|
"Bird" album 1: "Tatuaż"
Finiszując
publikowanie serii "Chicanos", wydawnictwo Sutoris sięgnęło po
kolejny kryminał, kolejny komiks będący dziełem latynoamerykańskich twórców.
Autorem scenariusza "Bird" jest rozpoznawalny na naszym rynku
Carlos Trillo, za szatę graficzną odpowiada Juan Bobillo. Album "Tatuaż" zarysowuje
intrygę stanowiąca wyjście do sprawnie skonstruowanej sensacyjnej historii.
Po raz kolejny główną postacią w komiksie Tillo jest kobieta, lecz trudno
szukać podobieństw między Alejandriną Jolandą Jalisco a Jobeth Benton.
Chociaż scenarzysta znowu podchodzi do tematu z lekkim przymrużeniem oka,
to jednak wykreowana przez niego tytułowa Bird zdecydowanie różnie się
od roztargnionej pani detektyw. Od razu warto zaznaczyć, że Bird to alter
ego Jobeth. Ta pierwsza jest wyzwoloną kobietą, przyciągającą uwagę i
szokującą swoją osobą gwiazdą publiczną doskonale odnajdującą się w nieprzychylnym
dla tej drugiej świecie (widoczna wspólna cecha z Alejandriną). Silniejsza
osobowość bohaterki stawia sobie za cel powetowanie krzywd, jakie spotkały
pannę Benton, dziedziczkę fortuny, na którą, z pomocą wszelkich możliwych
środków, chce położyć łapę jej brat.
W albumie nie brakuje dynamicznych sensacyjnych scen oraz ciekawego kryminalnego
wątku. Konstrukcja fabularna bazuje na retrospekcjach. Dzięki temu historia
jest wciągająca od samego, na pierwszy rzut oka odrobinę niejasnego początku,
aż po sam finał. Oprócz protagonistki w akcję zaangażowana jest stosunkowo
niewielka ilość postaci. Na drugi plan wysuwa się Graba, mimo wszystko
sympatyczny i szlachetny drab.
Wykreowany świat cechuje spory realizm opisu. Przedstawiona historia
jest całkiem prawdopodobna, nawet rozpatrując obecność nadprzyrodzonego
elementu - feniksa, ognistego ptaka ilustrującego zarówno wewnętrzną,
jak i wewnętrzną przemianę Jobeth w Bird. Jako że w historii mamy do czynienia
z silnymi lekami psychotropowymi, opisane zjawisko da się logicznie wytłumaczyć.
Trzeba przyznać, że warsztatowo "Bird" stoi na przyzwoitym
poziomie. Podobnie jak scenariusz Carlosa Trillo, także rysunki Juana
Bobillo prezentują się dość atrakcyjnie. Zbliżona do realistycznej kreska
i ostre ołówkowe rysunki składają się na delikatny szkic. Kolorystyka
jest ciepła, dobrze dobrana, pozostawiająca lekko widoczny kontur. Postacie
rysowane przez argentyńskiego grafika przypominają odrobinę rzeźby, rysy
twarzy bohaterów są często uchwycone w bardzo ekspresyjnych momentach.
Ponadto, rysownik przykłada uwagę do architektury - na pewno nie zaniedbuje
tego elementu podczas swojej pracy. Co zaś się tyczy tła, to często interfeuje
ono z planem pierwszym. Jest to może nie tyle wina kompozycji poszczególnych
kadrów, co położenia koloru w sposób jednolity, utrudniający odpowiednie
rozgraniczenie dali i bliży.
O ile "Chicanos" składało się z cyklu krótkich epizodów z życia
bohaterki, o tyle w przypadku "Bird" mamy do czynienia z regularną,
choć krótką serią. Jej początek może zainteresować, pozostaje mieć nadzieję,
że kontynuacja nie rozczaruje.
Jakub Syty
"Bird" album 1: "Tatuaż"
Tytuł oryginału: The Tatoo
Scenariusz: Carlos Trillo
Rysunki: Juan Bobillo
Tłumaczenie: Bartek Sutor
Wydawca: Sutoris
Data wydania: 03.2008
Wydawca oryginału: Strip Art Features
Liczba stron: 48
Format: 21,5 x 29 cm
Oprawa: miękka
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 29,90 zł
| |