wojnie atomowej. W takim świecie tytułowemu bohaterowi przyszło żyć i walczyć o życie. Piękny rysunek, świetny scenariusz. Zdecydowanie najlepsza seria Amberu i jedna z lepszych dostępna na dzień dzisiejszy w Polsce.

6. "Kran" - fantasy na wesoło. Cały dowcip kręci się wokół przyrodzenia i seksu. Po dziesięciu planszach przestaje to śmieszyć, a po dwudziestu zniechęca. My dostaliśmy aż trzy albumy, czyli około 150 plansz. Czy ktoś to wytrzymał?

7. "Kryształowy miecz" - wznowienie ciekawej serii fantasy, piękne rysunki, nie gorsze kolory, szkoda tylko, że większość czytelników znała już opowieść o poszukiwaniu mistrzów zmysłu przez ponętną Zoryę. Jak ktoś do tej pory tego nie czytał - polecam, jeden z brylancików w ofercie Amberu. Szkoda tylko, że konkurencja ma lepsze serię o podobnych tematach (np. "Lanfeust z Troy", czy właśnie wznawiane "W poszukiwaniu ptaka czasu").

8. "Lex" - scenariusz Froidevala, jeszcze gorszy niż w "Atlantydzie", dialogi nienaturalne, kiepski rysunek. W zamierzeniu miał to być komiks sensacyjny o grupce mścicieli szalejącej w Nowym Jorku, a nawet trudno napisać co powstało. Pomysł nienajgorszy, wykonanie fatalne. Odradzam każdemu.

9. "Methraton" - i znów Froideval, ale tym razem zaskoczenie: scenariusz logiczny, dialogi ciekawe (może to tylko wydawca się pomylił umieszczając jego nazwisko na okładce?), nienajgorszy rysunek. Można przeczytać i się nie męczyć...

10. "Niewidzialna" - komputerowa grafika w tej opowieści S-F powala nieudolnością, scenariusz liniowy i mało logiczny. Czego trzeba więcej aby popsuć komiks?

11. "Vangaurd" - jak wyżej, tylko rysunki znacznie lepsze.

12. "Valerian" - klasyczny komiks S-F. Seria szalenie popularna na zachodzie Europy. Warto sprawdzić co jest takiego wciągającego w przygodach tego agenta czasoprzestrzeni. W jedynym wydanym albumie Valerian zmaga się z rabusiami w post-nuklearnym Nowym Jorku.

13.-15. - Wydawca uraczył nas także trzema one-shotami: "Droga do zatracenia" i dwa albumy do scenariuszy Gordona Rennie, które są historiami S-F, jednak narysowanymi bardzo odmiennie - "Wilczyce deszczu" mają klasyczny czytelny rysunek, pełen absurdów scenariusz (komiczne latające pojazdy, skakanie z ogromnych wysokości, strzały z kuszy, które nie zabijają). "Szczury blasku" to z kolei komputerowo stworzona kosmiczna opowieść, gdzie twarze bohaterów wzorowane są na znanych aktorach, a scenariusz z zamierzenia miał być poważniejszy: nad Szkocją pojawia się wyrwa, która prowadzi do innego wymiaru, tytułowego Blasku, z którego nie ma powrotu. Tylko po co tam się pchają żołnierze, skoro wróg raczej broni Blasku niż atakuje. Oba komiksy pełne absurdów i braku logiki. Jeśli miałbym polecić to proponuję ten drugi - ładniej zrobiony...

Dodatkowo otrzymaliśmy przedruki amerykańskich zeszytów ze świata Gwiezdnych Wojen.

16. "Star Wars" - bez jakiś wpadek, ale i bez super historii. W zasadzie Egmont dobierał lepiej komiksy ze świata Gwiezdnych Wojen i przede wszystkim taniej. Do komiksów amberowskich scenariusze pisali: Mike Baron (9 albumów), Ron Marz (4) oraz John Ostrander. Za grafikę w każdej historii odpowiadał ktoś inny. Tutaj jako ciekawostkę można podać, że "Dziedzica Imperium" narysował Olivier Vatine, znany u nas z pierwszych albumów egmontowskiej serii "Aquablue".

Celowo pomijam w opracowaniu komiksy prasowe o Dilbercie, ponieważ przez samego wydawcę jest on traktowany jako książka i wydawany poza serią "Amber Komiks".


