|
Fantastyczne
światy Juana Gimeneza
Juan
Gimenez urodził się 1 stycznia 1943 w prowincji Mendoga w Argentynie. Jego
pełne nazwisko to Juan Antonio Giménez Lopez. Od dziecka bardzo lubił rysować.
W wieku lat 10, wiedziony fascynacją do tworzenia, która się w nim stale
rozwijała, zaczął kopiować okładki hiszpańskich i amerykańskich magazynów.
W oficjalnej biografii, umieszczonej na stronie autora, można przeczytać,
że mały Juan posiadał wtedy tylko szkolne przybory do rysowania takie jak:
ołówek, gumka i farby wodne. Miał też jednak coś, co pozwalało mu się posuwać
do przodu - pasję. Pierwsze prace Gimeneza jako rysownika komiksowego zaczęły
powstawać, kiedy miał zaledwie 16 (!!!) lat. Jedną z nich była krótka historia
o żołnierzu na pustyni, inspirowana podobno twórczością słynnego włoskiego
rysownika Hugo Pratta (autora wydawanej także u nas serii "Corto
Maltese").
"Aby nie być gołosłownym, oto próbka
tego, jak rysował Gimenez na początku swojej kariery."
|
|
|
|
Moim zdaniem Gimenez rysował wtedy okropnie i aż dziw bierze,
kiedy się porówna te nieudolne rysunki z początków jego kariery do tych,
które tworzy
obecnie. Młody Juan często także chodził do kina, aby potem móc rysować
najbardziej imponujące sekwencje z filmów, które utkwiły mu w pamięci,
a także modelować z plasteliny mikrowszechświaty (taki mój mały neologizm),
zaludniane przez przeróżne, wymyślane przez siebie istoty. Dzięki temu
niemal
bezwiednie uczył się czegoś, co później okazało się bardzo użyteczne w
tworzeniu fabuł jego komiksowych opowieści, modelowaniu poszczególnych sekwencji
i
prowadzeniu płynnej narracji. Jak się wkrótce okazało, szybko nabywana
wprawa w rysowaniu, połączona z doświadczeniem ze studiów technicznych,
na których
tworzył liczne projekty, okazały się bardzo użyteczne w wejściu do komiksowego
światka.
|
"Okładka do zbiorczego wydania opowieści
z serii "As pik""
|
|
|
Twórczość Gimeneza można zasadniczo podzielić na dwa okresy. W pierwszym
z nich, argentyńskim, największy wpływ na jego twórczość miały prace takich
autorów jak wspomniany już Pratt, a także Francisco Solano-Lopeza. Ten
ostatni
jest twórcą znanej na zachodzie komiksowej serii "Los Eternautas",
a także wielu innych komiksów, wśród których warto wymienić perwersyjną,
pornograficzno-horrorową serię "Young Witches". Powstała ona w
wyniku współpracy Solano-Lopeza z Riccardo Barreiro, którego scenariusze,
w późniejszym czasie, często ilustrował również Gimenez. Wracając jednak
do głównego bohatera tego artykułu, należy powiedzieć, że jego prace pochodzące
z okresu "argentyńskiego", to komiksy tworzone w czerni i bieli,
w których bardzo realistycznie przedstawiane były wszelkie projekty techniczne
(maszyny, pojazdy, bronie), natomiast postacie ludzkie traktowane były dosyć
pobieżnie, wręcz niedbale. Przykładem komiksu pochodzącego z tego okresu
są serie "Hore Caro", czy "As de
pique" (As pik). Odnośnie "Asa" to
akcja tej opowieści rozgrywa się w realiach Drugiej Wojny Światowej. Jest
to seria o przygodach załogi bombowca B-17, wypełniającej liczne misje
na froncie. Niektóre opowiadania z tej serii (jest tego wszystkiego podobno
około 500 stron), zostały zebrane w formie albumu, który po raz pierwszy
został wydany w 1977 roku. Nie bez kozery wymieniam tutaj tą właśnie serię,
ponieważ to właśnie ona stała się dla Gimenez przepustką do europejskiego
rynku komiksowego.
Jego prawdziwa kariera jako rysownika zaczęła się bowiem pod koniec lat 70,
kiedy to artysta wyjechał z Argentyny i osiadł na Costa Brava w Hiszpanii.
