Tytusologia stosowana
czyli
przegląd życia książeczkowego Tytusa de Zoo


"Książeczkowe życie" Tytusa zaczęło się jak najbardziej oczekiwanie po długim i pełnym nieoczekiwanych zwrotów akcji - "życiu gazetowym" w 1966 roku. Początkowe albumy zawierały zmienione, ale niejednokrotnie powielone przygody "gazetowe". Ale nie wdając się w dalsze dywagacje o powtarzalności tego wiekopomnego dzieła rozpoczynamy przegląd "książeczkowego życia" od czasów PRL-u do dzisiejszych. Chciałbym nadmienić, że wznawiane później najstarsze książeczki były przerysowywane w taki sposób, aby je "unowocześnić" i aby nie straszyły swoim archaizmem. Ponadto zostały całkowicie pokolorowane, bo nadmienić trzeba, że pierwsze książeczki wydane przez Wydawnictwo Harcerskie były ewenementem w skali światowej (bardzo rzadko stosowanym), tzn. strony kolorowe przeplatały się z czarno-białymi - dwie sąsiadujące kolorowe, dwie czarno-białe i tak przez cały album .

  

Księga I: Tytus zostaje harcerzem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1966 (wyd. I i II), 1970, 1974
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: MAW 1988, Prószyński i S-ka 1991, (2002 - Złota Księga Przygód II)
Druk: kolor
Dodatki: Drzewo genealogiczne Tytusa

Początek przygód Tytusa. W odróżnieniu od genezy Tytusa przedstawionej wcześniej, tutaj powstaje on z rozlanej plamy tuszu, z której Papcio Chmiel cierpiący na brak weny twórczej - tworzy małpę. Rozbrykana małpka zostaje oddana pod opiekę dwójki zaprzyjaźnionych harcerzy: Romka i A'Tomka. Rozpoczyna się uczłowieczanie Tytusa. Uczłowieczanie (jak i wszystko inne) najlepiej było w tych czasach rozpocząć od wciągnięcia do organizacji - w tym wypadku harcerskiej.
Mamy, więc okazję zapoznać się z przygotowaniami i treningami Tytusa, dzięki którym otrzyma zaszczytny tytuł harcerza: próbny rajd harcerski do zabytkowego zamku, zawody sportowe -czworobój, obóz harcerski. Pieniądze na ten ostatni cel bohaterowie starają się zdobyć dzięki: wypożyczalni rowerów ("Welodrom") i remontom mieszkań ("Odnawianko").
Prawdziwym wyzwaniem staje się dla Tytusa obóz harcerski, na którym musi się nauczyć jak pełnić wartę, wyznaczać bezpieczne kąpieliska oraz smażyć placki ziemniaczane dla całej drużyny. Na koniec pozostaje mu już tylko ukończyć bieg harcerski, co w końcu (za drugim razem) udaje się. A więc pierwszy etap uczłowieczania zakończony. Tytus został druhem Tytusem.

 

Księga II: Tytus otrzymuje prawko jazdy
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1967, 1968, 1976
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 1990, 1991, 2000
Druk: kolor
Dodatki: Gra planszowa "Wielki rajd samochodowy"

Tytus wraz z Romkiem i A'Tomkiem udaje się do Profesora Talenta, który chce go poznać. Profesor zbudował nowy wynalazek - konia mechanicznego "Rozalię". Mimo początkowych kłopotów przyjaciołom udaje się ujarzmić "mechanicznego konia", kiedy jednak okazuje się, że nie znają przepisów drogowych, Rozalia kieruje ich na kurs prawa jazdy. Aby sprawdzić zdobytą na kursie wiedzę wszyscy udają się na wycieczkę za miasto, która obfituje w wiele wesołych "mokrych" przygód. Kolejne harcerskie zadanie do wypełnienia to budowa "placu rowerowego". Kiedy Romek i A'Tomek są tym zajęci, Tytus udaje się na wycieczkę do Zoo, która kończy się uwięzieniem go w klatce i znowu przyjaciele muszą śpieszyć mu na ratunek. Koniec końców Tytus, Romek i A'Tomek zdobywają "Rozaliowe prawo jazdy".

  

Księga III: Tytus kosmonautą
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1968, 1971, 1976
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 1992, 2002
Druk: kolor

Tytus, Romek i A'Tomek zakładają klub astronautów. Po ciężkim treningu składającym się z: jedzenia z tubki w każdej pozycji , zachowania trzeźwości umysłu w każdej sytuacji, spania na okruszkach oraz sprawdzeniu reakcji na skołowacenie, Tytus, Romek i A'Tomek budują rakietę, która jednak zbyt daleko nie uleciała. Test jednak zdany i w nagrodę wszyscy otrzymują od Profesora Talenta zaproszenie na "Wystawę Astronautyczną" do NASA. W wyniku zbiegu nieprzewidzianych okoliczności dostają się na pokład promu kosmicznego i wyruszają w podróż w kosmos. Zaaresztowani przez kosmiczną straż zostają zabrani na stację międzyplanetarną, skąd udaje im się uciec w innej rakiecie. Po wielu przygodach w kosmosie (jak podróż Karbolotem) dostają się na obcą planetę zamieszkałą przez dwa plemiona "Smuteczków" i "Nudnowów". Po zorganizowaniu z nich drużyny harcerskiej wracają (przy pomocy Karbolotu) do domu. Ale, czy to wszystko się wydarzyło naprawdę...?

 

Księga IV: Tytus żołnierzem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1969, 1973, 1976
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 2001
Druk: kolor
Dodatki: Uzbrojenie LWP, stopnie wojskowe, zdjęcia Papcia w mundurze.

Tytus Romek i A'Tomek organizują na swoim podwórku oddział wojskowy. Po przejściu ciężkiego treningu (opracowanego oczywiście przez dowódcę - A'Tomka) przystępują do poważnych gier wojennych przeciwko wrogiemu oddziałowi żołnierzy z sąsiedniego podwórka. W tym celu budują rakietowóz co wydatnie pomaga im odnieść zwycięstwo. Okazuje się jednak, że przeciwnicy chcieli tylko przygotować się do zdobycia odznaki LOK. Nasi bohaterowie przyłączają się do nich i rozpoczynają trening. Po wygraniu pierwszej nagrody w konkursie "Wojsko Polskie w rysunkach dzieci" dostają zaproszenie na ćwiczenia wojskowe. Tutaj poznają prawdziwe trudy żołnierskiego życia: ćwiczenia, skoki na spadochronie oraz pomagają chłopom w żniwach. Ostatnim punktem programu jest udział w prawdziwych manewrach.

Księga V: Podróż do ćwierć koła świata
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1970, 1974
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: MAW 1978 (kolor + czarno-biały), Prószyński i S-ka (2002 - Złota Księga Przygód I)
Druk: kolor
Dodatki: Mapa podróży

A'Tomek buduje nowy projekt, którym jest Wannolot - uniwersalny środek transportu. Po zakończeniu budowy, kilku testach i błyskawicznej nauce języków obcych, chłopcy wyruszają w wielką podróż dookoła świata. Najpierw trafiają do Sztokholmu, gdzie Tytus robi na jednej z ulic "potop", następnie do Londynu i Paryża. Kolejny punkt w podróży to biegun polarny, gdzie nasi bohaterowie zostają rozdzieleni: A'Tomek został z Wannolotem, natomiast Romek i Tytus podryfowali na górze lodowej. Wkrótce jednak znowu razem dotarli do Nowego Jorku, gdzie dzięki Tytusowi udało się zatrzymać gangsterów po napadzie na bank. Następna przygoda odbyła się na wyspie należącej do Kuby, gdzie zostali aresztowani jako dywersanci. Szybko jednak wyjaśnili nieporozumienie (jak to między bratnimi krajami bywało) i wyruszyli w dalszą drogę. Pojazd swój - Wannolot stracili jednak nad Saharą, skąd porwani trąbą powietrzną dostali się do "Międzynarodowego obozu pionierów - Artka" Od bratnich pionierów otrzymali w prezencie nowszy udoskonalony model Wannolotu - Wannoamfibiohelikopteropoduszkoczołgolotu i powrócili do domu.

