Nestor Burma

 

Mesdames et messieurs, Panie i Panowie przed wami jedyny i niepowtarzalny pogromca tajemnic NESTOR BURMA.

Stworzona przez Leo Maleta w latach 40-tych ubiegłego stulecia postać prywatnego detektywa Nestora Burmy była francuską odpowiedzią na Chandlerowskiego Philippe'a Marlowe'a. Z czasem jednak stała się jedną z najsłynniejszych postaci w dziejach literatury kryminalnej (szczególnie we Francji) i doczekała się 29 książek napisanych na przestrzeni 50 lat przez Maleta, kilku adaptacji filmowych, serialu telewizyjnego i tego co nas tu interesuje najbardziej - komiksowej adaptacji wykonanej przez samego Jacques'a Tardi'ego.

Kim jest Nestor Burma ?

Były anarchista, radykalny lewicowiec i idealista, właściciel agencji detektywistycznej Fiat Lux (której jedynym pracownikiem obok niego jest beznadziejnie w nim zakochana sekretarka Hélene), który zmaga się z tajemniczymi zbrodniami na ulicach Paryża (seria rozpoczyna się podczas II Wojny Światowej, kiedy Paryż jest pod wpływem faszystowskiej okupacji).

Na pewno nie jest to tylko lekko zmodyfikowana kalka Marlowe'a, chociaż widać, że Malet mocno inspirował się Chandlerem.

Wśród pozostałych bohaterów serii trzeba jeszcze wymienić Zavattera - byłego włamywacza, który czasami pomaga Burmie w śledztwach oraz jego dwóch rywali z policji: komisarza Faroux (który szczerze podziwia umiejętności naszego bohatera) oraz inspektora Fabre (który szczerze nienawidzi detektywa z Fiat Lux).

W latach 80-tych i 90-tych Jacques Tardi, znany już wtedy rysownik komiksowy podjął się próby komiksowej adaptacji książek Maleta. W efekcie powstało 5 komiksów (z czego 4 to adaptacje nowel Maleta, a jedna historia została wymyślona przez Tardi'ego).

Trzeba przyznać, że adaptacja jest bardzo udana. Na pewno jest to jeden z najlepszych komiksowych kryminałów, a także jeden z niewielu, w którym udało się oddać klimat noir znany z książek - Burma ze swoją nieodłączną fajką prowadzący śledztwo na zazwyczaj mglistych i deszczowych ulicach Paryża - wielbiciele czarnego kryminału na pewno będą usatysfakcjonowani. Na pewno duży wpływ ma na to doskonały czarno-biały rysunek Tardi'ego i jego znakomita komiksowa narracja, która pozwala z zapartym tchem śledzić akcję.

W ostatnim czasie pojawiły się pogłoski, że seria ma być kontynuowana przez innego autora, ale póki co nie ma oficjalnych wiadomości na ten temat.

Dotychczas ukazały się następujące komiksy w serii :

Brouillard au pont de Tolbiac (1982)
Kim jest mężczyzna, który włóczy się co noc na moście Tolbiac? Kim jest Belita Morales? Co się wydarzyło w trzynastej dzielnicy? Co odkryje Nestor Burma, człowiek, który nokautuje tajemnice?
Obok "120, Rue de la Gare" najlepszy (według mnie) tom serii.

 

 

 

120, Rue de la Gare (1988)
Adaptacja pierwszej powieści Leo Maleta. Moim zdaniem najlepszy tom serii.
Akcja rozgrywa się podczas II Wojny Światowej w okupowanej Francji. Więziony w stalagu Burma spotyka tam mężczyznę cierpiącego na amnezję, który umierając przekazuje mu tajemniczą wiadomość...

 

 

 

Une Gueule de Bois en Plomb (1990)
Historia napisana przez Tardi'ego (a nie adaptacja powieści), jako jedyna została wydana w kolorze. Chyba najsłabsza część serii zarówno graficznie jak i ze względu na dość liniowy scenariusz.
Godzina 11 rano, dzwoni telefon, mocno skacowany Burma musi zająć się kolejnym morderstwem...

 

 

 

Casse-pipe a la Nation (1996)
Burma, czekając na swoją sekretarkę Helenę, decyduje się śledzić tajemniczą, piękną brunetkę. Podąża za nią do wesołego miasteczka… Tam zaczynają się jego kłopoty, zostaje zaatakowany przez tajemniczego napastnika - ale kłopoty to przecież specjalność naszego detektywa, który postanawia rozwiązać tę sprawę…

 

 

 

M'As-tu vu en Cadavre? (2000)
Burma prowadzi śledztwo w paryskich kręgach show-businessu w sprawie zniknięcie aktora Auguste Colina, przyjaciela ojca Heleny. Okazuje się, że w sprawę jest zamieszany znany śpiewak - Gil Andrea...

 

 

 

Dominik "nique" Gołąb