"Spirit" Darwyna Cooke'a - dusza na miarę XXI wieku

 

Spirit, w odróżnieniu od wielu popularnych superbohaterów, nie miał szczęścia do reaktywacji. Przez ładnych parę dziesięcioleci nie pojawiła się żadna nowa seria z przygodami obrońcy Central City, a świeże historie trafiały się sporadycznie w wznowieniach starych komiksów zaaranżowanych chociażby przez Kitchen Sink Press (napomnijmy jedynie, że ich twórcami byli m.in. Alan Moore, Dave Gibbons czy Paul Pope). Sytuacje tą zmienił Darwyn Cooke, postać niecodzienna w amerykańskim środowisku komiksowym, który to w 2007 roku wraz z Jephem Loebem popełnił specjalny one-shot "Batman/Spirit". Pierwsze spotkanie Duszy Central z Mrocznym Rycerzem Gotham miało przygotować nowych, młodych czytelników na pierwszą serię ze świeżymi historiami o Dennym Colt'cie od czasu śmierci jego twórcy w 2005 roku.

Entuzjaści komiksowi, którzy nie mieli wcześniej styczności z mitem Spirita, nie muszą się obawiać zawrotu głowy wynikającego z nieznajomości postaci uniwersum Eisnera. Cooke daje nam okazję poznać pochodzenie najistotniejszych postaci, ale nie był to dla niego najważniejszy czynnik przy tworzeniu jedenastu numerów "The Spirit". Podstawą było ożywienie legendy w realiach współczesności, jednocześnie nie zatracając unikalnego klimatu z klasycznych historii znajdujących się w wydaniach archiwalnych. Colt nadal jest detektywem rozprawiającym się z zbrodnią w Central City i solidaryzującym się z komisarzem Dolanem. Świat wokół niego uległ jednak diametralnej zmianie, wynikającej z pojawienia się udoskonalonych środków masowego przekazu oraz narodzin nowych zjawisk społecznych i subkultur młodzieżowych. W tej rzeczywistości miasto oślepia gamą neonów i żenującymi reklamami, a telewizyjne serwisy informacyjne powiadamiają o kolejnych sensacjach z prędkością światła...

Nie myślcie sobie jednak, że Cooke poddał Colta i jego otoczenie tonacji obecnych komiksów z głównego nurtu. W odróżnieniu od wielu sztucznych komiksów trykociarskich, jakie można teraz nabyć, "The Spirit" Kanadyjczyka wyróżnia się pewną elegancją. Jest nostalgicznym powrotem do czasów, w których szokowanie czytelnika hektolitrami krwi lub skromnie ubranymi kobietami o urodzie supermodelek nie miało aż takiego wielkiego znaczenia. Dzięki brakowi konkretnego kontinuum postaci, autor udanego "The New Frontier" mógł się całkowicie oddać kształtowaniu romantycznego nastroju oraz rozwijaniu portretów charakterologicznych postaci. Ebony White nie jest już ograniczonym umysłowo Murzynem wyjętym z umysłów rasistów, a młodym Afroamerykaninem, sprytnym i z inteligentnym poczuciem humoru. Colt jest czułostkowym cynikiem, kobieciarzem potrafiącym trafnie i szyderczo ocenić położenie swej sytuacji, a P'Gell to wciąż femme fatal uwodząca majętnych mężczyzn z Central City. Wśród tej gamy znanych postaci Cooke wprowadza jeszcze nowe postacie o nietuzinkowej osobowości, tj. Ginger Coffee czy Hussein Hussein. Imponujące wrażenie zrobiła na mnie osobiście Coffee, ambitna i atrakcyjna pani dziennikarz, której mottem życiowym jest makiawelistyczne prawo "cel uświęca środki".

Historie kryminalne z elementami przygodowymi serwowane w obu zbiorach zostały świetnie zilustrowane przez samego Cooke'a, wraz z pomocą tuszu Bone'a i kolorów Stewarta. Prace Cooke'a są czyste i proste w odbiorze, a ich animacyjna otoczka przywodzi na myśl dokonania Bruce'a Timma w animowanym uniwersum DCU. Prostota obrazu idzie w parze z eksperymentowaniem językiem komiksowym, jak chociażby ciekawymi przeniesieniami z narracji osobowej na telewizyjną czy też zabawą słowami lub stylizacją mangową. Gładki tusz Bone'a nadaje komiksowi wyrazistości i dynamiki, a Stewart dzięki zastosowaniu wielu przeróżnych barw tknął życie w zobrazowany świat. W wyniku tej kolaboracji została stworzona nieszablonowa wrażliwość, będąca kompletnym przeciwieństwem rzemieślników pokroju Jima Lee i Davida Fincha, a będąca schronieniem dla tych, którzy szukają w komiksie amerykańskim nowych doświadczeń stylistycznych.

Oprócz komiksów Cooke'a, w zbiorach można odnaleźć również historie najbardziej prominentnych twórców w kręgu komiksu amerykańskiego. Takie sławy, jak Eduardo Risso, Kyle Baker, Phil Hester czy Walter Simmonson oddają pokłon dziedzictwu Eisnera i odciskają w nich swoje niepowtarzalne piętno na Spiricie. Na specjalną uwagę zasługuje jednak pierwsze spotkanie Spirita z Batmanem, o którym wspomniałem na początku artykułu, a które zamyka pierwszy wolumin nowego cyklu. Wspomnijmy, że historia ta była znana samemu Eisnerowi, który dał jej i twórcom osobiste błogosławieństwo. Jest to pełna humoru, awanturniczości i niespodziewanych zwrotów akcji komedia pomyłek, w której do końca nie wiadomo, co zdarzy się na następnej stronie. Patrząc jednak na ten komiks jako całość można się zdziwić, że taka historia dostała nagrodę Eisnera. Pomimo swego uroku, pod względem jakości była ona daleko w tyle, w porównaniu z swoimi konkurentami o to prestiżowe wyróżnienie.

Za pośrednictwem "Spirita" Cooke'owi udała się rzecz karkołomna - znalazł twórczy "złoty środek", dzięki któremu nie został natarczywym naśladowcą Eisnera, ale też nie tworzył materiału przestarzałego, nieakceptowanego dla nowego pokolenia czytelniczego. Zrobił komiks, który posiada swoją własną tożsamość i styl świadczące o jego wytwornym charakterze. Komiks ten jest rozrywką na wysokim poziomie, pełnym niezwykłych zdarzeń i humoru. Pośród superbohaterskiego chłamu lśni niczym szykowny diament.

Michał Chudoliński

"Spirit Vol. 1" HC/SC
Scenariusz: Darwyn Cooke i Jeph Loeb
Rysunki: Darwyn Cooke
Okładka: Darwyn Cooke, J. Bone i Dave Stewart
Tusz: J. Bone
Kolor: Dave Stewart
Liternictwo: Jared Fletcher
Oprawa: twarda, obwoluta/miękka
Ilość stron: 192
Cena: $24.99/$19.99

"Spirit Vol. 2" HC
Scenariusz: Darwyn Cooke, Walter Simonson, Gail Simone, Jimmy Palmiotti, Denny O'Neil, Kyle Baker, David Gold
Rysunki: Darwyn Cooke, Chris Sprouse, Jordi Bernet, Kyle Baker, Eduardo Russo, Ty Templeton, Phil Hester
Okładka: Darwyn Cooke, J. Bone i Dave Stewart
Tusz: J. Bone, Karl Story, Ande Parks
Kolor: Dave Steward, Alex Sinclair
Liternictwo: Jared Fletcher
Oprawa: twarda, obwoluta
Ilość stron: 176
Cena: $24.99