  

Księga VI: Tytus olimpijczykiem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1971, 1975
Druk:
Kolejni wydawcy: MAW 1979 (kolor + czarno-biały), Prószyński i S-ka 1996, 2003
Druk: kolor
Dodatki: Tablica ważniejszych mięśni, wagi bokserskie, gimnastyka

W Kogutkowie Górnym organizowana jest olimpiada. Nasi bohaterowie postanawiają wyszkolić Tytusa, aby w niej wystąpił.
Odpowiednia dieta i treningi czynią cuda. Skoro jednak Kogutkowo Górne leży wysoko w górach należy zaaklimatyzować odpowiednio Tytusa. W tym celu wybierają się w podróż Trąbolotem. Treningi nabierają rozmachu. Na pierwszy ogień idzie boks, w którym Tytus jako "długoręki" osiąga niezłe efekty. Jest tak dobry, że zostaje porwany i występuje jako "długoręki bombardier" zawodowo. Przegrywa jednak jedną z walk wskutek "uśpienia" przez zwrotną pigułkę nasenną. W czasie snu przystępuje do starożytnych igrzysk olimpijskich. W dalszej kolejności pora na treningi w skokach o tyczce, których wyniki są również nieoczekiwane. Wysportowany i wytrenowany Tytus wyrusza w końcu na olimpiadę do Kogutkowa. Ale cóż to, wszyscy zawodnicy są niezmiernie cherlawi - a no tak, przecież to olimpiada szachowa...

 

Księga VII: Tytus poprawia dwójkę z geografii Polski
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1972, 1974, 1976
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 1990, (2002 - Złota Księga Przygód I)
Druk: kolor

Nareszcie wakacje, chłopcy wracają z cenzurkami do domu - a Tytus? Niestety ma poprawkę. W ostatnim dniu wakacji ma zdawać na Helu egzamin poprawkowy z geografii. Od czego jednak przyjaciele? Do wyprawy naukowo- geograficzno- poprawkowej, zbiórka -zakrzyknął A'Tomek i wyruszają pomóc Tytusowi w zdaniu poprawki. Poprzez Karbon, wielkie zlodowacenie i zakłady produkcyjne poznajemy razem z nimi geografię. Tytus przyłącza się do wycieczki zagranicznej "Polska w 5 dni", z którą trafia do kopalni w Wieliczce. Generalna próba egzaminacyjna przeprowadzona zostaje w Malborku, gdzie Tytus odkrywa pracownię alchemika. Znaleziona tam mikstura "Mondralicum Alergicum" wybawia go z kłopotu i pozwala (mimo, złej odpowiedzi na jedno pytanie - eliksir przestał działać) w prosty sposób zdać egzamin poprawkowy.

Księga VIII: Tytus zdobywa sprawność astronoma
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1973, 1975
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: MAW 1988 (kolor + czarno-biały), Prószyński i S-ka (2002 - Złota Księga Przygód II)
Druk: kolor
Dodatki: Znaki zodiaku, plan lekcji


Tytus, Romek i A'Tomek rozpoczynają akcję harcerską "Frombork 1001 1969" - porządkowanie miejsc, w których przebywał Mikołaj Kopernik. Nawet tego typu zadanie, bywa niebezpieczne jeśli weźmie się do niego Tytus. Przy okazji można też zdobyć sprawność astronoma -co jednak nie jest takie proste jak przypuszczali. Po pomoc nasi bohaterowie udali się do Profesora Talenta. Skonstruował on dla nich aparacik do przenoszenia w przeszłość. Chłopcy i Tytus przenoszą się do Torunia, gdzie odwiedzają Mikołaja Kopernika. Niestety jest on zbyt mały -leży jeszcze w kołysce, ale od czego aparacik. Przenoszą się więc do czasów, kiedy "Mikuś" miał już 10 lat. W wyniku (jak zwykle) nieprzewidzianych okoliczności Tytus, Romek i A'Tomek trafiają do średniowiecza w czasie oblężenia jakiegoś zamku, skąd tylko Romkowi i A'Tomkowi udaje się przenieść o 650 lat w przyszłość. Wracają jednak do Tytusa, ale za słabo pokręcili korbką aparaciku i Tytus jest już stary -uwięziony w krzyżackim lochu. Ratunek się nie udaje, chłopcy lądują w starożytnym Egipcie. Ponowna wyprawa na pomoc przynosi rezultaty -jednak wraz z bohaterami przybywa w nasze czasy mag średniowieczny. Po odstawieniu maga do epoki Henryka Pobożnego wyruszają dalej tropem Kopernika. Udaje im się znaleźć astronoma w czasach, gdy jeszcze studiował -zostają więc również żakami. Następne są Włochy, gdzie Kopernik praktykował jako lekarz, aż w końcu odnajdują go w pozie uwiecznionej przez Matejkę. Po wielu perypetiach wracają do swoich czasów, jednak, jak się okazuje, niezupełnie. Aparacikowi zabrakło już mocy i wylądowali na początku książeczki. Profesor Talent jeszcze nie wynalazł swojego aparaciku. A więc biegiem aby dogonić swój rok.

Księga IX: Tytus na dzikim zachodzie
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1974, 1977
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: MAW 1985 (kolor + czarno-biały), Prószyński i S-ka (2002 - Złota Księga Przygód I)
Druk: kolor
Dodatki: Plan lekcji

Tytus, Romek i A'Tomek wybierają się do kina na western "Strzały znikąd". Podczas seansu Tytus wskakuje do filmu i przenosi się do świata westernu. Romek i A'Tomek nie zdążyli -udało im się to dopiero na następnym seansie. W krainie dzikiego zachodu odkryli, że za schwytanie Tytusa wyznaczono już 1000$ nagrody. Pojmali go, a następnie uwolnili i wyskoczyli z nim z filmu. Jakież było ich zdziwienie kiedy się okazało, że to wcale nie Tytus, tylko prawdziwy bandyta, którym szybko zajęło się MO. Tymczasem Tytus najpierw stanął na czele sekty "O'rety" (jak się okazało później byli to zamaskowani handlarze cukierków), wziął udział w Rodeo i został rewolwerowcem na usługach ochrony kolei. W czasie tej ostatniej pracy odkrył kopalnię zegarków i w niedługim czasie otworzył własną firmę "Tik-Tak Tytus Company". Kiedy chłopcy ponownie znaleźli się w świecie filmowym zostali pochwyceni przez jego zarządców i zmuszeni do pracy. Tytus nie chciał z własnej woli wrócić z nimi do domu, więc byli zmuszeni go porwać. Zanim jednak udało im się wyskoczyć z ekranu przeżyli jeszcze wiele przygód ścigani przez: Indian, ludzi szeryfa, ochronę Tytusa i jednego upartego bizona.

Księga X: Ochrona przyrody
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1975
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 1991, (2003 - Złota Księga Przygód III)
Druk: kolor
Dodatki: Plan lekcji

Wezwani przez Papcia Tytus, Romek i A'Tomek wyruszają ku nowej przygodzie. Tym razem środkiem lokomocji jest "Mielolot". Pierwszy postój ma miejsce w dżungli, gdzie mają kłopoty z jednym wężem i spotykają Mordkopotama (ze zbyt długimi zazębiającymi się zębami). Niestety paliwo Mielolotu - dowciplina została wypita przez okoliczne małpy i nasi bohaterowie zostają zmuszeni do wyprodukowania tego specyfiku. Potrzebują do tego przemysłu, przechodzą więc w przyśpieszonym tempie kolejne etapy rozwoju cywilizacyjnego: od kamienia łupanego poprzez feudalizm, epokę żelaza itd. W końcu chłopcy produkują potrzebne im paliwo, jednak okazało się, że Mielolot zanieczyszcza środowisko -o czym informuje ich Profesor Talent, który przyleciał do nich Młynkolotem. Partia zielonych uwięziła za karę Papcia i nie pozwala mu dalej rysować. Tytus, Romek i A' Tomek wracają na wyspę (na której byli poprzednio) i starają się naprawić wszystkie poczynione szkody. Wszystko zostaje naprawione i Papcio odzyskuje wolność.

