PORTUGALIA

222x300

Przemierzając „Krainę Wiecznej Wiosny”

Duży i masywny album Pedrosy to uczta dla oczu, gratka mająca wiele wspólnego z wydanym dwa lata temu nakładem Czułego Barbarzyńcy albumem o Paryżu, narysowanym przez Jean-Jacquesa Sempé. Obaj oddają w swoim publikacjach hołd obiektom swoich westchnień, swoim ojczyzn – miejscom, w których czują się dobrze. W odróżnieniu jednak od autora przygód Mikołajka, Pedrosa idzie o krok dalej i prezentuje historię człowieka, który zagubił się na drodze do spełnienia swoich marzeń.

Fabuła skupia się na postaci Simona Muchata, autora komiksów. Poznajemy go w momencie kryzysu tożsamości. Pomimo tego że robi to co lubi, artysta przestaje wierzyć w jakość i rezultaty swojej pracy. Jego odrętwienie wpływa na inne sfery jego życia. Jako nauczyciel rysunku nie potrafi przekonać dzieci do swojego warsztatu, odpływając w głębiny swojego świata. Czując się coraz bardziej nieobecnym, pozwala odejść swojej dziewczynie i ostatecznie grzęźnie w melancholii. Gdy uświadamia sobie, że tak dalej być nie może, postanawia pojechać do dawno nieodwiedzanej rodziny, osiadłej w Portugalii. Opuszcza więc szary, deszczowy Paryż i wraca do swoich korzeni. Odkryje wiele sekretów oraz zacznie zadawać pytania, których nigdy wcześniej nie zadawał. A powinien – by lepiej zrozumieć siebie, przeszłość swoich dziadków oraz ich decyzje, które w jakiejś mierze zaważyły na jego życiu.

Pedrosa to absolutny mistrz budowania nastroju w historiach obrazkowych. Jego komiksy są równie przejmujące co niejeden dobry film obyczajowy, umiejscowiony w Toskanii lub na Półwyspie Iberyjskim. Swój kunszt demonstruje wykorzystując różne techniki kadrowania, przechodząc z retrospekcji do czasów teraźniejszych i bawiąc odmiennymi formami rysowania, od malowania prostych form pędzlem po brulionowe szkice. Posiada niesamowity zmysł używania odpowiedniej palety barw – do scen przygnębiających używa ciemniejszych kolorów, a do bardziej żywiołowych używa tonacji bardziej jaskrawych, kojarzących się z witalnością. Widać tutaj lata doświadczeń i umiejętności, jakie Pedrosa wyniósł z pracy nad animacjami Disneya. Czytając ten album można by się zastanawiać, jak wyglądałaby oddzielna seria animacji Walta Disneya skierowana do dorosłych. Jest to właściwie gotowy storyboard do filmu obyczajowego, który z pewnością poruszyłby niejednego dorosłego.

Każda róża ma jednak kolce. Nie wszystko w „Portugalii” jest doskonałe, szczególnie jeżeli chodzi o scenariusz. Komiks rozpoczyna się jak dobry dramat obyczajowy o zobojętnieniu, jakie może nas dopaść po pierwszych sukcesach. Świetnie czyta się przejścia z czasów młodzieńczych do teraźniejszości Simona, kiedy wszystko wymyka się spod jego kontroli. Kiedy jednak artysta przybywa na ślub i uczestniczy w przyjęciu weselnym, fabuła staje się toporna i zaplątana. Obserwujemy epizody z życia rodziny Muchata, które nie mają istotnego wpływu na całość historii. Przez nadmiar postaci drugoplanowych czytelnik może poczuć mętlik w głowie. Pedrosa zdał sobie z tego sprawę w połowie prac nad albumem. Można to wyczuć pod koniec drugiego rozdziału, gdy za pośrednictwem głównych postaci przeprasza czytelnika za dłużyzny fabularne. W odbiorze komiksu nie pomagają obecne miejscami dialogi napisane wyłącznie po portugalsku. Rozumiem, że miało to uwiarygodnić opowieść oraz osadzić ją w konkretnym kontekście, ale momentami przydałyby się adnotacje do tego, co poszczególni Portugalczycy mówią między sobą i do Simona.

Wszystkie powyższe grzechy można jednak autorowi wybaczyć, gdyż głównym jego celem było zilustrowanie ducha Portugalii przez pryzmat swojej wrażliwości artystycznej. Ten zamysł Pedrosa zrealizował. Owszem, album mógłby być krótszy, a jako opowieść o poszukiwaniu tożsamości pozostawia spory niedosyt, niemniej jednak to komiks, który przede wszystkim z przyjemnością się ogląda. Polecam, pomimo wysokiej ceny, która w tym przypadku jest usprawiedliwiona z racji pokładu pracy wniesionego w komiks.

Michał Chudoliński

Portugalia
Scenariusz: Cyril Pedrosa
Rysunki: Cyril Pedrosa
Kolorystyka: Cyril Pedrosa, Ruby
Tytuł oryginału: Portugal
Wydawca oryginału: Dupuis
Data wydania oryginału: 16.09.2011
Wydawca polskiego wydania: Timof Comics
Data wydania polskiego: 04.05.2013
Tłumaczenie: Wojciech Birek
Druk: kolor
Oprawa: twarda
Format: 210×290 mm
Stron: 264
Cena: 126 zł