|
Scenarzysta z pasją
Jean
Dufaux urodził się 7 czerwca 1949 we Francji, w miejscowości Ninove. W młodości
bardzo pasjonował się kinem. W końcu zainteresowania te pchnęły go do tego,
aby podjąć naukę w l'Institut des Arts et Diffusion (Instytut Sztuki i Rozpowszechniania)
w Brukseli. Dzięki temu w latach 1969-73 Dufaux nauczył się wiele o kinematografii
i tworzeniu fabuły, co później bardzo przydało mu się przy pisaniu scenariuszy
komiksowych. Wkrótce po ukończeniu szkoły, został dziennikarzem w Ciné-Presse,
czasopiśmie związanym ze światem filmu. Natomiast w roku 1983, postanowił
poświęcić się komiksowi, stawiając tą formę twórczości na pierwszym miejscu
i wiążąc z tym medium swoją zawodową karierę na wiele kolejnych lat...
Dzięki tej decyzji młody scenarzysta trafił wkrótce do magazynu "Tintin".
Tam zaczął pisać scenariusze komiksowe na zamówienie. Jeszcze w tym samym
roku stał się współscenarzystą (u boku Vernala) serii "Brelan
de dames" (Trójka
Dam) rysowanej przez Renauda, (z którym później Dufaux
stworzył kilka innych serii, ale o tym za chwilę). Wracając na chwilę do
serii "Trójka Dam" to
jest to historia, która przywodzi na myśl telewizyjny serial "Aniołki
Charliego". Bohaterkami tej komiksowej opowieści są trzy dzielne (i
oczywiście ładne) agentki, które pracują dla tajnej organizacji, wypełniając
w różnych zakątkach świata tajne misje. Seria ta liczy sobie 7 albumów.
Dwa lata później (w roku 1985), już samodzielnie, Dufaux
zostaje scenarzystą komiksu o przygodach młodej dziewczyny, nazwiskiem Melly
Brown, (które zilustrował
Xavier Musquera). Jest to westernowa opowieść, która liczy
sobie dwa tomy. Drugi z tomów został wydany w 1987 roku.
Historia ta wydaje się być wprawką, na której artysta dopiero uczył się
pewności w prowadzeniu linii narracyjnej.
Podobnie jest z powstałą rok później (1986) opowieścią "La
toile et la dague" ("Płótno i sztylet"), która powstała
dzięki nawiązaniu przez Dufaux współpracy z wydawnictwem Dargaud
Bénélux. Historia została
zilustrowana przez Édouarda Aidansa. Seria zamknęła się
w 3 tomach, z których pierwszy został wydany w roku 1986, drugi w 1998 a
trzeci w 1989. Akcja
tego komiksu rozgrywa się w XV wieku we Florencji, a jej głównym bohaterem
jest Andre, młodzieniec, wplątany w zawiłe rozgrywki polityczne. Opowieść
ta, podobnie jak Melly Brown, nie stała się zbyt popularna i nie ma niestety
zbyt wielu informacji na jej temat, w przepastnych odmętach Internetu.
Jeszcze w tym samym roku (1986), także dla Dargaud, Dufaux do spółki z
popularnym we Francji rysownikiem, Griffo, powołuje do
życia serię, która stała się pewnego rodzaju przełomem w jego karierze,
jest bowiem pierwszą
z opowieści, która stała się faktycznie popularna. "Beatifica
Blues",
bo o tej właśnie serii mowa, jest swoistym prologiem do powstałej nieco
później serii "Samba Buggatti". Tytułowa Beatifica to pigułka,
po zażyciu której, ludzie mogą żyć i oddychać w pustynnym świecie, jakim
stała się Ziemia po nuklearnej katastrofie. Dużo w tej historii brutalności,
a także wulgarności. Rysownikowi udało się tutaj stworzyć ciekawy, postatomowy
klimat opowieści, który, nawiasem mówiąc, wygląda na inspirowany twórczością
Enki Bilala. Historia składa się z trzech tomów, wydawanych w latach 1985,
1988 i 1989. W niedługim czasie albumy do których scenariusze pisał Dufaux,
pojawiają się także w katalogu wydawnictwa Glenat, dla którego artysta tworzy
(wraz z rysownikiem o pseudonimie Eric) opowieść zatytułowaną "Les
maître de la brumes" (Władca mgieł). Jest to historia, w której wątki
fantasy, łączą się z horrorem, a także mitem o "pięknej i bestii".