Zaczął wtedy tworzyć dla hiszpańskich, włoskich, a także francuskich wydawców
(między innymi do magazynu "Scorpio"). Wkrótce po przeprowadzce
do Europy rozpoczął się też drugi okres w twórczości Gimeneza. W roku 1979 został bowiem opublikowany komiks, stworzony w przeciwieństwie do poprzednich
prac Gimeneza w całości w kolorze. Album, o którym mowa to "La
Estrelle Negra" (Czarna Gwiazda), narysowana do scenariusza Bareiro. Opowiada
on o tym, jak niejaki Braxtor udaje się w podróż na gwiazdę neutronową, wraz
z androidem i kosmicznym pilotem, z misją polegającą na odkryciu tajemnic
zaawansowanych technologii pozaziemskich ras, których statki utknęły na tytułowej
gwieździe. W krótkim czasie Gimenez zaczął zdobywać na starym kontynencie
sławę i uznanie. Nawiązał też współpracę z kilkoma znanymi scenarzystami
komiksowymi, jak np. wspomniany już Ricardo Barreiro, Emilio Balcarce, czy
Carlos Trillo. Jednym z najważniejszych komiksów z początku okresu "europejskiegp" jest "Ciudad" (Miasto)
- seria opowiadań składająca się z 12 krótkich historii, zbieżnych tematycznie.
Wspólnym tematem jest w tym przypadku ogromne, niegościnne, tytułowe Miasto.
Cała opowieść została narysowana na około 180 stronach i zebrana w dwóch
tomach. Scenariusz do wszystkich epizodów napisał Barreiro. Kolejna, warta
wspomnienia seria, to tworzone w latach 1975-82 opowieści o Roy'u
Elym, zebrane
i wydane w 1984 w Hiszpanii, pod wspólnym tytułem "El
Extrano juicio a Roy Ely" (Dziwny sąd nad Royem Elym). Scenariusze do opowiadań o Elym
stworzył w większości Emilio Balcarce. Jest tu też jednak kilka opowiadań
rysowanych przez Gimeneza do scenariuszy innych autorów. Warto też wspomnieć,
że w 1981 artysta brał udział w tworzeniu epizodu zatytułowanego "Harry
Canon", do znanego także i u nas kinowego filmu animowanego "Heavy
Metal".
Wracając jednak do komiksów, to oprócz rysowania fabuł innych twórców,
artysta tworzył także swoje autorskie albumy. W 1982 opublikował jedno ze
swoich najbardziej znanych dzieł, składający się z krótkich epizodów cykl "Question
di tempo" (Kwestia czasu). Szerzej na ten temat możecie przeczytać
w artykule przygotowanym przez Piotra Skoniecznego; Od siebie dodam jeszcze
tylko, że we francuskich wydaniach album ten nosił nieco mylącą nazwę "Titania".
Kolejnym autorskim albumem Gimeneza był wydany w 1985 komiks pod tytułem "Mutante" (Mutantka).
Jest to pozycja, która składa się z kilku opowieści utrzymanych w stylu
wyświetlanego kiedyś także i u nasz (jeśli dobrze pamiętam) serialu SF,
zatytułowanego "The fourth dimension" (Czwarty wymiar). Niestety
nic więcej na temat tego komiksu nie udało mi się wyszperać w informacyjnej
otchłani Internetu... Rok później po tajemniczej "Mutantce" (czyli
w 1986), światło dzienne ujrzała opowieść o przygodach młodego reportera
Leo Roa. Historia ta, należącego do podgatunku SF zwanego space operą została
zawarta w dwóch albumach noszących tytuły: "La Veritable Historie
de Leo Roa" (Prawdziwa historia Leo Roa), oraz "L'Odyssee
a Contretemps" (Odyseja
Contretemps). Leo Roa jest młodym dziennikarzem, który bezwiednie zostaje
wplątany w przygodę pełną intryg i morderstw, w której na pierwszy plan
wysuwa się sprawa tajemniczych danych będących w posiadaniu głównego bohatera.
Wszystko zaczyna się, kiedy niespodziewanie zostaje zamordowany przyjaciel
Leo i okazuje się, że w ręce naszego bohatera trafiają dane mogące zdemaskować
prawdziwą tożsamość największego złoczyńcy w galaktyce, kosmicznego pirata
- Kapitana Drake'a. Wkrótce Roa musi uciekać aby ratować życie, gdyż Drake
wpada na jego trop. Jakby tego było mało, okazuje się także, że danymi będącymi
w posiadaniu młodego reportera interesuje się wiele wpływowych osób, które
chcą uzyskać do nich dostęp bez względu na cenę....
