"Sandman" tomy 8 i 9: "Zabawa
w ciebie"
Wiele
małych dziewczynek śni o tym, żeby być księżniczkami. Wiele małych dziewczynek
jest tymi księżniczkami w dzieciństwie, ale potem dorosłość odbiera im
marzenia i sny. A co, jeśli wyśniona rzeczywistość naprawdę istnieje?
Co jeśli poddani tęsknią za swoją księżniczką, która ich opuściła? A co,
jeśli będąc w zagrożeniu postanawiają wezwać ją na pomoc? Gaiman po raz
kolejny udowadnia, że jego wyobraźnia nie zna granic, a talent do tworzenia
niesamowitych historii czyni go scenarzystą wybitnym.
Wyjątkowa jest postać głównej bohaterki. Już samo jej imię - Barbie, czy
też imię jej byłego chłopaka - Ken, uroda plastikowej blondynki oraz pragnienie
bycia księżniczką, tworzą jakże wyrazisty obraz i jakże wyraziste skojarzenia
z wizerunkiem znanej lalki. Skojarzenie to nie ma wcale na celu wywołanie
emocji negatywnych, czyli łączących się przede wszystkim ze sztucznością.
Tym bardziej, gdy coś niematerialnego okazuje się być jak najbardziej rzeczywiste.
Barbie nie śni, ale okazuje się, że świat z jej dziecięcych snów istnieje.
Kraina jest, według słów Oneirosa, "jedną z najodleglejszych wysepek
snu" znajdującą się gdzieś na peryferiach Śnienia. Ów bajkowy świat
został odrzucony przez główna bohaterkę, zapomniany, wyparty do podświadomości
i egzystuje na granicy niebytu jako autonomiczna jednostka.
Kraina potrzebuje swojej księżniczki. Kraina, czyli główne postacie związane
z księżniczką. Są to: szczur Wilkinson, papuga Luz i małpka Prinado. To
one postanawiają skontaktować się z księżniczką Barbarą, przekroczyć granice
światów, by przywołać ją do Krainy zagrożonej przez Kukułkę. Kim jest Kukułka
i czego chce od głównej bohaterki, to kwesta bardzo interesująca i ciekawie
rozwiązana przez Gaimana. Trudno zdradzić coś więcej nie zabierając przyjemności
poznawania intrygi.
Gaiman powołał w tej historii do życia wiele wyrazistych postaci. Mamy
transwestytę Wandę, który jest najlepszą przyjaciółką Barbie. Mamy sąsiadki
Hazel i Foxglove, które łączy uczucie. Pojawia się także zajmująca się czarami
i znająca osobiście Morfeusza Tesalia potrafiąca kontaktować się między
światami. Również wyraziste są postacie z Krainy, przede wszystkim zaś Kukułka.
Warto przez lekturą komiksu uświadomić sobie istotę Kukułki, bo jest to
kluczowe do zrozumienia pewnych treści. Kukułka, oczywiście, jest ptakiem
podrzucającym swoje jajka do gniazd innych ptaków, kukułka nie troszczy
się o swoje pisklęta. Te zaś, żyjąc w gniazdach innych ptaków eliminują
ich własne potomstwo. Można powiedzieć fakty powszechnie znane, ale Gaiman
potrafił oprzeć na nich jedną ze swoich sennych opowieści i wyszło mu to
bardzo dobrze.
Gaiman zmniejszył w tej opowieści rolę Oneirosa. Tak naprawdę Władca Śnienia
odgrywa rolę epizodyczną, rolę obserwatora kontrolującego ostatecznie całą
sytuację, mającego władzę nad wszystkim, co ma miejsce w jego królestwie.
Zabieg to bardzo udany, pozwala na opowiedzenie zupełnie odrębnej historii
gdzieś w powiązaniu z głównym bohaterem serii. Daje to również chwilę wytchnienia
Sandmanowi po wydarzeniach z "Pory mgieł", gdzie nacisk położony
został przede wszystkim na jego osobę.
Rozdzielenie sześciu rozdziałów na dwie części było w polskim wydaniu krokiem
nienajlepszym. Po pierwsze, może najbardziej trywialnie, oba tomy osobno
były droższe niż byłoby to w przypadku pojedynczego wydania. Po drugie,
sztuczność podziału niekorzystnie wpływa na odbiór historii - trudno oceniać
oba tomy osobno. W przypadku "Pory mgieł" ów podział wpłynął trochę
negatywnie na przyjęcie całości, ponieważ po pierwszym, trzymającym w napięciu
tomie przyszedł ten drugi, bardziej refleksyjny, mniej intrygujący, mogący
się mniej podobać, tymczasem historia jako całość była niczego sobie.
"Zabawa w ciebie" to historia bardzo dobra. Zarówno wykreowane
postacie realistyczne oraz te ze świata snu są genialne. Również bajkowość
Krainy jest wspaniałym przykładem na stwarzane przez Gaimana niespotykane
światy. Starcie się tych dwóch rzeczywistości - tej autentycznej i tej sennej
wychodzi autorowi wybornie. "Sandman" to wyjątkowa seria. Szkoda,
że nie jest wydawana regularnie. Do jej zakończenia pozostaje wciąż długa
droga.
Jakub "Tiall" Syty
"Sandman" tom 8: "Zabawa w ciebie" cz. 1
Tytuł oryginału: A Game of You
Scenariusz: Neil Gaiman
Rysunki: Shawn McManus, Colleen Doran, George Pratt, Dick Giordano
Kolory: Danny Vozzo
Okładka: Dave McKean
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Wydawca: Egmont Polska
Data wydania: 09.2004
Wydawca oryginału: DC Comics - Vertigo
Data wydania oryginału: 1991, 1992
Liczba stron: 84
Format: 17 x 26 cm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 24,90 zł
"Sandman" tom 9: "Zabawa w ciebie" cz. 2
Tytuł oryginału: A Game of You
Scenariusz: Neil Gaiman
Rysunki: Shawn McManus, Colleen Doran i inni
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Wydawca: Egmont Polska
Data wydania: 11.2004
Wydawca oryginału: DC Comics - Vertigo
Data wydania oryginału: 1993
Liczba stron: 96
Format: 17 x 26 cm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 24,90 zł |