Jest to chyba ostatnia seria, z fazy twórczej Jeana Dufaux, którą można
by nazwać "wyrabianiem sobie marki". Po jej opublikowaniu wydawcy
wiedzieli już, że scenariusze tego artysty są dojrzałe i dopracowane, i
na ogół całkiem nieźle się sprzedają. Kolejną chronologicznie opowieścią,
której scenariusz wyszedł spod pióra Dufaux, jest umieszczona w czasach
rzymskich opowieść zatytułowana "Lucius". Komiks ten znany jest
także jako "Le Sourire de la Murene". Rysunki do tej opowieści
stworzył Xawier Musquera. Album został wydany w 1986 roku i stanowi swoiste
preludium do znanej również u nas serii "Murena". Projekt ten
(Lucius) nie miał jednak szczęścia zostać kontynuowanym bezpośrednio, jednak
postacie i miejsca pojawiają się później właśnie w Murenie. Rokiem przełomowym
okazał się dla artysty rok 1987, kiedy to Dufaux, ponownie do spółki z Renardem,
powołują do życia serię Jessica Blandy. Jest to jedna ze sztandarowych serii
tego scenarzysty. Historia doczekała się aż 24 albumowych epizodów. W tej
opowieści jako jednej z pierwszych, jeśli nie pierwszej, pojawia się tak
później charakterystyczna dla komiksowej twórczości Dufaux cecha scenariuszy,
jak dokładne psychologiczne rysy postaci, oraz ukazywanie ich przeżyć i
uczuć - co daje efekt uwiarygodnienia bohatera, jego prawdziwości i człowieczeństwa.
Akcja przygód tytułowej Jessici rozgrywa się w słonecznej Kalifornii. Rysunki
w tej opowieści stworzone są w bardzo realistycznym stylu. Tytułowa bohaterka
serii jest ex-dziennikarką, która wplątuje się w afery związane z przekupnymi
politykami, a także w historie z czcicielami szatana.
Jako następna pojawiła się na rynku wydawniczym historia, która ponownie
stała się dziełem sztandarowym, jeśli nawet nie "okrętem flagowym" w
twórczości Jeana Dufaux. Chodzi o mianowicie o serię "Giacomo
C." (powstałą
we współpracy z Griffo). Jest to, jak nie trudno się domyślić, opowieść
inspirowana biografią i przygodami legendarnego włoskiego kochanka. Akcja
opowieści rozgrywa się w XIII wieku w Wenecji. Główny bohater obraca się
w świecie intryg i spisków, zdobywając kolejne kobiece serca, a także, dzięki
sprytowi, i wysoko postawionym przyjaciołom, pieniądze, potrzebne na tak
barwne, pełne ekscytujących wydarzeń życie. Seria składa się z 15 tomów,
z których pierwszy wyszedł w 1987 ostatni zaś (jak na razie),
w roku 2005.
W następnym roku (1988) powstaje seria "Les enfants de la salamander" (Dzieci
salamandry), do której rysunki wykonał stały współpracownik Jean'a Dufaux
- Renaud. Seria składa się z czterech albumów wydawanych w latach 1988-97.
Historia tam przedstawiona opowiada o trójce młodych ludzi: Angie,
Arcadin i Alicji, którzy, jak głosi przepowiednia, w którą wierzą
wyznawcy pewnej sekty, mają być wcieleniami aniołów, mającymi zstąpić na
Ziemię, w celu
jej uratowania i przyniesienia odnowy duchowej. Kolejna seria powstała w
tym okresie, to "Les Jardins de la peur" (Ogrody
strachu). Rysunki do niej stworzyli: Eddy Paape (rysownik,
którego uczniem był nie kto inny jak Andreas) oraz J.-C.
Sohier. Seria ukazywała się w latach 1988-91.
Cała opowieść zamknęła się w trzech tomach. Ma dziwny horrorowy klimat,
w którym
drastycznie przedstawione, nadprzyrodzone wydarzenia łączą się z magią voodoo.