Kolejnym albumem narysowanym przez Gimeneza, jest wydana w 1987 "Gangrene" (Gangrena)
- oneshot do scenariusza wspominanego już Carlosa Trillo. Historia zawarta
w tym albumie, osadzona jest w bliżej nieokreślonej, fantastycznej przyszłości,
a sam komiks opowiada o zawsze aktualnym problemie walki ludzi pomiędzy
sobą. Rok później światło dzienne ujrzał kolejny album, będący owocem współpracy
z Carlosem Trillo, a noszący tytuł "Basura" (ang. "Sweepings" -
co można przetłumaczyć jako "coś pochopnego"). W 1989 pojawiły
się kolejne autorskie dzieła Gimeneza "El Cuarto poder" (Czwarta
moc), oraz "Juego Eterno" (Wieczna gra). Odnośnie "Czwartej
mocy", to podobnie jak seria o przygodach Leo Roa, jest ona space operą.
Cała intryga kręci się tutaj wokół tytułowych "czterech mocy",
które jeśli zostaną połączone, utworzą broń absolutną. Jak się wkrótce okazuje,
istnieją 4 kobiety, z których każda posiada jeden z czterech niezbędnych
elementów do stworzeni superbroni. Mieszkańcy planety Krommiuns (wrogowie
ludzi), chcą połączyć te cztery moce w jednym ciele, aby wygrać wojnę z
ludzkością. Główną bohaterką opowieści jest Mega, pilot myśliwców, stacjonująca
na Nebula Alpha. Mega jako jedyna uchodzi z życiem po ataku wrogiego patrolu.
Nebula Alpha jest głównym teatrem konfliktu pomiędzy Krommiunsianami, a
Planetarnymi Stanami Zjednoczonymi (Planetary United States) - czyli przymierzem
ludzi. Wkrótce rozpoczyna się niebezpieczna podróż Megi przez tereny kontrolowane
przez nieprzyjaciela. Podczas drogi dziewczyna ratuje członka eskadry, która
leciała na pomoc jej atakowanej bazie i została zestrzelona. Młody mężczyzna,
doktor, wyjawia Medze, że stała się ona niespodziewanie bardzo ważna dla
ich przywódców. Mają oni bowiem zamiar podłączyć ją, jako brakujący element,
aby uruchomić wspomnianą już super broń. Doktor wyjaśnia, że potrzebują
Megi ze względu na jej wyjątkowe zdolności mentalne...
W opisywanych dziełach, pochodzących ze wspominanego drugiego (europejskiego)
okresu twórczości, widać znaczne zmiany w rysunkach Gimeneza. Po pierwsze
czerń i biel zastąpił (i to na stałe) kolor. Po drugie w komiksach z tego
okresu można zaobserwować znacznie większą szczegółowość rysunków, dbałość
o efekty świetlne, dokładność w przedstawianiu postaci, a szczególnie ich
mimiki. Można też powiedzieć, że nastąpił tu skok jakościowy z punktu widzenia
organizacji kadrów; ich ułożenie stało się jakby bardziej dynamiczne, lepiej
oddając szybkie zmiany akcji. Gimenez stał się także specjalistą w dziedzinie
używania onomatopei, które w jego pracach stały się integralną, często dekoracyjną
częścią kadrów.
Wracając
do chronologii, to w 1991 roku ukazał się album "Les
Yeux de l'Apocalypse" (Oczy apokalipsy) do scenariusza Roberto
Dal'Pra. Tematyka
tego komiksu jest dosyć nietypowa jak na Gimeneza, nie jest to bowiem historia
SF. Głównym bohaterem opowieści jest Dan Curry, weteran wojny
w Wietnamie,
który przebywając w Azji posiadł niezwykłą umiejętność kierowania energią swojego
umysłu, dzięki czemu może dokonywać zemsty na wrogach, sprawiając, że ich ciała
eksplodują, jakby zostały poddane nagłej dekompresji. Wkrótce okazuje się,
że nie tylko Curry potrafi władać w ten sposób mentalną energią, na scenie
pojawiają się bowiem podejrzane indywidua z Azji. Komiks dziwny, ale i ciekawy.
Niecodzienny scenariusz został tu odpowiednio zobrazowany rysunkami Gimeneza,
co dało interesujący efekt końcowy. Rok później (1992) Juan
Gimenez spotkał na swojej drodze Alexandro Jodorowskyego,
którego komiksy, tworzone do spółki z Moebiusem (na przykład
seria "Incal") podobały mu się od lat. Wkrótce
potem Jodorowsky zaproponował Gimenezowi tworzenie razem nowej serii komiksowej,
będącej tzw. odpryskiem (ang. Spin-off) od sagi o Incalu.