 

Księga XI: Ochrona zabytków
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Harcerskie 1977
Druk: kolor + czarno-biały
Kolejni wydawcy: MAW 1983, 1986, Prószyński i S-ka 2000
Druk: kolor

Tym razem nasi bohaterowie ruszają na odsiecz zabytkom. Po wymianie duszy w nowym pojeździe -Prasolocie, wyruszają do zabytku nr 1, którym jest stary wiatrak. Przez przypadek odkrywają niedaleko ruiny starego średniowiecznego zamku, w którym zamieszkuje mały duszek. Ci, którzy wierzą w duchy zostają przeniesieni przez duszka w czasy księcia Jedzosława. Po wielu przygodach (m. in. udziale w turnieju rycerskim) zdobywają oryginalne plany zamku (potrzebne do odbudowy), jednak, jak się okazuje po powrocie do naszych czasów, przez pomyłkę zabierają plany budowy maszyny do lodów włoskich. Zamku już nic nie uratuje -wyruszają więc w dalszą drogę. Najpierw odwiedzają zabytkową olejarnię, a później zajazd (razem z nimi podróżuje duszek, który szuka innego miejsca do zamieszkania). Ponownie trafiają do przeszłości, aby uratować to miejsce, ale również tym razem bezowocnie. W czasie ich nieobecności zabytek zostaje przekazany na "dom pracy twórczej niedzielnych krytyków komiksów". Po niefortunnym wylądowaniu w bagnie (w pobliżu kolejnego zabytku), postanawiają je osuszyć. Odkrywają pod bagnem ziemianki z czasów II wojny światowej i przygotowują tam skansen. Dostają za to odznaki opiekunów zabytków.

Księga XII: Operacja "Bieszczady"
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1977, 1989
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka (2002 - Złota Księga Przygód II)
Druk: kolor

Tytus (po tym jak w przebraniu bociana dostarczył bliźniaki) oraz Romek i A'Tomek wyruszają w Bieszczady nowym pojazdem Młynkolotem - rozpoczyna się operacja "Bieszczady 40". Przy budowie stanicy przyjaciele odkrywają źródło pesymizmu i optymizmu. Podczas, gdy chłopcy wyruszyli z tym sensacyjnym odkryciem do Profesora Talenta, Tytus zajmuje się sprzedażą wody ze źródła optymizmu jako OptyColi (pomylił jednak źródła i napoił większość harcerzy pesymizmem). Operacja "Bieszczady 40" skończyłaby się szybciej niż się zaczęła, gdyby Romkowi i A'Tomkowi nie udało się na czas odwrócić działania wody ze źródła pesymizmu. Załamany tym zdarzeniem Tytus postanawia uciec i zamieszkać w Bieszczadach, gdzie zostaje złapany przez kłusowników i sprzedany do fotografa - skąd ratują go wierni przyjaciele. Nasi bohaterowie wracają z powrotem do Bieszczad. Biwakowanie na polanie kończy się dosyć mokrą przygodą, dzięki której udaje im się schwytać Yeti. Zazdrosny Tytus, który sądzi, że chłopcy "odstawią go teraz na boczny tor" uwalnia go jednak. Kolejne zadanie - polowa stacja obsługi pojazdów. Nie kończy się to jednak dobrze (oczywiście dla pojazdów). Następnym wyzwaniem jest budowa "ścieżki zdrowia". Wychodzi nad wyraz dobrze, trzeba jednak przyciągnąć turystów. W tej dziedzinie wyobraźnia naszych bohaterów przechodzi najśmielsze wyobrażenia. Po kolejnym zadaniu, którym było wytyczenie szlaków turystycznych, Tytus, którego szlak był najlepszy, zostaje "dowódcą patrolu straży ochrony środowiska". Ucieka jednak, ponieważ jego "za dobre rządy" w rezerwacie spowodowały zbyt dużą liczbę zwierząt przybywających tutaj z najodleglejszych stron. Aby unormować sytuację przyjaciele wyruszają polepszyć sytuację zwierząt w inne części kraju.

 

Księga XIII: Wyprawa na Wyspy Nonsensu
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1979, 1987
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 2001
Druk: kolor

Wyprawa na Wyspy Nonsensu. Tytus, Romek i A'Tomek wyruszają wyposażeni przez Profesora Talenta w nowy pojazd -Slajdolot. Pierwsza próba nowego pojazdu, dokonana przez Tytusa nie wypadła najlepiej, jednak już po tygodniu nasi bohaterowie mogli wyruszyć w podróż. Jako pierwszą zwiedzają wyspę "papierolubków", gdzie biurokracja przekracza wszelkie normy. Następna jest wyspa "robotów" oraz wyspa "dowcipnisiów", na której głupie dowcipy to chleb powszedni. Jak się okazało co za dużo to niezdrowo i nawet najbardziej skorego do dowcipów Tytusa jest w stanie wyprowadzić to z równowagi, za co został skazany "na miesiąc łaskotania i pozbawienie praw publicznych do śmiechu". Przyjaciele ratują go jednak z opresji i wyruszają zwiedzić kolejną wyspę, tym razem "sportowców". Zamieszkują tam sami sportowcy i jak się przekonał A'Tomek nawet szachy wymagają tutaj sporej kondycji fizycznej. Kolejną jest wyspa "nikotyńców", na której wszyscy mieszkańcy palą od najmłodszych lat wielkie ilości papierosów (całej wyspy nie widać z zewnątrz z powodu wielkich oparów dymu tytoniowego). Tytus jako niepalący trafia do rezerwatu, gdzie staje na czele rewolucji i wysadza w powietrze centralną palarnię tytoniu. Nie wiadomo co jeszcze by zdziałał, ale chłopcy porywają go do Slajdolotu i kierują się ku nowej wyspie pełnej samochodów. Tutaj na jednego mieszkańca przypada więcej niż jeden samochód i nie ma praktycznie żadnych pieszych. Przeszkodą w dalszej podróży okazali się detektywi przemysłowi, którzy rozebrali Slajdolot na części. Po wyrwaniu się z ich rąk nasi bohaterowie dopłynęli tratwą (zbudowaną z opon) do następnej wyspy, pokrytej dżunglą. Z opresji tej wybawił ich Profesor Talent, który przyleciał po nich nowiutkim Slajdolotem 2 i zabrał do domu.