Lata 90. okazują się bardzo pracowite dla Dufaux, pojawia się na rynku
wiele zupełnie nowych serii, do których artysta tworzy scenariusze. I tak
na przykład w roku 1990 powstaje dwutomowa opowieść, zatytułowana "Chelsy" (rysunki
do niej wykonał Joris). Pierwszy tom został wydany w roku 1990, drugi zaś
w 1992. Akcja rozgrywa się w latach 60. dwudziestego stulecia, w środowiskach
artystycznych. Mniej więcej w tym samym czasie, (lata 1990-91), powstaje
także dwutomowa opowieść "Gotcha". Rysunki do tej historii stworzył
Jean-Louis Hymbelt. Jest to humorystyczna opowieść, rozgrywająca się w Wiedniu,
na poczatku XX wieku. Głównym bohaterem jest asystent doktora Freuda (niestety
nie udało mi się ustalić, czy zbieżność nazwisk jest tu przypadkowa czy
celowo nawiązuje do postaci historycznej). Tenże asystent, zostaje wplątany
w aferę, w której główne role odgrywają postacie wampirów. Wnioskując z
recenzji tej serii, zamieszczonych w Internecie, powinno być zarówno śmieszno,
jak i straszno. Także w tym samym roku (1991) Dufaux staje się autorem trzech
kolejnych, nowych serii komiksowych. Były to: "Avel" (rysunki
Christian Durieux), "Fox" (rysunki Jean-François
Charles Charles)
oraz "Santiag" (rysunki, po raz kolejny, Renaud). Odnośnie serii "Avel",
to tom pierwszy został wdany w roku 1991. Ostatni zaś, czwarty w roku 1994.
Tytułowy bohater, to pracownik służb specjalnych (dokładnie nie zostało
powiedziane, czy jest on agentem, czy może szpiegiem). W każdym razie jest
to samotnik i indywidualista, który próbuje zerwać z przeszłością, co jednak
okazuje się być wcale niełatwe. Jeśli chodzi o drugą z wymienionych serii, "Fox'a",
to seria ta ukazywała się w latach 1991-98 i zamknęła się w dwóch cyklach.
Wydarzenia z pierwszego z nich rozgrywają się w Egipcie, a także w Szkocji,
podczas gdy wydarzenia z cyklu drugiego, przenoszą się do USA. Bohaterem
opowieści jest Amerykanin, niejaki Alan Fox (przypominający swoją aparycją
Lee Marvina), który wraz ze swą towarzyszką, młodą i pociągającą kobietą
o imieniu Edith, wchodzi w posiadanie, poszukiwanej przez wielu różnych
ludzi tajemniczej, zakazanej księgi. Trzecia z wymienionych serii, "Santiag",
to trzytomowa historia, wydawana w latach 1991-94. Santiag
był gliną, który prowadził sprawę zabójstw powiązanych z walką o władzę
w wysokich kręgach
politycznych.. Opowieść rozpoczyna się od tego, że główny bohater umiera
już na piątej stronie pierwszego albumu. Jednak jak się okazuje, Santiag
wbrew pozorom nie odszedł w zaświaty, tylko jako cień (cokolwiek miałoby
to znaczyć - niestety po raz kolejny opieram się tylko na przeczytanych
recenzjach) poszukuje zemsty. Autorzy stworzyli naprawdę dziwny, polityczny
thriller z elementami horroru, a także indiańskich wierzeń. Dla niestrudzonego
Dufaux, rok 1991 był naprawdę płodny pod względem artystycznym. Bowiem jeszcze
w tymże roku, scenarzysta rozpoczął też tworzenie serii komiksów poświęconych
pisarzom, których twórczość bardzo cenił. Pierwszym z albumów tej serii
był komiks pod tytułem "Sade", album opowiadające o życiu słynnego
francuskiego Markiza, powstały we współpracy z Griffo. W skład tej serii
weszły też albumy: "Pasolini" (rysunki Rotundo), "Balzac" (rysunki
Savey), a także "Hemingway" i Hammet (rysunki Males).
W 1992, pojawia się kolejna nowa seria "Sang
de Lune" (Krew księżyca).
Rysunki do niej wykonała kobieta, Viviane Nicaise. Bohaterką opowieści jest
niejaka Clara Leyrac, która posiadła siłę spełnienia klątwy nałożonej przez
przodków. Seria składa się z sześciu tomów i była wydawana w latach 1992-1997.