Seria ta szybko weszła do kanonu komiksu europejskiego, stając się jednocześnie
jednym z najbardziej
znanych dokonań Gimeneza. Chodzi oczywiście o "Kastę Metabaronów",
na temat której artykuły pojawiały się już kilkakrotnie na łamach naszego magazynu.
Tutaj dodam jeszcze tylko, że pierwszy tom "Kasty" ukazał się w 1993 roku,
a kolejne odpowiednio w latach 1994,
1996, 1998, 1999, 2000, 2002 i 2004.
Przy okazji "Kasty" chciałbym jeszcze popełnić taką małą dygresję,
że pomimo całego mojego podziwu dla kunsztu argentyńskiego mistrza, czasem
zdarza mu się także narysować tak zwaną "chałę". Otóż niektóre kadry
w jego komiksach są narysowane dosyć niedbale. Przykładem może być tutaj Dona
Vicenta, żonka Stalogłowego, która na niektórych
kadrach wygląda, jakby miała niezłego zeza :)
W tak zwanym międzyczasie, niejako odpoczywając od "Kasty", Gimenez
rysował też inne rzeczy. Jedną z nich jest na przykład album "Elige
tu Juego" (Wybierz grę), w którym zebrane zostały epizody opowiadające o
historii młodego fana gier komputerowych, drukowane wcześniej w "Heavy
Metalu". Opowieści z cyklu "Wybierz grę" są dosyć różnorodne,
gdyż często rozgrywają się w różnych wirtualnych światach oferowanym przez
gry video. Oprócz albumów komiksowych, Gimenez wydał też kilka artbooków. Są
to między innymi: "Heros" - 1997 (Bohaterowie), "Overload" (Przeładowanie)
- 1998, Arkhanes - 1994, oraz "L'univers
de Gimenez" (Uniwersum Gimeneza)
- album wydany w 2001 roku. Ostatnim z artbooków jest "Sketchbook" (Szkicownik),
który został wydany w 2002 roku. Zawiera on niepublikowane wcześniej ilustracje,
niedokończone szkice, porzucone projekty, które to rzeczy zostały zebrane razem
po raz pierwszy. Można powiedzieć, że artbooki Gimeneza to graficzna podróż
do wnętrza wyobraźni tego twórcy. Artysta otwiera tu przed czytelnikami drzwi
do swoich gotyckich światów, pełnych magicznych sił, okultystycznych mocy i
nieskończonej przestrzeni kosmicznej. Artbooki pozwalają zapoznać się z tym,
nad jak bardzo różnorodnymi projektami pracował Gimenez i jak wiele ich było.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że poza komiksami tworzył także okładki do płyt
i książek, oraz grafikę do gier komputerowych.
Gimenez zdobył wiele prestiżowych nagród za swój dorobek artystyczny. Na jego
koncie są między innymi: Nagrody dla najlepszego rysownika, przyznawane przez
czytelników hiszpańskich magazynów komiksowych, oraz na "Salón
del Cómic y la Ilustración de Barcelona" - obydwie nagrody artysta otrzymał w
1984 roku; nagroda "Comix International" przyznana artyście w latach
1983, 84, 85 i w roku 1990; "Yellow
Kid" (Żółty brzdąc) - nagroda
przyznawana przez "Salón International the Cómic de Lucca" którą
Gimenez otrzymał w 1990. Jego prace były wystawiane na wielu wystawach, między
innymi w Centrum George'a Pomidou w Paryżu (1997). Rysowane przez niego prace
na trwałe wpisały się do kanonu komiksu europejskiego. Już dziś uznawany
jest za jednego z mistrzów i klasyków gatunku, jakim jest komiks. Aktualnie
Gimenez pracuje nad kontynuacją jednego ze swoich najbardziej znanych komiksów
- "Czwartej władzy". Kończąc ten artykuł, chciałbym dodać, niejako
na marginesie, że mimo, iż Gimenez jest twórcą dosyć popularnym (także w
naszym kraju - chociażby za sprawą "Kasty Metabaronów"), to paradoksalnie
ciężko jest znaleźć w Internecie wartościowe wiadomości na temat jego twórczości.
Tomek "aegirr" Brzozowski (Wrocław,
lipiec 2004)
Źródła:
http://www.juangimenez.com/
www.bedetheque.com
http://www.geocities.com/soho/nook/1684/comic/
http://www.fucine.com/network/fucinemute/core/index.php
|
|