Księga XIV: Nowe metody nauczania
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1980, 1984, 1989
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka 2001
Druk: kolor
Dodatki: Zdjęcia z albumu rodzinnego Tytusa

Tytusowi wyrósł na głowie fioł. Obcinanie nic nie dało (odrastał). Czyżby całe uczłowieczanie poszło na marne? Aby wyeliminować problem, postanowiono wprowadzić wzmożoną naukę. Początkowy program nauczania jednak nie przyniósł oczekiwanych rezultatów i uczeń nie zdał "testu kontrolnego". Tytus jednak miał już dość. Przy pomocy 50 baloników napełnionych wodorem odleciał w kierunku ciepłych krajów. Po drodze przesiadł się jednak do pustego balonu, jak się okazało - meteorologicznego. Po ściągnięciu balonu na ziemię Tytus został obserwatorem pogody. Podawał wskazania przyrządu umieszczonego w balonie meteorologicznym. Nie popracował jednak długo, ponieważ balon zerwał się z uwięzi i odleciał z Tytusem w niewiadomym kierunku. Romek i A'Tomek chcąc uratować przyjaciela udali się po pomoc do Profesora Talenta, od którego otrzymali najnowszy model Gwizdkolotu. Tytus dotarł w końcu do dżungli i tam odnaleźli go chłopcy. Po powrocie do domu nauka zaczął się od nowa, jednak doszło do tragedii. Mózg Tytusa nie był już w stanie pomieścić nowej wiedzy, zaśmiecony niepotrzebnymi informacjami. W tym również pomógł im Profesor. Przy pomocy maszyny wyzerował mózg Tytusa do poziomu analfabety. Teraz można było zacząć uczyć Tytusa od początku. Jednak nie wychodziło to najlepiej. Profesor Talent wezwał ponownie do siebie chłopców, ponieważ opracował nową maszynę "Elektroabecadłowpychogłów" do ekspresowej nauki czytania i pisania. Kolejną maszyną wymyśloną przez Profesora był "Rhinokukunamuniu" do uczenia przy pomocy węchu. Ta maszyna zdała egzamin i wkrótce Tytus nie tylko skończył podstawówkę, ale również liceum, studia i zrobił doktorat. Zorientował się jednak, że jako wielka znakomitość świata nauki ma bardzo mało czasu dla przyjaciół i przygody. Wyzerował więc swój mózg do poziomu "maturzysty" i wszystko wróciło do normy.

 

Księga XV: Tytus geologiem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1982, 1984
Kolejni wydawcy: Interster 1990, Prószyński i S-ka 2000
Druk: kolor

Wszystko zaczyna się od prezentacji modelu najnowszego pojazdu Profesora Talenta - Wkrętacza. Tytus jako zwyczajowy tester nowych modeli, wkręca się na film od 18 lat. Kolejna wyprawa będzie wiodła do wnętrza ziemi. Aby jednak wyruszyć trzeba się do tego gruntownie przygotować. Kiedy chłopcy byli zajęci zgłębianiem wiedzy książkowej z dziedziny geologii, Tytus postanowił nauczyć się wszystkiego odwiedzając Muzeum Geologiczne (śledzony bacznie przez Romka). Po zniszczeniu kilku eksponatów udaje się obu bohaterom wrócić do domu. Wszystko gotowe - rozpoczyna się wyprawa. Chłopcy najpierw przewiercili się do kopalni, a następnie do położnych niżej jaskiń, gdzie napotkali prehistoryczne Kretany. Poprowadzeni przez Kretany Tytus, Romek i A'Tomek lądują w kraterze wygasłego wulkanu - na Wyspach Kanaryjskich. Ścigani przez karabinierów, wyruszają niezwłocznie w dalszą drogę. Kolejnym odkryciem jest podziemne miasto zamieszkałe przez "żyjące kryształy". Następnie robią kawał firmie wydobywającej ropę (pozbawiając ją źródła ropy) i dostają się do miasta krasnoludków, gdzie zostają zmniejszeni do rozmiarów mieszkańców. Przy pomocy rakiet wycieczkowych wybierają się "w tym rozmiarze" na powierzchnię. Przeżywają wiele przygód związanych z olbrzymimi mieszkańcami łąki (takimi jak porwanie przez ptaka). Uciekając stamtąd przy pomocy rakiet wycieczkowych, lądują na biurku Profesora Talenta, gdzie (przy dzięki rakietom "Lili-Put Wz.79") udaje im się wrócić do normalnego rozmiaru.

Księga XVI: Tytus dziennikarzem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1981, 1984
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka (2003 - Złota Księga Przygód III)
Druk: kolor
Dodatki: Zasady druku barwnego. Zrób sobie czapkę drukarską.

Nowy rok. Jak go najlepiej zacząć? Oczywiście od robienia kawałów. Jednak na drugi dzień, kiedy Tytus przeczytał na tablicy ogłoszeń, że potrzebny jest pracownik fizyczny do pracy w redakcji "Trele Morele" postanowił zgłosić się do pracy. Zaczął pracę w charakterze gońca -jednak nie wypadło to najlepiej. Nie powiodło mu się również z parzeniem kawy oraz wyciąganiem skoroszytów z archiwum. Przy okazji odtwarzania "przejedzonych" skoroszytów poznajemy dawne przygody Tytusa, Romka i A'Tomka z wirolotami oraz przygodę z amorkiem. Po dosyć niefortunnym "zderzeniu" się większej części redakcji ze szczotką Tytusa, na tego ostatniego właśnie spadł ciężar opracowania całego nowego numeru pisma. Tytus wzywa więc na pomoc kolegów i razem opracowują wspaniały (z całkiem zmyślonymi informacjami) nowy numer gazety. Kolejne zadanie Tytusa to reportaż z wesołego miasteczka w Fajfokloksity. Jest to wioseczka dla dzieci miejskich. Tylko tam mogą zobaczyć prawdziwą wieś: spaść z wozu prosto w błoto, umyć się w beczce, którą zaatakuje baran, wyskakać przy ubijaniu kapusty oraz wypić mleko od krowy, którą samemu się wydoi. Samolot, którym wraca Tytus do Warszawy, niespodziewanie terroryzuje starsza kobieta z bombą w kłębku wełny. Terrorystkę przy wydatnej pomocy Tytusa i pewnego kotka udaje się na szczęście szybko unieszkodliwić. Jednak samolot, który zszedł z trasy musi awaryjnie lądować w Trapezfiku, gdzie w nieprzebytej dżungli Tytus się gubi. Przyjaciele otrzymali od Profesora Talenta nowy pojazd Syfonolot. Tymczasem Tytus wpadł w ręce łowców małp. Po wyrwaniu się z ich rąk udało mu się powiadomić chłopców gdzie się znajduje i razem wrócili Syfonolotem do domu.

Księga XVII: Uczłowieczanie Tytusa przez umuzykalnienie
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1985, 1988
Kolejni wydawcy: Prószyński i S-ka (2003 - Złota Księga Przygód III)
Druk: kolor
Dodatki: Podstawy tańca szałszaldance

Tytus staje się nadpobudliwy. Chłopcy postanawiają leczyć go przy pomocy Kliniki medyczno-muzycznej "Muzylek", jednak zamiast tego Tytus ucieka do dyskoteki. Na drugi dzień nie jest jednak lepiej. Strażacy pomagają ściągnąć Tytusa z fasady wysokiego budynku i odprowadza go milicja. W nocy urządza "grę" na garnkach. Jest coraz gorzej. Przyjaciele postanawiają przebadać jego słuch. Okazuje się, że prawe ucho Tytusa dokazuje niedosłuch typu urazu akustycznego. Trzeba Tytusa umuzykalnić. Pierwsze zadanie - nagrać odgłosy natury. Tytus nagrywa jednak zamiast tego odgłosy cywilizacji. W końcu po poprawnym wykonaniu zadania (z narażeniem życia) zostaje wyśmiany, ponieważ wszystkie odgłosy natury można wykonać przy pomocy instrumentów. Tego już dla Tytusa za wiele - udaje się do Profesora Talenta. Przy pomocy tablicy muzycznej Tytus z Profesorem miksują różne odgłosy i z tak gotową kasetą nasz bohater wyrusza do dyskoteki, gdzie zajmuje pierwsze miejsce w amatorskim konkursie tańca (jako twórca muzyki bezinstrumentalnej). Zbierający na magnetofon nowe odgłosy Tytus zostaje porwany przez statek kosmiczny. Porwany Tytus ląduje na planecie Neuma, gdzie tworzy dla mieszkańców muzykę i zostaje ich Predyskozydentem. Ogłasza Redyskopublikę, tworzy dla niej godło i zatwierdza oficjalne stroje. Nie wszystkim się to podoba. Zostaje założona "BOA" Bojowa Organizacja Antyhałasowa, która ma za zadanie zniszczyć Tytusa. Tymczasem Romek i A'Tomek wyruszają na pomoc w nowym pojeździe (otrzymanym od Profesora Talenta) Okarynolocie - promie kosmicznym z lądownikiem w środku - Mandolą. Przybyli na planetę chłopcy są początkowo wzięci przez "BOA" za wrogów, jednak po wyjaśnieniu celu swego przybycia (zabranie Tytusa do domu) zostają przyjęci do organizacji. Po skomplikowanej akcji bojowej udaje się chłopcom uśpić Tytusa i wracają z nim na Ziemię.