Kolejny rok (1993) to rozpoczęcie prac nad cyklem "Les
Voleurs d'Empires" (Złodzieje
cesarstw), do którego rysunki wykonał Martin Jamar. Historia
osadzona jest w latach 1870-71 we Francji, w czasach Bismarcka i Napoleona
III. Główna
część akcji rozgrywa się w internacie dla uczniów jednej z paryskich szkół,
w której pewna młoda kobieta zawiera pakt ze Śmiercią. Jest to diaboliczna
opowieść, w którym upiorne wątki śmierci, klątwy i zbrodni łączą się ze
sobą, na tle prawdziwych wydarzeń historycznych. W tym samym roku scenarzysta
powraca też do świata wykreowanego kilka lat wcześniej w serii "Beatifica
Blues" tworząc wspomnianą już historię, zatytułowaną "Samba-Bugatti".
Jest to czterotomowa opowieść, wydawana w latach 1992-97. Rysunki do serii
wykonał, podobnie jak do "Beatifici", Griffo. W tej opowieści
ludzie muszą walczyć, żeby uratować służące im komputery, które przestają
funkcjonować jeden po drugim, zarażone tajemniczym wirusem. Także w roku
1992 Dufaux realizuje coś, o czym jak twierdził marzył od dawna, a mianowicie
pisze scenariusz serii, do której rysunki stworzył Grzegorz Rosiński. Chodzi
oczywiście o "Complainte des Landes Perdues" (czyli "Skargę
utraconych ziem"). Opowieść ta jest rzecz jasna znana polskiemu czytelnikowi.
Tutaj przypomnę tylko, że główną bohaterką pierwszych czterech tomów tej
historii jest młodziutka Sioban, która staje się narzędziem w ręku przeznaczenia,
mając za zadanie dokonanie zemsty na ciemiężycielach swego rodu - Suddenów.
Najnowszy, piąty z kolei album tejże serii, zatytułowany "Moriganes" (Morigany),
powstały we współpracy już nie z Rosińskim, lecz z Philippem Delaby, otwiera
drugi cykl opowieści, przenosząc czytelnika kilka dziesięcioleci wcześniej,
niż wydarzenia z cyklu pierwszego, do okresu świetności zakonu Rycerzy Łaski.
W 1994 ponownie z Griffo, Dufaux tworzy dwutomową opowieść "Monsieur
Noir" (Pan Czarny). Historia ta rozgrywa się w XIX wiecznej Anglii,
na zamku Blacktales (co można przetłumaczyć jako "mroczne opowieści").
Pierwszy tom został wydany w roku 1994, drugi zaś w 1995. Tytułowy, tajemniczy
osobnik, zwany Panem Czarnym, jest właścicielem wspomnianego zamku, i wynajmuje
go niesfornym lokatorom, z którymi umowę najmu odnawia co siedem kolejnych
lat. Główną bohaterką staje się też wkrótce mała rudowłosa dziewczynka o
imieniu Fanny, której udaje się rozwikłać wiele tajemnic związanych z niezwykłym
zamkiem i jego równie tajemniczym właścicielem. Kolejna komiksowa opowieść
w bogatym dorobku Jeana Dufaux to "Dixie Road". Ta czterotomowa
historia (wydawana w latach 1997-2001), rozgrywa się w USA, w latach 30.
ubiegłego stulecia. Opowiada o kłopotach tytułowej dziewczyny imieniem Dixi
i jej rodziny, która traci majątek i popada w nędzę. Jest to też opowieść
o dorastaniu widziana z punktu widzenia kilkunastoletniej dziewczyny, która
żyje marzeniami i chce jakoś zmienić swoje życie. Kolejna seria, to znana
także u nas "Murena". Powstała ona we współpracy z Philippem Delaby.
Aktualnie składa się z 5 tomów. Pierwszy tom ukazał się w roku 1997, ostatni
zaś w roku 2005. Akcja opowieści rozgrywa się w antycznym Rzymie. Opowieść
oparta jest na faktach historycznych. Opowiada między innymi o miłości cesarza
Klaudiusza, do pięknej, młodej kobiety Agrypiny, która jest matką przyszłego
krwawego imperatora, Nerona. Głównym bohaterem opowieści jest jednak Lucjusz
Murena, syn Lolii i jednocześnie przyjaciel Nerona. Historia tutaj przedstawiona
opowiada o walce o wpływy, która w przyszłości ma dać młodemu Neronowi władzę
nad cesarskim imperium. Opowieść mówi też o terrorze i krwawych walkach
na imperatorskim dworze.
