Jerzy
Szyłak "Zgwałcone oczy"
Semantyka gwałtu
3. Obraz gwałtu jako atrakcja
Najbardziej charakterystyczny przypadek typowej pornografii
komiksowej stanowią włoskie historyjki obrazkowe, zaliczane
do tzw. fumetti neri lub fumetti per adulti.
Zawierają one opowieści dające się zaliczyć do różnych odmian
twórczości awanturniczej, które najczęściej są tylko pretekstem
do mnożenia obrazów pełnych brutalności, rozlewu krwi, widoków
uszkodzeń ciała i seksualnej przemocy. Ze względu na manifestacyjne
wręcz poruszanie się po obszarze "tematów zakazanych",
odegrały one istotną rolę w kształtowaniu oblicza komiksów
dla dorosłych. Ograniczyła się ona jednak do manifestacyjnego
naruszenia obyczajowych tabu.
Niektórzy z opisujących zjawisko fumetti neri
badaczy starali się we włoskiej produkcji odnaleźć jakieś
cechy indywidualne, czy wskazać tytuły, które miałyby walor
wartości estetycznej. Michael Bourgeois i Numa Sadoul widzieli
w niej rodzaj antyestetyki, opartej na odwróceniu wartości,
polegającej na tym, że "najgorsze stało się najlepsze",
właśnie ze względu na przekroczenie granic przyzwoitości
i pokazanie tego, czego nie wolno pokazywać6.
Niemieccy krytycy - Reinhold Reitberger i Wolfgang Fuchs
- podeszli do włoskich komiksów z większym dystansem, zabarwionym
ironią i uchylili się od wydawania bezpośrednich ocen. Odnotowali
jedynie, że powstawały one masowo, pokazując sceny sadystyczne
i sado-masochistyczne, i że "zostało tu pokazane wszystko,
co doktor Wertham widział i chciał zobaczyć w komiksach,
zanim został wprowadzony Kodeks Komiksowy"7.
Dla Andreasa C. Knigge fumetti neri są już przede
wszystkim modelowym przykładem komiksowej pornografii i
wykorzystuje je jako przykład do określenia cech wspólnych
dla wszystkich jej odmian.
34. Jedna ze scen typowych dla fumetti neri
|
Według Kniggego, obrazy gwałtu w pornograficznych historyjkach
obrazkowych są najczęściej uzasadniane tym stereotypem męskiej
seksualności, który w akcie płciowym widzi zaspokojenie
żądzy silniejszej od ludzkiej woli i przemożną potrzebą
tłumaczy zaspokajanie jej wbrew woli partnerki. "W
innych wypadkach gwałtu dokonuje większa ilość mężczyzn,
albo jest on dziełem osób które zostały ukazane jako naziści,
potwory, szaleńcy bądź przedstawiciele innych ras i nacji.
Czytelnik, który może dokonać projekcji własnego ja na scenę
gwałtu, otrzymuje w ten sposób możliwość zachowania dystansu,
który i jemu, i rozbudzonym w nim marzeniom seksualnym nadaje
charakter niewinnego voyeuryzmu".
Fumetti neri - jak zauważa Knigge - przynoszą
całe spectrum dewiacji seksualnych, najczęściej powielając
obrazy uwiedzenia i gwałtu, sadyzmu i masochizmu, pedofilii
i nekrofilii (głównie w horrorach), kazirodztwa i zoofilii.
"Istnieje agresywna wersja sodomii, w której bezsilna
kobieta zostaje zgwałcona przez zwierzę (często jest to
wilk z Czerwonego Kapturka). Jej podtekst stanowi
pokazanie, że patriarchalna męska agresywność nie ma swych
przyczyn w samym mężczyźnie, ale jest rezultatem determinującego
jego poczynania fatum, stanowiącego przejaw praw natury
i "woli bożej". W znacznie jednak większej liczbie
przedstawień sodomii kobieta sama szuka zaspokojenia swych
potrzeb przez zwierzę"8. W swoim omówieniu
Knigge kilkakrotnie zwraca uwagę na to, że w fumetti
neri ilość przedstawień kobiet w wizerunkach wielu
dewiacji seksualnych przeważa nad przedstawieniami mężczyzn.
Nie dotyczy to wyłącznie faktu, że postacie kobiet stanowią
lwią część ofiar ukazywanej tu przemocy seksualnej. Takie
zjawisko jak masochizm pojawia się w fumetti neri
prawie wyłącznie w scenach, w których kobiety doznają rozkoszy
w rezultacie poddania ich sadystycznym praktykom. Również
sceny kontaktów seksualnych przedstawicieli jednej płci
przybierają w tej odmianie produkcji komiksowej jedynie
kształt przedstawień miłości lesbijskiej.
Fumetti neri zasługują na jak najniższą ocenę,
ale nie sposób o nich nie pamiętać, patrząc na dorobek współczesnego
komiksu dla dorosłych. Ich pornograficzność była jednym
z wabików, przyciągających do literatury obrazkowej czytelników,
którzy już wyrośli z fascynacji przygodami antropomorficznych
zwierzątek i ubranych w trykoty herosów o ponadnaturalnych
możliwościach. W komiksach, które nie są lub nie chcą być
jedynie pornografią, obrazy gwałtu nie są jednak wabikiem,
choć jest nim niewątpliwie fakt, że twórcy obrazków naruszyli
tabu seksualnego życia bohaterów.
6 Zob. M. Bourgeois, Erotik und Pornographie
im Comic Strip, Linden 1981, rozdział "Fumetti per
adulti"
7R. Reitberger, W. Fuchs, op. cit., s. 199
8A. C. Knigge, Sex im Comic, Frankfurt/M., Berlin
1985. Referuję tu ustalenia autora, przedstawione w rozdziale
10: Früchte des Südens. Porno-Comics aus Italien. Cytaty
pochodzą - kolejno - ze stron 211-212, 213.
|
|