|
Jakub Syty
I komiksiarz syty,
i recenzent cały...
Jak przeczytać nienapisane?
Pewien
siedmioletni chłopiec zaśmiał się w głos, kiedy zobaczył, że czytam komiks,
w którym brakuje dymków z tekstem. Stanowczo powiedział, że to lektura dla
malutkich dzieci, dużo młodszych od niego; dla takich, które, w przeciwieństwie
do niego, nie potrafią jeszcze czytać.
Niedługo potem ten sam chłopiec zatopił się w lekturze rzeczonego albumiku.
Z zaangażowaniem nadawał imiona bohaterom, doszukiwał się sensu przyczynowo-skutkowego
poszczególnych historyjek. Owszem, najpierw zachęcił mnie do tego, żeby
opowiedzieć mu jedną z nich, ale dalej chciał czytać już sam. I zrobił to
po kilkakroć.
Mowa o rewelacyjnym "Pssst!" Jasona.
Przedstawiona sytuacja przemawia w dużym stopniu za talentem norweskiego
twórcy, który skonstruował spójne narracyjnie opowiadanka potrafiące natychmiast
wciągnąć zarówno starszego, bardziej doświadczonego czytelnika, jak również
niesamowicie łatwo pobudzić wyobraźnię dziecka. Ale to nie wszystko w tym
temacie.
Generalnie, czynności wymagające większego wkładu umysłowego, zmuszające
nasze szare komórki do podwyższonego wysiłku, sprawiają, że jesteśmy bardziej
pobudzeni. Można tym samym wysnuć wniosek, że wczytując się w niemy komiks
wykorzystujemy w zdecydowanie większym stopniu nasz aparat poznawczy, niż
wtedy, gdy "jedynie" czytamy tekst zamieszczony w dymkach na poszczególnych
kadrach łącząc go z ilustracjami.
Doszukiwanie się wszelakiego rodzaju smaczków w dobrze napisanych historiach
zawsze cieszy uważnego czytelnika. Idąc dalej, zrozumienie zakodowanej w
samych tylko obrazkach informacji - fabuły, dopowiedzenie sobie tego, co
nie zostało powiedziane wprost, prawdopodobnie przynosi jeszcze większe
zadowolenie z lektury.
Jak widać, dobrze skonstruowany kalambur, czy łamigłówka to niesamowita
frajda dla mózgu, zarówno w przypadku dziecka, jak i dorosłego. Ponadto
potrafi on przekroczyć międzykulturowe bariery, choćby te językowe. Nie
wszystko trzeba przecież opisać, czasem wystarczy sam rysunek.
Jakub Syty | |