Następną serią, która wyszła spod pióra Dufaux jest historia, zatytułowana "Les
Ombres" (Cienie). Opowieść rozgrywa się w spowitym mgłą małym mieście
w Bretonii o nazwie Saint-Malo. Wszystko zaczyna się od pojawienia się w
tamtejszym porcie statku, o nazwie Solitaire, który wypłynął stamtąd w rejs
150 lat wcześniej, a wszelkie wieści o nim zaginęły. Wraz z powrotem tajemniczego
statku, miasto ogarnia fala dramatycznych wydarzeń, których początkiem jest
gwałtowne zapadanie mieszkańców na szkorbut, chorobę typową dla marynarzy
długo przebywających na morzu i pozbawionych witamin. Jest to mroczna opowieść,
która klimatem nawiązuje do opowieści grozy, pióra na przykład Edgara Alana
Poego. Seria zaczęła się ukazywać w 1998 roku. Rysunki do niej wykonał Lucien
Rollin. Ostatni, siódmy album tejże opowieści ukazał się w roku 2003. Kolejna
seria to "Les Révoltés" (Zbuntowane). Powstała ona w 1998, we
współpracy z Marciem Malesem. Historia tu przedstawiona rozgrywa się w Ameryce
w latach 50. ubiegłego stulecia. Opowieść posiada trzy tomy, z których ostatni
został wydany w roku 2000. Fabułę tej historii, należało by zaliczyć do
gatunku dramatu psychologiczno-sensacyjnego. W tym samym roku (1998) powstała
też seria "Rapaces" (czyli Drapieżcy). Ta czterotomowa opowieść,
do której rysunki stworzył Enrico Marinim jest znana także i u nas. Kolejne
tomy ukazywały się w latach 1998, 2000 i 2003 (tomy 3 i 4). Warto tylko
przypomnieć, że głównymi jej bohaterami byli: Viktoria Lenore, Aznar
Akeba oraz demoniczne rodzeństwo młodych wampirów - Camilla
i Drago. Jest to opowieść,
w której wątki sensacyjne łączą się z zakulisowymi politycznymi machinacjami,
dokonywanymi przez żyjące po wielokroć dłużej od ludzi wampiry. Mamy tu
także walkę pomiędzy różnymi frakcjami nieśmiertelnych (no może prawie)
Krwiopijców. Następna chronologicznie komiksowa seria autorstwa Jeana Dufaux,
to "L'Impératrice rouge" (Czerwona casarzowa) - która powstała
w roku 1999. Opowieść powstała we współpracy z Philippem
Adamovem, którego
być może niektórzy z was pamiętają z wydanego u nas kilka lat temu, pierwszego
tomu drastycznej (i w sumie niezbyt udanej) serii, zatytułowanej "Wody
Morteluny". Wracając jednak do "Cesarzowej" to opowieść ta
składa się z 4 tomów. Tytułowa Cesarzowa, została zainspirowana postacią
Carycy Katarzyny II zwanej też Wielką, walczącej o wpływy ze swym mężem,
Carem Piotrem. Wkrótce konflikt ten przeniósł się z pałacowych komnat na
całą Rosję. Rzecz jasna historia przedstawiona w komiksie czerpie zaledwie
kilka wątków z prawd historycnych, o całe mile rozmijając się z realnymi
wydarzeniami. Jest to raczej historia SF, wyrosła na kanwie strzępków historii
Rosji, w której scenariuszu miesza się wiele dziwacznych wątków, tworząc
pokręcony, może nawet nieco ciężko strawny melanż. W tym samym roku (1999)
następuje jeszcze dwukrotna zmiana tematyki tworzonych przez Dufaux opowieści,
co zdecydowanie potwierdza wszechstronność, a także pracowitość tego artysty.
Pierwsze zmiana to seria "Arnold le reveur" (Arnold śniący). W
odróżnieniu od wyżej opisywanych historii, Arnold to humorystyczna opowieść,
do której scenariusz napisał Dufaux do spółki z Thualezem, natomiast rysunki
wykonał Bruno Di Sano. Zanim ukazało się wydanie albumowe, opowieść ta była
wydawana w odcinkach w magazynie "Tintin" w latach 1984-86. Z
kolei ostatnia nowa seria komiksowa autorstwa Dufaux, która została opublikowana
w tymże roku, to opowieść, w której wątki sensacyjne łączą się z mistyką
i nie tylko. Mowa o przygodach niejakiego Niklosa Kody. Seria ta składa
się aktualnie z 8 tomów. Przez pewien czas była wydawana także u nas, przez
wydawnictwo Siedmioróg. Autorem rysunków do tej historii jest Olivier
Grenson.