  

Księga XVIII: Tytus plastykiem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: MAW 1987
Kolejni wydawcy: Kant Imm 1990, Prószyński i S-ka 1991, 2003
Druk: kolor

Tytus krzyczy, że oszaleje? Czyżby wróciły problemy z poprzedniego albumu? Ależ nie. To łaskoczą go korzonki nerwowe. Sprawne wałkowanie jego pleców przez A'Tomka załatwia sprawę, ale dlaczego Tytus jest teraz wzrostu Romka? I na to znalazł się sposób -"Słownik Wyrazów Obcych" w rękach Romka - i już wszystko po staremu. Chociaż, czy aby na pewno? W końcu okazuje się, co było przyczyną ataków Tytusa. Ściany w jego pokoju są w kolorze czerwonym. Przy okazji okazuje się, że Tytus nie zna się na prawidłowym określaniu kolorów. Trzeba, więc go uplastycznić. Chłopcy postanawiają zapisać Tytusa do ogniska plastycznego. Nie zdało to jednak egzaminu. Romek i A'Tomek również nie sprostali zadaniu. Zniechęcony Tytus udał się więc do Papcia, który pokazał mu podstawy rysunku, rysowanie perspektywistyczne z linią horyzontu, (do którego mimo wielkich chęci nie udało się później Tytusowi dojść), światłocień oraz rysowanie aktów. Modelka jednak okazała się nieco dzika i razem z Tytusem zniszczyła większą część pracowni Papcia. Po tygodniu przyjaciele zabrali Tytusa do muzeum. W galerii sztuki starożytnej możemy razem z Tytusem przeżyć jego wyobrażone przygody w starożytnym Egipcie. Zmęczony zwiedzaniem galerii Sztuki Polskiej, Tytus postanawia wskoczyć do obrazu "Babie lato" i uciąć sobie krótką drzemkę. Drzemka zostaje jednak przerwana i Tytus musi uciekać z tego obrazu. Okazuje się jednak, że muzeum jest już zamknięte. Postanawia, więc zwiedzić inne obrazy m. in. martwą naturę Dankiewicza, "Straż Nocną" Rembrandta oraz obraz kubistyczny. Będąc w świecie kubizmu poznaje Akirę i Asizo. Za robienie zdjęć zostaje skazany na przerobienie proporcji ciała. W ostatniej chwili ratują go przed tym poznane koleżanki. Jednak wyskoczenie z obrazu okazuje się trudniejsze niż Tytus myślał, ponieważ zostaje on skradziony z muzeum i dopiero po dotarciu do klienta, na jedną z wysp na Oceanie Spokojnym (w pobliżu wysp nonsensu) jest to możliwe. Po wyskoczeniu z obrazu Tytus zostaje schwytany i zmuszony do malowania obrazów w obecności publiczności (jako małpa - geniusz). W tym czasie Asizo ukrywa się na wyspie w dżungli. Niesłychana sława jaką okrył się Tytus dociera również do Papcia (w jednym z numerów "Glob Artu"). Okazuje się, że w swoich obrazach Tytus ukrył informację o miejscu swojego przetrzymywania. Romek i A'Tomek w otrzymanym od Profesora Talenta Aerografolocie ruszają na pomoc. Akcja kończy się powodzeniem, łącznie z odzyskaniem obrazu. Tytus i Asizo są wolni. Przy pomocy Profesora Talenta udaje się również przywrócić proporcje ciała Asizo i w ten sposób powstaje Zosia, której Tytus chce pokazać piękno naszego świata.

Księga XIX: Tytus aktorem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 1991
Druk: kolor
Dodatki: Wykaz poprzednich odcinków

Tytus, Romek i A'Tomek wybierają się do teatru. Tytus jednak nie jest do tego przygotowany, no cóż trzeba będzie go teraz uteatralnić. Przy pomocy wyobraźni Tytusa poznajemy historię teatru przenosząc się po kolei do: czasów człowieka prehistorycznego, starożytnej Grecji (teatru Dionizosa), starożytnego Rzymu (na arenę gladiatorów), średniowiecznej Europy (wystawianie szopek i jasełek), Francji (przedstawienia trupy aktorskiej), Warszawy w 1912 (przedstawienia komediantów), roku 1930 (teatr kukiełkowy), czasów okupacji (muzycy uliczni). Następnie poznajemy budowę budynku teatralnego. W czasie zwiedzania teatru, Tytus poprzez tajne przejścia dostaje się do meliny złodziejskiej, gdzie zostaje złapany przez policję i osadzony w areszcie. Sprawa jednak szybko się wyjaśnia i Tytus zostaje zwolniony. Teraz jeszcze tylko krótka instrukcja jak nie należy się zachowywać w teatrze i już Tytus jest gotowy do pójścia na przedstawienie. Po cóż mu jednak ten wór na plecach z: papierem toaletowym do rzucania na scenę, trąbką do podniecania aktorów, gwizdkiem do aplauzu i deseczką do wzniecania klaki? Czyżby całe uteatralnianie poszło na marne? Ależ, nie to Tytus skonfiskował te rzeczy jednemu nieuteatralnionemu małolatowi.
Jest to ostatnia tej grubości książeczka o Tytusie, Romku i A'Tomku (ok. 64 str.). Kolejne mają już 2/3 grubości (ok. 48 str.).

Księga XX: Druga wyprawa na Wyspy Nonsensu
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 1992
Druk: kolor
Dodatki: Wykaz poprzednich odcinków

Tytus, Romek i A'Tomek wybierają się do Profesora Talenta. Nieoczekiwanie dla kolegów Tytus obciął się na "irokeza". Jakież było ich zdziwienie, kiedy zobaczyli, że taką samą fryzurę ma Profesor Talent. Zaczyna się "druga wyprawa na Wyspy Nonsensu". Tym razem Profesor przygotował do transportu -Videobzikolot. Tydzień później bohaterowie rozpoczynają zwiedzanie pierwszej wyspy. Jej mieszkańcy poruszają się za pomocą deskorolek. Nie ma pieszych, więc Romek i A'Tomek zostają szybko aresztowani przez Deskopolicję, osadzeni w areszcie i skazani na dreptanie przez 3 dni. Tymczasem Tytus, który szybko zaopatrzył się w deskorolkę, wygrał "Mistrzostwa o złotą deskorolkę" i został "Mistrzem Deskopolitej Rolkowej". Dzięki wstawiennictwu Tytusa przyjaciele zostają zwolnieni z aresztu i wszyscy Videobzikolotem lecą ku następnej wyspie (dzięki małemu wybiegowi Romka i A'Tomka). Na tej wyspie wszyscy mieszkańcy posiadają tytuły naukowe. Przerażeni widmem studiów Romek i A'Tomek odlatują na następną wyspę, natomiast Tytus na własną prośbę zostaje, aby się uczyć. Romek i A'Tomek lądują na kolejnej wyspie ("szczęśliwości") przyjęci owacyjni i z kwiatami. Wszyscy mieszkańcy są czerwoni a rządzi tutaj "Wielki Humorolissimus - ojciec Wysp Nonsensu". Ciepłe przyjęcie jest tylko podstępem -widowiskiem dla mas. Romek i A'Tomek zostają podstępem aresztowani przez Hecolicję i pod fałszywym pretekstem zatrzymani. Ponieważ nie zgodzili się podpisać fałszywych zeznań zostali zaprowadzeni do "Salonu kształcenia miłości do naszego systemu". Tymczasem Tytus po zdaniu egzaminu doktoranckiego i otrzymaniu informacji o sytuacji przyjaciół, wyruszył na pomoc na desce z żaglem. Romek i A'Tomek złamani przez tortury (patrzenie przez szybkę na zamkniętą szafkę z przysmakami), podpisują zeznania i zostają tajnymi agentami (utrwalaczami ustroju). Tytus tymczasem pozbawiony środka transportu przez uciekiniera z wyspy Humoru, znalazł się sam na maleńkiej wyspie. Romek i A'Tomek, którzy spisali się nadspodziewanie dobrze i wyśledzili wrogów ustroju -popadli w niełaskę (okazało się, że wrogiem jest córka ich przełożonego). Otrzymali, więc pozwolenie na opuszczenie wyspy (aby utajnić sprawę) i udali się na poszukiwanie Tytusa. Wszyscy niebawem się spotykają i wyruszają na zwiedzenie ostatniej wyspy, którą jest "Raj". Przyjaciele zwiedzają całą wyspę, jednak za herezje, które o ewolucji człowieka wygłosił Tytus zostają wyrzuceni z Raju. Szybko wracają więc do domu.

