Jerzy
Szyłak "Zgwałcone oczy"
Semantyka gwałtu
26. Andrevon/Pichard, Ceux-La
|
1. Gwałt
"W zasadzie w najnowszych kodeksach przez pojęcie zgwałcenia
rozumie się penetrowanie członkiem pochwy, odbytu czy ust
ofiary nie wyrażającej na to zgody" - napisał Zbigniew
Lew-Starowicz w książce Przemoc seksualna. - "Inne
kodeksy mówią o erotycznej interakcji przy odmowie ze strony
ofiary, a w niektórych wyodrębnia się ponadto fellatio (pobudzanie
członka ustami lub językiem). W tych kodeksach jedno jest
wspólne: brak zgody ze strony ofiary i zastosowanie przymusu
ze strony sprawcy" 1.
Seksuologowie twierdzą zgodnie, że "zasadniczym celem
gwałciciela nie jest zaspokojenie popędu płciowego, lecz
ujarzmienie swej ofiary. [...] Chociaż typowy sprawca zgwałcenia
nie dostrzega w ofierze osoby, cel jego czynu nie odbiega
tak całkowicie od tego, co nazywamy zachowaniem seksualnym;
stanowi on odpersonifikowany, zniekształcony obraz seksualnego
złączenia się. Natomiast u gwałcicieli-sadystów spotykamy
się z aberracją celu seksualnego w kierunku fizycznego maltretowania
i zabijania"2 .
Przemoc seksualna może być uwarunkowana czynnikami biologicznymi
i socjobiologicznymi, psychologicznymi, społecznymi i kulturowymi,
najczęściej zaś występuje jako rezultat zsumowania kilku
tych czynników. Gwałt jednak ma ściślejszy niż inne rodzaje
agresji tego typu związek z określonymi wzorcami kulturowymi.
Dokonując sumarycznego zestawienia wniosków dotyczących
przyczyn seksualnej przemocy Lew-Starowicz napisał: "Przemoc
seksualna wiąże się zarówno ze społecznościami o silnym
patriarchalnym modelu, z dominującą pozycją mężczyzny, jak
również z kulturami znajdującymi się w procesie przemian,
które wyrażają się dążeniami emancypacyjnymi kobiet, rywalizacjami
i walką między płciami". W dalszym ciągu tego zestawienia
dodał jeszcze następujące wnioski wiążące dokonywanie gwałtów
z czynnikami kulturowymi: - "Istnieją mity i stereotypy
sprzyjające stosowaniu przemocy seksualnej, np. o przekornej
masochistycznej naturze kobiet, o często ujawnianych przez
nie marzeniach i potrzebie bycia zgwałconą. [...] - Niektóre
kultury sprzyjają stosowaniu przemocy seksualnej (np. kult
macho w krajach Ameryki Łacińskiej, niektóre społeczności
prymitywne), a inne ujawniają wobec nich krytyczne postawy
(np. Indie, Europa chrześcijańska)"3 .
27. "Dowcip" zamieszczony w - wydawanym
w Polsce - piśmie "Cats"
|
Warto zwrócić uwagę, że żaden z wymienionych wyżej czynników
nie stanowi bodźca mogącego skłonić do stosowania przemocy
seksualnej wobec dzieci, zwierząt, starców lub innych mężczyzn
i że gwałt dokonany przez mężczyznę na kobiecie jest znacznie
rzadziej traktowany jako przejaw zboczenia niż gwałt homoseksualny
lub seksualne wykorzystanie dziecka. Może to świadczyć o
tym, że mimo dążenia badaczy do opisywania wszelkich form
przemocy seksualnej łącznie, zgwałcenie jest w świadomości
społecznej traktowane jako zjawisko nieco odmienne od pozostałych.
To wpływ faktu, iż język i nasza świadomość też zostały
ukształtowane przez model kultury, o którym feministki mówią,
że jest patriarchalny.
Patriarchat zakłada dominację mężczyzny nad kobietą, przyznaje
mu większe możliwości w rozmaitych sferach życia i daje
przeświadczenie, że więcej mu wolno. Jednocześnie narzuca
kobietom rolę "płci słabszej", zaś w określeniu
tym zawiera się zarówno przyznanie im "obywatelstwa
drugiej kategorii", jak i uznanie siły za kategorię
służącą do oceniania człowieka. Przy pewnej aberracji umysłowej
połączenie tych kulturowych stereotypów ("jestem lepszy
bo silniejszy") może wręcz prowokować mężczyznę do
udowodnienia kobiecie swoich "zalet" przemocą.
Maggie Humm w Słowniku teorii feminizmu stwierdza
jednoznacznie: "Gwałt jest zjawiskiem opartym na przemocy,
a nie jedynie przestępstwem dokonanym przy użyciu przemocy.
[...] Analizy feministyczne dowodzą, że gwałt jest logiczną
konsekwencją seksizmu. Gwałt jest przemocą o najbardziej
perfidnym charakterze, ponieważ jego ciągła obecność w życiu
społecznym działa jak natrętne memento, które przypomina
kobietom ich płciową kondycję (umożliwiającą ten rodzaj
ataku)"4.
28-29. Dwa rysunki Andrzeja Mleczki,
na których gwałt jest przedmiotem dowcipu.
|
Obrazy gwałtu prezentowane w mediach zawsze obciążone
są tymi znaczeniami, z którymi kojarzony jest sam gwałt.
Świadomość zaś, że czyn ten jest aberracją seksualną (czy
wręcz kulturową), rzutuje na sposób jego przedstawiania
i skłania do pokazywania tego czynu w świetle jednoznacznie
negatywnym. Niekiedy jednak stereotyp myślowy góruje nad
tą świadomością i wówczas zdarzenia i znaczenia przedstawione
w utworze układają się w sugestię, iż gwałt może dostarczyć
kobiecie seksualnej rozkoszy.
1 Z. Lew-Starowicz, Przemoc seksualna, Warszawa
1992, s. 133.
2K. Boczkowski, Płeć człowieka, Warszawa 1987,
s. 92, 94.
3Z. Lew-Starowicz, op. cit.
4M. Humm, Słownik teorii feminizmu, przeł. B.
Umińska, J. Mikos, Warszawa 1993, s. 82.
|
|