Tytułowy bohater jest jednocześnie szpiegiem i dyplomatą. Opowieść, jak
to u Dufaux, łączy w sobie cechy wielu różnych gatunków, na głównie sensacji,
połączonej jednak z machinacjami politycznymi. Można tu też znaleźć elementy
okultyzmu i magii. Nie zabrakło i wątków romansowych, gdyż tajemniczy Niklos
jest przystojnym facetem, do którego wzdycha wiele pięknych pań.
Kolejna, całkowicie nowa seria komiksowa pojawiła się dopiero w roku 2001.
Mowa tutaj o "Les Rochester". Historia ta rozgrywa się w naszych
czasach w Londynie. Początkowo wydawana była przez Castermana (pierwszy
tom opowieści) a później przez Dupuis. Rysunki do niej stworzył Philippe
Würm. Seria składa się w sumie z czterech albumów, wydanych w latach 2001,
2002, 2004 i 2006. W tym samym roku zaczęła się też ukazywać seria zatytułowana "Djinn".
Rysowniczką tego cyklu jest kobieta, Ana Mirales. Główną bohaterką opowieści
jest Jade (nazywana kwiatem pomiędzy kwiatami), nowa oblubienica właściciela
haremu Sułtana Murati (zwanego Czarnym Sułtanem), przez którą to kobietę
rozpoczyna się konflikt dyplomatyczny z brytyjskimi i niemieckimi kolonialistami.
Opowieść rozgrywa się w roku 1912, a także 50 lat później, kiedy niejaka
Kim Nelson próbuje odnaleźć skarb Sułtana, rzekomo ukryty przez Jade i przez
nikogo dotychczas nieodnaleziony. W grudniu 2006 ma się ukazać najnowszy,
szósty tom cyklu, zatytułowany "La Perle Noire" (Czarna perła).
Następną w kolejności serią jest "Double masque" (Podwójna maska).
Seria ta liczy sobie aktualnie trzy tomy. Rysunki do niej wykonał Martin
Jamar (ten sam, z którym Dufaux współpracował przy okazji tworzenia serii "Złodzieje
Cesarstw"). Pierwszy tom ukazał się w roku 2004, najnowszy zaś, trzeci,
w roku 2006. Akcja opowieści rozgrywa się we Francji w 1802 roku, czyli
w czasach Napoleona Bonaparte (który zresztą także pojawia się w komiksie).
W skrócie można powiedzieć, że seria ta opowiada o intrygach politycznych,
obejmujących swoim zasięgiem sfery rządzące i arystokrację, sięgając jednocześnie
swoim zasięgiem na dno społeczeństwa, do rynsztoków XIX wiecznego Paryża,
w kręgi prostytutek. A wszystko to, jest pokazane na tle autentycznych wydarzeń
historycznych. Następna seria to "Jaguar". Historia
tutaj przedstawiona rozgrywa się na planecie bardzo przypominającej Ziemię,
na której rządzi
rasa amazonek. Ich cywilizacja bardzo przypomina ziemską cywilizację Majów.