Księga XXI: Tytus entomologiem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 1994
Druk: kolor
Dodatki: Wykaz poprzednich odcinków

Tytus przedawkowuje telewizję. Przyjaciele postanawiają mu ja ograniczyć i karzą czerpać wiedzę z wielu książek. Tytus wychodząc ze słusznego (popartego przez Papcia) stwierdzenia, że po co ma się uczyć czegoś co za kilka lat będzie już przestarzałe, postanawia się zahibernować w zamrażarce. Eksperyment przerywa A'Tomek i wraz z Romkiem, starają się wyleczyć wyziębionego Tytusa. Ponieważ nic nie pomaga, zwracają się o radę do Papcia, który przynosi "spirytus na mrówkach" i "likierek na mrówczych larwach". Tak "zamrówkowany" Tytus ma halucynacje, które możemy naturalnie poznać. W nowym pojeździe -Formicikusolotowi razem z Romkiem, A'Tomkiem i Profesorem Talentem (oraz mrówkojadem) lądują w pobliżu gigantycznych mrowisk. Gigantyczne mrówki (większe od naszych bohaterów) porwały pojazd z załogą do mrowiska i zaniosły królowej. Zostają powitani z Formicinelandzie i rozpoczynają zwiedzanie mrowiska, (oprócz Profesora, który jest entomologiem). Tytus został wezwany przez królową na gody. Podczas gdy tańczył w powietrzu (dołączono mu skrzydła) mrowisko zostało zaatakowane przez mrówki z Myrmicinelandu- "czarne szczęki". Formicineland przegrywa i zostaje zagazowane. Romek i A'Tomek uwalniają Profesora i starają się uratować Tytusa. Profesor Talent przygotowuje antidotum i ratuje wiele mrówek (w tym również królową). Okazuje się, że Tytus został porwany przez "czarne szczęki". Szybko został ich przywódcą, jednak wzgardził księżniczkami i został uwięziony. W uwolnieniu pomógł mu mrówkojad. Profesor, Romek i A'Tomek tymczasem przygotowują się do ataku na wrogie mrowisko. Przy pomocy zasłony z dymu papierosowego i bomb rozpukowych - udaje się pokonać wroga i uwolnić Tytusa (mimo, że początkowo trafia on do obozu jeńców wojennych). Zaczynają się rokowania pokojowe i marszałek Myrmicinelandu poślubia królową Formicinelandu. Nasi bohaterowie wracają do domu, jednak Tytus na wieść, że już zaczął się rok szkolny i trzeba iść do szkoły, wyskakuje na spadochronie, który się nie otwiera i…spada z łóżka. Jest już zdrowy. Razem z kolegami wybierają się w odwiedziny do Profesora Talenta.

Księga XXII: Tytus gangsterem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 1996, (2003 - Złota Księga Przygód IV)
Druk: kolor
Dodatki: Portret autora, zapowiedź wznowienia księgi 6

Tytus jest już jedną nogą w Europie. Papcio zapisuje go do prywatnej szkoły, jednak w drodze do niej nasz bohater zostaje napadnięty z żądaniem opłaty za ochronę (w przeciwnym wypadku zostanie ogolony). Nie przejmujący się tym Tytus na drugi dzień traci włosy z połowy głowy. Romek i A'Tomek dostają od Profesora Talenta mechanicznego psa policyjnego. Zaniepokojeni niecodziennym wyglądem Tytusa polecają śledzić go psu policyjnemu. Z jego pomocą, bandyci zostają unieszkodliwieni. Chłopcy zakładają "BOA" -Bojową Organizację Antygangsterską, której tajnym agentem zostaje Tytus. Do Instytutu Profesora Talenta włamali się złodzieje i ukradli złoconą kapsułkę z kleptomanointensyfikatorem k-1 (każdy po otworzeniu tej kapsułki zmienia się w złodzieja). Nasi bohaterowie postanawiają wyśledzić przestępców. Tytus jako tajny agent rusza w teren i odzyskuje kapsułkę (wysłaną balonem), jednak upadek z dużej wysokości otwiera ją i… Tytus zostaje (pod wpływem specyfiku) kleptomanem - złodziejem. Działając podstępnie, przy użyciu kleptomanointensyfikatora k-1 kompletuje własny gang (z uczciwych poprzednio ludzi). Jego imperium rośnie. Przygotowuje podkop pod bank. Tymczasem Romek i A'Tomek w nowym pojeździe od Profesora Talenta - Gangsterolocie 0-1 wyruszają na poszukiwanie Tytusa. Odnajdują go w bandziorcity. Tytus poleca im wyruszyć do Dukatown i razem z nim obrabować bank. Po przybyciu na miejsce chłopcy znajdują Tytusa w więzieniu (napad się nie powiódł). Uwalniają go i podają antidotum. Teraz mogą wrócić do domu.

Księga XXIII: Tytus i bzikotyki
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 1997
Druk: kolor
Dodatki: Zdjęcia Papcia Chmiela

Tytus został tajnym agentem MASZ-u (Międzynarodowej Agencji Szpiegowskiej), aby jednak wyjaśnić jak to się stało cofamy się o parę milionów chwil. Zaczynamy oczywiście od szkolenia Tytusa, prowadzonego przez Romka i A'Tomka. Najpierw Tytus poznaje historię szpiegostwa, od 10000 lat wstecz do dnia obecnego. Pierwsze zadanie pretendenta na szpiega: zbadać, jakiego bzikotyka używają uczniowie jednej ze szkół, znaleźć dostawców i producentów. Tytus wykrył dostawcę i skonfiskował towar, jednak skusił się, by spróbować "białego obłoku". Po tym doświadczeniu konieczna była pomoc Profesora Talenta, do którego Romek i A'Tomek niezwłocznie go zabrali. Profesorowi udało się ocucić Tytusa z bzikotycznego ogłupienia (a my mogliśmy ujrzeć co Tytus w tym stanie widział), chociaż konieczne było jeszcze płukanko jelit. Po tygodniu od tego zdarzenia nasi bohaterowie zrobili zasadzkę na dostawców bzikotyków. Okazało się, że bzikotyki przywożone są z Papaverlandu - południowej wyspy Archipelagu Wysp Nonsensu. Przyjaciele wyruszają tam nowym pojazdem od Profesora Talenta -Bzikotykolotem. Lądują na wielkim polu makowym i zaskoczeni przez ochroniarza stają przed właścicielem plantacji, podając się za nowych klientów z Polandu. Właściciel pokazuje im całą produkcję bzikotyków, po czym umawiają się za tydzień po odbiór produktów. Chłopcy odlatują, zostawiając Tytusa pod zastaw umowy. Po odlocie przyjaciół, Tytus zdradza, że jest tajnym agentem i ląduje zamknięty w komórce. Tytus pod wpływem Papavera (bzikotyku) uwolnił się i zmusił do zażycia tego specyfiku wszystkich członków bandy oraz właściciela plantacji (co doprowadziło od uśpienia przeciwników). Tymczasem chłopcy wrócili i zrzucili na spadochronie klatkę z królikami przywiezionymi od Profesora Talenta, który wyliczył, że ta parka po rozmnożeniu może pożreć to pole w dwa tygodnie. Zabrali też Tytusa, który po długim śnie (nie uzależnił się jeszcze) doszedł do siebie.

