Milo Manara już od pierwszych stron przedstawia Caravaggia jako egalitarnego awanturnika, bez chwili wahania czy cienia namysłu ujmującego się za słabszymi i pogardzanymi, pomimo świadomości kłopotów w jakie go to wpędza. Autor dość luźno podchodzi do faktów historycznych, niektóre naginając a inne wręcz pomijając, tak aby dopasować rzeczywistość do opowieści zręcznie prowadzonej na kartach komiksu.
Czas akcji tomu obejmuje lata 1592-1606 czyli tak zwany okres Rzymski w życiu i twórczości Michelangela Merisiego szerzej znanego jako Caravaggio, uznawanego obecnie za pierwszego wielkiego artystę barokowego. Fabuła komiksu rozpoczyna się tuż przed przybyciem malarza do Rzymu a kończy po ucieczce z miasta.
Rzym przedstawiony w drobiazgowo dopracowanych kadrach jest nie tylko scenografią, ale i aktorem rozgrywającej się akcji – codzienne problemy targające miastem wplatają się w życie artysty, stając się jego esencjonalną częścią.
Nieziemskie piękno architektury wiecznego miasta pozostaje w porażającym kontraście z ordynarnością ciasnych zaułków czy przygnębiającą atmosferą więzienia Tor di Nona, którego malarz bywał częstym gościem. Caravaggio w równym stopniu dzielił czas spędzony w Rzymie pomiędzy pracę twórczą a hulanki i awantury, czego rezultatem były niezwykle obszerne nawet jak na owe czasy akta sądowe artysty, stanowiące Protektorat wysoko postawionych mecenasów Caravaggia, między innymi kardynała Francesca Marii Bourbona del Montego, jednego z czołowych rzymskich koneserów sztuki, pozwalał mu uniknąć poważniejszych kłopotów.
Caravaggio, znany przedewszystkim z dramatycznej intensywności techniki chiaroscuro na płótnach o tematyce religijnej, wielkokrotnie łamał zasadę decorum, ale jednocześnie pozostawał daleko od wulgarności, ciągle poruszając się w sferze sacrum zapewniając sobie zlecenia od największych mecenasów sztuki – Kościoła.
Tak samo Manara nie waha się używać w swojej historii zmysłowości i ciała, zachowując przy tym fragmenty i układy co bardziej znanych religijnych obrazów Caravaggio.
Prowadzi jednocześnie narrację rodem z opowieści awanturniczych, a będących przecież mniej lub bardziej zmitologizowaną biografią barokowego artysty. Staranne rysunki, architektura, wiernie i z dbałością o szegóły oddane ubiory z epoki sprawiają, że opowieść staje się jeszcze realniejsza i jeszcze bardziej wciągająca.
Dziękujemy wydawnictwu Taurus Media za udostępnienie egzemplarza komiksu do recenzji.
Mateusz Witkowski
Autor: Milo Manara
Wydawnictwo:Taurus Media
Język publikacji:polski
Rok wydania:2015
Typ okładki:twarda
Liczba stron:64 str
ISBN:9788364360411