Żeby było jeszcze ciekawej, to na planetę zamieszkaną przez amazonki przybywają
w kosmiczni Konkwistadorzy, aby podbić cywilizację kobiet. Nie miałem sposobności
zapoznania się z tą serią, jednak przyznaję, że opis ten, który został zaczerpnięty
z jednej z francuskich stron poświęconych Jeanowi Dufaux, brzmi, co tu dużo
gadać, kretyńsko... Okazuje się jednak, że seria nie jest chyba taka zła,
ponieważ do tej pory zostały już wydane cztery tomy tej historii. Pierwsze
trzy zostały wydane w latach 2001, 2002 i 2003. Tworzą one wspólnie pierwszy
cykl serii. W roku 2005 rozpoczął się cykl drugi, jego pierwszym epizodem
jest album zatytułowany "Dog Mengo". Następny w kolejce do omówienia
komiks, do którego scenariusz stworzył Dufaux to "Renaudin". Jest
to opowieść, do której rysunki wykonał Bruno Di Sano. Komiks został wydany
w 2002 roku w ograniczonym nakładzie zaledwie 900 egzemplarzy (numerowanych
i z sygnaturami autorów). Wcześniej opowieść ta była wydawana (w odcinkach)
w magazynie "Tintin" w latach 1985-89. Ostatnia z serii autorstwa
Dufaux, którą chciałem wam przedstawić to "Vénus H". O głównej
bohaterce wiadomo, że ma na imię Anja i jest piękną blondynką, której urzekającej
piękności niewielu może się oprzeć. W tej serii poznajemy świat luksusowych
callgirls. Taka właśnie "Luksusowa dziewczyna na zamówienie" popada
w wielkie kłopoty, kiedy zakochuje się w jednym z klientów (bogatym kolekcjonerze
sztuki, a jednocześnie sędzim). Rysunki Renauda, podobnie jak w serii Jessica
Blandy, są dosyć statyczne, a scenariusz, przynajmniej w pierwszych tomach,
niestety dosyć banalny. Pierwszy epizod tej opowieści został wydany w roku
2005, do dnia dzisiejszego ukazały się już jednak trzy albumy tej serii.
Serię można zaliczyć do gatunku opowieści sensacyjnych.
Dufaux jest rzadkim rodzajem scenarzysty, który dobrze czuje się zarówno
w tworzeniu scenariuszy do historii fantastycznych, sensacyjnych a także
historycznych, ze wszystkimi typami opowieści radząc sobie naprawdę dobrze,
zapewniając zazwyczaj (choć nie zawsze) czytelnikowi rozrywkę na bardzo
dobrym poziomie. Artysta ten ma na tyle wyrobioną "markę w komiksowym
światku, że nie ma problemów ze znalezieniem wydawców dla swoich kolejnych
prac. Jak sam twierdzi, stara się dokładnie przemysleć i dokładnie dopasować
poszczególne części scenariuszowych układanek przez siebie tworzonych. Choć
tworzy ich sporo, trzeba przyznać, że radzi sobie z tym całkiem dobrze i
raczej nigdy nie zadarza mu się wypuścić spod swojego pióra niedopracowanego
gniota. Co ciekawe, pomimo, że jest on artystą dosyć znanym, mało jest w
internecie ciekawych stron zawierających wartościowe informacje jemu poświęconych.
Artysta zyskał sobie przydomek Jean Produktywny, co wcale nie dziwi, patrząc
na jego aktualny, stale rozrastający się, dorobek artystyczny. Oczywiście
nie wszystkie serie są równie dobre, ale i tak należy stwierdzić, że pomysłów
zdecydowanie temu panu nie brakuje i nie zabraknie chyba nigdy. Dufaux ten
jest zdobywcą wielu nagród za swoją twórczość, z których najważniejsze pozwolę
sobie zamieścić poniżej:
- "Athis D'or 88" za najlepszy scenariusz do albumu "Angie" (Les
Enfants de la Salamandre T. 1)
- Nagroda specjalna na Festiwalu w Sierre 89 za "Nuits Coleurs Blues" (Jessica
Blandy T. 4)
- Betty Boop Najleszy Album na Festiwalu Hyres 90 za album "La Dame
au Coeur de Suie" (GIACOMO C. T. 3)
- Betty Boop Najlepszy Album na Festiwalu D'HYERES 92 za "Santiag'a"
- Nagroda za najlepszą serię na Festiwalu D'ILLZACH 93 za serię Giacomo
C.
- Nagroda dla najlepszego albumu na Festiwalu DE COXYDE 92 za Le Livre
Maudit (Fox T. 1)
- Nagroda za najlepszy album roku 93 (Nagroda miasta Courtrai za Rais el
Djemat (Fox T. 3)
- Nagroda dla najlepszego scenarzysty roku 93 na festiwalu S.M.É.N.O.
- Nagroda za najlepszy album roku 95 na festiwalu Charleroi za "Monsieur
Noir"
- Nagroda "CORI" dla najlepszego albumu roku 95 na Festiwalu
De Maisons-Laffitte dla "Troubles au Paradis (Jesica Blandy T. 11)
- Nagroda międzyfestiwalowa (Interfestival) - Nagroda Festiwali Europejskich
za najlepszy album roku 95 dla "Monsieur Noir"
aegirr
| |