Księga XXIV: Księga XXIV: Wstąpienie do NATO
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 1998, (2003 - Złota Księga Przygód IV)
Druk: kolor

Tytus zostaje wysłany przez Romka i A'Tomka na mecz towarzyski "Niemoty-Platfusowo", na którym ma nagrać fluidy agresji. Zadanie zostaje wykonane i można przekazać Profesorowi Talentowi, komponent do produkcji antyducha bojowego. Od jutra wakacje, z którymi Tytus ma związanych wiele planów. Niestety nie pokrywają się one z planami A'Tomka i Romka, który po żołniersku budzi go rano i rozpoczyna się trening wojskowy. W końcu wchodzimy do NATO. Tytus, Romek i A'Tomek zwracają się o pomoc do Papcia, aby zaprojektował im jakieś nadzwyczajne mundurki. Papcio wymyśla mundurek, który tak jak kameleon zmienia kolor w zależności od tła. Mundurek sprawdził się znakomicie i Tytus musiał stanąć do karnego raportu za wynoszenie rzeczy z supermarketu bez płacenia. Następują kolejne wycieńczające ćwiczenia wojskowe pod kierownictwem Romka i A'Tomka. Wykończony Tytus (przy kolejnym zadaniu) zasypia. W śnie spotyka Rambo, który szkoli go do bardzo odpowiedzialnej misji. Tytus zostaje zrzucony na teren dżungli na jednej z Wysp Nonsensu, by powstrzymać produkcję broni biologicznej, którą są pchły zarażone wąglikiem. W czasie tego zadania Tytus rozbija pojemnik z pchłami, zostaje zarażony i… Na szczęście to tylko sen, z którego budzi go Romek. Profesor Talent, tymczasem buduje "miotacz antyfluidów ducha bojowego". Chłopcy testują nową antybroń najpierw w kurniku, a później w restauracji na zdenerwowanych gościach. Wynik jest zadowalający. Tytus również jest zadowolony, ponieważ dzięki Papciowi został awansowany na kapitana (poprzez e-maila) i pierwszy raz ma stopień wyższy od Romka (kaprala). Nasi bohaterowie razem z miotaczem odwiedzają jeden z domów "naprawy mózgownic" i z nawróconych wychowanków tworzą pluton specjalny NATO "Szalik Boys". Rozpoczynają się ćwiczenia całego plutonu. Po usłyszeniu w wiadomościach, że w Trapezfiku jest stan wojenny Tytus postanawia się tam udać. Razem z nim wyrusza cały pluton przy pomocy przygotowanych przez Profesora Talenta -WanNATOlotów. Obalają króla Trapezfiku i uwalniają internowanych, za co dostają pochwałę z NATO, a pluton "Szalik Boys" zostaje uznany za zalążek "małego NATO", czyli "NATOSIKU".

Księga XXV: Tytus się żeni
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 2000, (2003 - Złota Księga Przygód IV)
Druk: kolor
Dodatki: Zdjęcia Papcia Chmiela na Hawajach

Tytus stwierdza, że ma już wszystko i pora pomyśleć o jakimś potomstwie, któremu mógłby to zostawić. Potrzebna jest mu więc żona. Daje ogłoszenie matrymonialne do gazety. Niestety kandydatki nie spełniają jego wygórowanych żądań. Poza tym Tytus jeszcze nie jest człowiekiem -nie posiada duszy (kupiona dusza do żelazka tego nie zmienia). Przy pomocy Profesora Talenta wprowadza więc elektduszę (duszę elektroniczną). W czasie tego eksperymentu elektdusza Tytusa wychodzi z jego ciała i udaje się w podróż do nieba. Jednak nie może się tam dostać (brak wykrywanych grzechów, a santkomputer zabrania jej wstępu). W czyśćcu również nie została przyjęta. Dostaje się do piekła, gdzie po personifikacji zamienia się w Tytusa. Tytus piekielny egzamin zdaje celująco i zostaje mianowany satanistą. Wprowadza unowocześnienia piekła, jednak kiedy Lucyfer przedstawia mu swoje trzy córki, które chcą go za męża przerażony ucieka i …budzi się u Profesora Talenta. Dusza Tytusa się przyjęła, ale skąd wziąć kandydatkę na żonę? Po radę udają się do Papcia, który rysuje i ożywia przyszłą Panią de Zoo. Nowonarodzona (nago) ucieka i zostaje złapana w supermarkecie po ubraniu się w najdroższe stroje. Po wyjaśnieniu nieporozumienia przez Tytusa, przychodzi czas na naukę. Do tego wykorzystane jest urządzenie zaprezentowane już w XIV księdze. Od profesora Talenta ponadto dostają w prezencie ślubnym Zeppelina. Zostaje wyznaczona data ślubu i rozesłano zaproszenia. Uroczystość odbędzie się na wyspie Big Hawaii przy wulkanie Maunaloa. Jednak wulkan ten jest położony na tyle wysoko, że nowożeńcom i gościom było tam zbyt zimno. Następny z kolei był niestety czynny i zbyt niebezpieczny. Szukając nadającego się do tego celu wulkanu, wszyscy obecni zwiedzili "muzeum kawy". Wreszcie w hawajskim ogrodzie botanicznym ceremonia odbyła się prawidłowo. Mistrz ceremonii Papcio Chmiel połączył młodą parę, Tytusa i Szympsię.

Księga XXVI: Podróż poślubna Tytusa
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Wyd. Jaworski 2001
Druk: kolor
Dodatki: Zdjęcia Papcia Chmiela

Tytus robi miód pitny (ponieważ zaczyna z Szympsią miesiąc miodowy). Częstuje nim kolegów i niebawem toastom i życzeniom nie ma końca. Po 100 toastach, Tytus ma wizję, w której przeżywa przygody razem z Romkiem i A'Tomkiem w Miodolandzie i Mlekolandzie, dwóch państwach zwalczających się nawzajem. Na szczęście przychodzi Szympsia i widząc w jakim stanie jest Tytus i jego koledzy, wzywa na pomoc Profesora Talenta. Alkomat nie kłamie - Tytus i chłopcy są pijani. "Jedyne wyjście to od następnego obrazka będę rysował ich normalnych, a miody pitne wyretuszuję" -powiedział Papcio Chmiel i tak zrobił. Czas rozpocząć podróż poślubną. Wybrany pojazd, którym młoda para poleci to Lovelot, działający na biofale erotyczne. Jednak "młodzi" nie zgodzili się zabrać ze sobą Romka i A'Tomka. Nieważne. I tak Tytus zamiast Szwajcarii alpejskiej doleciał do Szwajcarii na wsi suwalskiej (po polsku zaprogramował cel podróży) i spotkali tutaj Romka i A'Tomka, którzy przyjechali brać udział w letniej wyprawie śladami Jaćwingów. Szympsia i Tytus przyłączają się do nich i wszyscy biorą udział w festynie archeologicznym. Po odkryciu grobu książęcego i opisaniu znalezisk, wszyscy siadają przy ognisku i smażą kiełbaski, a Tytus zaczyna opowiadać bajkę o tym, jak żył razem z Szympsią w okresie panowania Jaćwingów. A my możemy przeżyć te przygody razem z nim. Po dwóch tygodniach wszyscy wspólnie wracają Lovelotem do domu. Księga ta jest dosyć niezwykła. Po pierwsze dlatego, że nie chciał jej wydać wydawca, który miał wtedy wyłączność na Tytusy, czyli Prószyński i S-ka i dopiero Wydawnictwo Jaworski zgodziło się wydać to "dzieło" w dziwnym dosyć formacie bez żadnej stopki wydawniczej. Po drugie ze względu na skierowanie tej opowieści do zupełnie zdawałoby się innego kręgu odbiorców. Ten Tytus jest zdecydowanie "doroślejszy", tylko czy to lepiej?

