Spawn nr 30-38

Kiedy "Spawn" debiutował, posiadał wszystkie elementy interesującej serii. Mało standardowy typ bohatera, świetne rysunki oraz skrzętnie zbudowaną intrygę. Po prostu przepis na sukces. Jednak wszystkie te czynniki z czasem traciły swoje niepowtarzalne walory, a brak nowych, trafnych pomysłów, sprowadził serię z wyżyn popularności w okolice średniaków.

Od dawna wiadomo, że nowojorskie zaułki nie należą do najbezpieczniejszych miejsc w mieście. Jednak nie przeszkadza to Terry'emu w odnalezieniu "starego przyjaciela". Konfrontacja Spawn vs Terry wypada dość ostro szczególnie dla tego drugiego, ale staje się początkiem połączenia sił. Początkiem sojuszu, który ma na celu zdyskredytowanie Jasona Wynna. Współpraca przebiega z małymi zgrzytami, ale przynosi efekty. Spawn niszczy odkryty magazyn broni Wynna, a przy okazji "pożycza" sobie kilka fajnych zabawek. Kolejny trop wiedzie bohaterów wprost do celi majora Forsberga. Odbicie znanego stratega wojskowego może pomóc w uzyskaniu kolejnych informacji na temat Wynna. Niestety major nie jest wiarygodnym świadkiem, traumatyczne przeżycia uczyniły z niego bełkotliwego wariata (sympatycznie nazwanego przez Ala - "Kapitan świrek").

Małe tete a tete w zaułku przerywa nieoczekiwany atak Cy-gora. Cybernetyczna bestia (taki podrasowany mini King Kong) w starciu ze Spawnem staje się impulsem dla Forsberga. Wyjawia on szczegóły dotyczące fizjologii bestii. Po raz kolejny przeszłość Ala dała o sobie znać. Gdy już się wydawało, że seria na dobre wróciła na właściwe tory, kolejny epizod "Sieroty " wytrącił całe tempo budowanej akcji. Do siedziby Spawna trafiają Eddie i Andy, dwójka nieletnich uciekinierów. Tym razem Al musi podołać roli wychowawcy, z której wywiązuje się w swoisty dla siebie sposób.

Tymczasem Wynn odkrywa, że za problemami jego przestępczej działalności kryje się Terry. Jakby mało było problemów ktoś porywa Cyan, ślady prowadzą do Spawna. Do zaułku wkraczają oddziały policji, a Simmons odbywa kolejną poważną rozmowę z Terrym. Sprawcą porwania okazuje się Violator, którego kolejna konfrontacja ze Spawnem jest nieunikniona. Cyan bezpiecznie wraca do rodziców. Natomiast Al oddaje się filozoficznym rozważaniom rozmawiając z Cogliostro, swoją babcią i... głową Violatora. I jak tu nie zwariować, nic dziwnego, że Forsberg tak powoli dochodzi do siebie.

Korzystając z chwili wolnego czasu (akurat w zaułku cisza i spokój), Spawn postanawia złożyć niezapowiedzianą wizytę Wynnowi. Rozmowa zdecydowanie się nie klei. Na ziemię przybywa Angela, jednak tak szybko jak się pojawia, również znika. Al wraca do zaułku, gdzie odkrywa, że ponownie może przeglądać swoją facjatę w lustrze.

Na pierwszy rzut oka widać, że historiom brakuje dynamiki, która wydatnie poruszyłaby akcję do przodu. McFarlane zamiast zbliżać się do finału, jeszcze bardziej gmatwa fabułę. Wszyscy już się przekonali, że każdy kto będzie chciał zadrzeć ze Spawnem w jego zaułku, raczej zostanie stamtąd wyniesiony, niż wyjdzie o własnych siłach. Uparte wystawianie na szwank miejscowych oprychów, oddziałów policji czy mniej znaczących przeciwników mija się z celem, jest tylko kolejnym zapychaczem fabuły. W momencie gdy czytelnik myśli, że wreszcie wyjaśni się coś nowego, w zamian pojawiają się nowe znaki zapytania. Serial trwa w najlepsze i chyba na szybkie zmiany nie ma co liczyć. Graficznie "Spawn" prezentuje się przyzwoicie, do rysunków Grega Capullo zdążyłem się już przyzwyczaić. Jego kreska w dużej mierze nie odbiega stylem od rysunków MacFarlene'a.

Na pewno seria znajdzie swoich zwolenników wśród fanów Spawna, którzy mają nadzieję, że jest jeszcze ona wstanie powrócić do dawnej świetności.

Marcin Andrys

 

Spawn 30
Tytuł: "Pojednanie"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 10.2004
Cena: 8 zł

 

 

 

Spawn 31
Tytuł: "Sabotaż"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 01.2005
Cena: 8 zł

 

 

 

Spawn 32
Tytuł: "Chan"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 02.2005
Cena: 5 zł

 

 

 

Spawn 33
Tytuł: "Bestia"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 04.2005
Cena: 5 zł

 

 

 

Spawn 34
Tytuł: "Sieroty"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 06.2005
Cena: 5 zł

 

 

 

Spawn 35
Tytuł: "Zniknięcie"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 08.2005
Cena: 5 zł

 

 

 

Spawn 36
Tytuł: "Mały problem"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 10.2005
Cena: 5 zł

 

 

 

Spawn 37
Tytuł: "Świątynia"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 12.2005
Cena: 5 zł

 

 

 

Spawn 38
Tytuł: "Powrót"
Scenariusz: Todd McFarlane
Rysunek: Greg Capullo
Wydawnictwo: Mandragora
Ilość stron: 24
Data wydania: 02.2006
Cena: 5 zł

Zakup w