Dariusz "dVader" Wejder

 

Poniżej pełna lista komiksów wydawnictwa Amber wraz z cenami i datami wydań:

Atlantyda 1 Sheba
Scenariusz: Froideval, Rysunki: Angleraud
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.08

Atlantyda 2 Pradawny
Scenariusz: Froideval, Rysunki: Angleraud
Cena 27,8 PLN, Data wydania: 2002.12

Eliksir wieczności 1 Smocza krew
Scenariusz: Pelloux, Rysunki: Pelloux
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.08

Falka 1 Tchnienie Diabła
Scenariusz: Zanotto, Rysunki: Zanotto
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.06

Falka 2 Czerwony kryształ
Scenariusz: Zanotto, Rysunki: Zanotto
Cena 29,8 PLN, Data wydania: 2003.03

Gorn 1 Nawet śmierć...
Scenariusz: Oger, Rysunki: Oger
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.07

Gorn 2 Pakt
Scenariusz: Oger, Rysunki: Oger
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.09

Jeremiah 22 Noc na bagnach
Scenariusz: Hermann, Rysunki: Hermann
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.06

Jeremiah 20 Najemnicy
Scenariusz: Hermann, Rysunki: Hermann
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.10

Kran 1 Runy Gartagueula
Scenariusz: Herenguel, Rysunki: Herenguel
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.07

Kran 2 Walou-Walou dziedzictwo przodków
Scenariusz: Herenguel, Rysunki: Herenguel
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.11

Kran 3 Strzeż się wilkołaka
Scenariusz: Herenguel, Rysunki: Herenguel
Cena 29,8 PLN, Data wydania: 2003.05

Kryształowy miecz 1 Zapach Grinchów
Scenariusz: Goupil, Rysunki: Crisse
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.07

Kryształowy miecz 2 Spojrzenie Wenloka
Scenariusz: Goupil, Rysunki: Crisse
Cena 27,8 PLN, Data wydania: 2003.01

Lex 1 Prawo odwetu
Scenariusz: Froideval, Rysunki: Collignon
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.08

Lex 2 Nowa klinga
Scenariusz: Froideval, Rysunki: Collignon
Cena 27,8 PLN, Data wydania: 2002.12

Lex 3 Zbyt daleki cel
Scenariusz: Froideval, Rysunki: Collignon
Cena 29,8 PLN, Data wydania: 2003.05

Methraton Wąż
Scenariusz: Froideval, Rysunki: Druet
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.10

Niewidzialna 1 Tajemnica NA
Scenariusz: Maindron, Rysunki: Maindron
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.09

Niewidzialna 2 Księga przeznaczenia
Scenariusz: Maindron, Rysunki: Maindron
Cena 27,8 PLN, Data wydania: 2003.02

Vanguard 1 Chrzest ogniowy
Scenariusz: Morrison, Rysunki: MacNeil
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.10

Valerian 1 Głębiny Nowego Jorku
Scenariusz: Christin, Rysunki: Mézieres
Cena 27,8 PLN, Data wydania: 2003.01

Szczury blasku
Scenariusz: Rennie, Rysunki: Harrison
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.06

Wilczyce deszczu
Scenariusz: Rennie, Rysunki: Wilson
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.06

Droga do zatracenia
Scenariusz: Collins, Rysunki: Piers Rayner
Cena 29,8 PLN, Data wydania: 2002.10

Star Wars Jango Fett
Scenariusz: Marz, Rysunki: Fowler
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.06

Star Wars Zam Wesell
Scenariusz: Marz, Rysunki: Fowler
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.06

Star Wars Darth Maul 1
Scenariusz: Marz, Rysunki: Duursema
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.08

Star Wars Darth Maul 2
Scenariusz: Marz, Rysunki: Duursema
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.08

Star Wars Dziedzic Imperium 1
Scenariusz: Baron, Rysunki: Vatine
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.08

Star Wars Dziedzic Imperium 2
Scenariusz: Baron, Rysunki: Vatine
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.09

Star Wars Dziedzic Imperium 3
Scenariusz: Baron, Rysunki: Vatine
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.09

Star Wars Ciemna Strona Mocy 1
Scenariusz: Baron, Rysunki: Dodson
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.10

Star Wars Ciemna Strona Mocy 2
Scenariusz: Baron, Rysunki: Dodson
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.10

Star Wars Ciemna Strona Mocy 3
Scenariusz: Baron, Rysunki: Dodson
Cena 19,8 PLN, Data wydania: 2002.11

Star Wars Ostatni rozkaz 1
Scenariusz: Baron, Rysunki: Biucovic
Cena 22,8 PLN, Data wydania: 2002.12

Star Wars Ostatni rozkaz 2
Scenariusz: Baron, Rysunki: Biucovic
Cena 22,8 PLN, Data wydania: 2003.01

Star Wars Ostatni rozkaz 3
Scenariusz: Baron, Rysunki: Biucovic
Cena 24,8 PLN, Data wydania: 2003.03

Star Wars Ciemność 1
Scenariusz: Ostrander, Rysunki: Duursema
Cena 24,8 PLN, Data wydania: 2003.04

Star Wars Ciemność 2
Scenariusz: Ostrander, Rysunki: Duursema
Cena 24,8 PLN, Data wydania: 2003.06