Księga XXVII: Tytus grafficiarzem
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Egmont 2001
Druk: kolor

Tytus miał bardzo ciekawy sen. Niestety w żadnym senniku nie jest w stanie znaleźć wyjaśnienia, co on oznaczał. Objaśnia mu to dopiero Papcio, który właśnie opracowuje nowoczesny sennik do internetu. Zachęca Tytusa i chłopców, by zapisywali swoje sny w dzienniku. Dzięki temu możemy poznać, jakie sny mają Tytus, Romek i A'Tomek oraz Szympsia. Kilka dni później Profesor Talent zaprosił wszystkich (łącznie z Papciem) do siebie. Wtedy poznaliśmy również sen Papcia, któremu śniło się, że będąc małym chłopcem pomagał Z. Stryjeńskiej w dekorowaniu kamieniczek na starym mieście (na 10 lecie niepodległości Polski). Sen ten podsunął Papciowi pomysł otworzenia szkółki Art-Graffiti im. Z. Stryjeńskiej. Tak też uczynił. Na inauguracji byli oczywiście Tytus, Romek i A'Tomek, a Papcio przybliżył historię powstania graffiti. Pod wpływem tego wykładu Tytus postanowił upiększyć gołe mury "instytutu wszech zbytków" Profesora Talenta i zamalował je w całości modelami pojazdów, które wykorzystano we wszystkich poprzednich książeczkach. Romek i A'Tomek, jak tylko zobaczyli, co się stało, nie omieszkali poinformować o wszystkim Profesora. Ten jednak się tym nie przejął i pokazał wszystkim nowo zbudowane urządzenie - Bank Snów "Morfeusz". Urządzenie do przetestowania zostało przekazane naszym przyjaciołom i już wkrótce każdy z nich mógł wybrać sen jaki mu się przyśni. Szympsia wybrała sen o modelkach, natomiast Tytus, Romek i A'Tomek mieli wspólny sen (science-fiction) - przygody w krainie, w której wszystko miało kody paskowe. Na koniec dowiadujemy się jeszcze od Papcia że "Być we śnie z Tytusem - będziesz miłośnikiem komiksów do końca życia".

Księga XXVIII: Tytus Intenautą
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Egmont 2003
Druk: kolor

Tytus razem z Szympsią projektują swój nowy dom korzystając z internetu, co ze względu na wysokie rachunki telefoniczne mają im za złe Romek i A'Tomek. Sprzeczkę przerywa im telefon od Papcia, który ogląda właśnie na tefałenie Milionerów i pojawia się pytanie za 500 000 dotyczące ich przygód. Tydzień później zostają zaproszeni prze Profesora Talenta, który prezentuje im swój najnowszy wynalazek -Livescaner, dzięki któremu można przenosić do Internetu nie tylko dokumenty, ale również żywe istoty. Pierwsza próba -wysłanie do Internetu myszki i wciągnięcie jej z powrotem (w innym pomieszczeniu), wypada pomyślnie. Korzystając z pomysłu Romka, Profesor buduje większy skaner do wysłania Tytusa. Tytus bez problemu dostaje się do Internetu, jednak próba ściągnięcia go z powrotem kończy się fiaskiem. Tymczasem nasz bohater podróżując po internecie, spotyka śpieszący się e-mailik oraz grupę wirusów. Udając przyjaciela wirusów przystaje do nich i wysyła do Profesora Talenta e-mail z wołaniem o pomoc. Profesor wrzuca płytę z antywirusem i niebawem wszystkie wirusy zostają unieszkodliwione, a Tytus kontynuuje dalszą podróż po internecie. Odwiedza sklep internetowy (nie może jednak nic kupić, ponieważ ma fałszywe czeki), Allegro (gdzie podpisuje swoje stare książeczki biorące udział w aukcji). Ścigany w dalszym ciągu za sfałszowanie czeków wychodzi przez pierwszą lepszą drukarkę. Okazuje się, że nie tylko jest przez to wielkości A4, ale również tylko w odcieniach szarości. W ten sposób Tytus dostał się na spotkanie grupy terrorystycznej, która chce zatopić Europę roztapiając lodowce, jeśli nie dostanie 1 mld debilarów. Tytusowi udaje się poinformować o tym kolegów i Profesora, który przygotowuje do akcji odwetowej nowy pojazd "Suszarkolot". Udaje się oczywiście pomieszać plany terrorystów i udaremnić ich plany. Tytus ponownie zostaje wysłany do internetu - ma odzyskać swój wzrost i kolor, jednak i tym razem gubi się i nie wychodzi w tym miejscu, w którym powinien. Ląduje w Trapezfiku u rodziny, gdzie postanawia zostać prezydentem i już nie wracać. Szympsia, Romek i A'Tomek lecą natychmiast, aby go sprowadzić z powrotem. Tytus zostaje prezydentem, ogłasza konstytucję i nie zamierza z nimi wracać. Szympsia natomiast nie zamierza żyć wśród małp i wraca do domu z chłopcami.


Złote Księgi Przygód

Tytus, Romek i A'Tomek - Złota Księga Przygód Tom I: Księgi V, VII, IX
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 2002
Druk: kolor

Opisy poszczególnych ksiąg zamieszczone są powyżej.

Tytus, Romek i A'Tomek - Złota Księga Przygód Tom II: Księgi I, VIII, XII
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 2002
Druk: kolor

Opisy poszczególnych ksiąg zamieszczone są powyżej.

Tytus, Romek i A'Tomek - Złota Księga Przygód Tom III: Księgi X, XVI, XVII
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 2002
Druk: kolor

Opisy poszczególnych ksiąg zamieszczone są powyżej.

Tytus, Romek i A'Tomek - Złota Księga Przygód Tom IV: Księgi XXII, XXIV, XXV
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Prószyński i S-ka 2002
Druk: kolor

Opisy poszczególnych ksiąg zamieszczone są powyżej.


Księgi specjalne

Tytus, Romek i A'Tomek księga Zero
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Egmont 2002
Druk: czarno-biały

Przekrój twórczości Henryka Jerzego Chmielewskiego przez lata 1957-1966, kiedy jego bohaterowie występowali na łamach Świata Młodych. Na 280 stronach możemy zobaczyć pierwowzór wielu przygód ukazanych później w wydaniu książeczkowym.

Tytus, Romek i A'Tomek - księga 80-lecia
Scenariusz i rysunki: Henryk Jerzy Chmielewski
I wydawca: Egmont 2003
Druk: kolor

Ten zbiorek zawiera niepublikowane w wersji albumowej przygody z lat 1959-2003. Został wydany z okazji 80. urodzin twórcy serii, Henryka Jerzego Chmielewskiego, dlatego ma postać przeglądu dziejów Tytusa - od komiksów czarno-białych po w pełni kolorowe z ostatnich lat. Na 200 stronach można przeczytać i przekonać się jak przez te wszystkie lata zmieniał się Tytus i jego przygody.

 

Dodatki wymienione powyżej występujące w metryce ksiąg zależne są od wydania

Robert "graves" Góralczyk