WIEŚCI Z FRANCJI

WRZESIEŃ 2010

 

We wrześniu nakładem wydawnictwa Le Lombard ruszyła nowa seria sygnowana nazwiskiem Jeana Dufaux (scenariusz). „Medina” przybliża post-apokaliptyczny świat, w którym ostatni ludzie kryją się przed atakami pozaziemskiej cywilizacji w ostatnim bastionie – tytułowej Medinie. Każdy kontakt z przeraźliwymi bestiami jest tragiczny w skutkach. Pojawia się jednak szansa na zwycięstwo, zapowiadana od lat przez proroctwo. Pierwszy album cyklu nosi tytuł „Les Drax”, a jego rysownikiem jest Elghorri.

Pod tytułem „Rédemption” ukazał się dziewiętnasty album serii „La Jeunesse de Blueberry” autorstwa Françoisa Corteggianiego (scenariusz) i Michela Blanc-Dumonta (rysunki). Porucznik Blueberry ma za zadanie odnaleźć córkę pułkownika Sheridana, jedyną ocalałą z masakry klasztoru. Na jego drodze staje szalony kaznodzieja.

Akcja czwartego albumu „Blacksada” dzieje się w Nowym Orleanie podczas festiwalu kończącego karnawał. Tytułowy bohater zostaje poproszony o odnalezienie zaginionego pianisty. Komiks nosi tytuł „L’Enfer, le Silence” i stworzył go zgrany duet Díaz Canales/Guarnido.

Tylko gwoli odniesienia warto wspomnieć, że Dargaud wydało we wrześniu dziewiąte zbiorcze wydanie „Fistaszków”, zawierające historie z lat 1967-68.

„Alerte aux Zorkons” to tytuł pięćdziesiątego pierwszego albumu serii „Spirou et Fantasio”, przedstawiającej szalone perypetie dwóch klasycznych postaci. Po raz kolejny poszukujący przygód reporterzy wplątują się w pełną dziwnych sytuacji przygodę – tym razem na ich drodze wyrasta dżungla pełna dziwnych stworzeń. Komiks stworzyli Vehlmann (scenariusz) i Yoann (rysunki).

„Salvatore” to tytuł autorskiej serii Nicolasa de Crécy. Jej tytułowym bohaterem jest pies, bardzo dobry mechanik samochodowy, przeżywający różne perypetie związane nie tylko z wielkimi uczuciami do motoryzacji, lecz również do pięknej Julii. We wrześniu oficyna Dupuis zaprezentowała czwarty album serii zatytułowany „Retour à Brest” oraz integralne wydanie pierwszych albumów cyklu, z podtytułem „Le garagiste de l’amour”, w wersji monochromatycznej.

„Kraa: La Vallée Perdue” to wydany przez oficynę Casteman autorski album Sokala, kojarzonego w Polsce z zaproponowanego przez Siedmioróg komiksu z serii „Detektyw Kaczor na tropie”. Rozgrywająca się w otoczeniu dzikiej przyrody historia przedstawia losy osieroconej indiańskiej dziewczyny, która zjednoczona w szamanicznym rytualne z dzikim orłem, próbuje walczyć z osiedlającymi się na dziewiczych terenach osadnikami.

Nakładem Soleil ukazała się druga część dyptyku „L’énigme Or-Azur” wchodzącego w skład serii „Lanfeust Odyssey”. Głównego bohatera i jego przyjaciela Hébusa odnajdujemy po dwudziestoletniej nieobecności w Troy i chociaż wiele rzeczy się zmieniło – jak nie trudno się domyślić – oni dwaj znów znajdują się w tarapatach. Za kształt komiksu odpowiadają Arleston (scenariusz) oraz Tarquin (rysunki).

We wrześniu dzięki wydawnictwu Delcourt powróciła Nävis. W trzynastym albumie serii zatytułowanym „Dérapage contrôlé” bohaterka „Armady” bierze udział w kosmicznym wyścigu, w którym wszystkie chwyty są dozwolone. To jedyny sposób, by potajemnie spotkać się z Bobo i dowiedzieć się, kto sponsorował jej działania, gdy była agentką galaktycznego konwoju. Scenariusz komiksu napisał Morvan, Buchet go zilustrował.

Album „Pouvoirs” rozpoczyna trzeci sezon „Pieśni Strzyg”. Akcja albumu przenosi czytelnika siedem lat wprzód od poprzednio ukazanych wydarzeń. Mająca do dyspozycji fortunę Sandora D. Weltmana oraz wyszkoloną do zadań specjalnych jednostkę bojową, Debrah szykuje się do konfrontacji ze strzygami. Za kształt serii niezmiennie odpowiadają scenarzysta Corbeyran i rysownik Guerineau.

Światło dzienne ujrzał również trzeci album serii „Tartuffe, de Molière”. Jego autorami są Duval (scenariusz) i Zanzim (rysunki). Jest to komiksowa adaptacja klasycznej komedii Molière’a, znanej w Polsce pod tytułem „Świętoszek”.

Nakładem Vents d’Ouest ukazał się komiks zatytułowany „Art nouveau” – pierwszy album serii „L’Assassin qu’elle mérite”. Jego autorami są Lupano (scenariusz) i Corboz (rysunki). Akcja komiksu ma miejsce w Wiedniu w roku 1900. Dwóch bogatych i cynicznych hulaków postanawia stworzyć żywe dzieło sztuki i zrewolucjonizować wiedeńską secesję. Zakładają się, że z biednego człowieka uczynią wroga społeczeństwa. Z tłumu wybierają przypadkowego mężczyznę, dając mu możliwość prowadzenia życia, jakiego nigdy by nie zaznał. Aby być częścią piękniejszego świata, Victor będzie musiał zapłacić wysoka cenę.

Warto wspomnieć, że nakładem Les Humanoïdes Associés ukazało się integralne wydanie „Incala” z oryginalnymi kolorami. Na ten cel plansze zostały podreperowane, a pierwotnie nałożone kolory przywrócone. W tym przypadku można mówić o ostatecznej wersji klasycznej serii Jodorowsky’ego i Moebiusa. Kolejnym etapem swego rodzaju powrotu do przeszłości ma być albumowa reedycja cyklu wydanego po raz pierwszy w latach 80-tych minionego wieku.

Siedem lat od zakończenia „Trzeciego Testamentu”, twórcy zamkniętego czteroczęściowego cyklu postanowili do niego powrócić. Wydarzenia przedstawiane w pierwszym albumie nowej serii zatytułowanej „Trzeci Testament – Juliusz” mają miejsce trzydzieści lat po śmierci Chrystusa i – jak sugeruje tytuł – skupiają się na losach Juliusza z Samarii, legendarnego kronikarza. Na ten moment jest on znany jako Julius Publius Vindex, określany również przydomkiem „Rzeźnika z Aleksandrii”, a to z racji prześladowań Żydów i Chrześcijan w przydzielonej mu, jako rzymskiemu legatowi, prowincji Judei. Za kształt scenariusza odpowiadają ponownie Alice i Dorrison, ilustracje wykonał Recht.

Powrócił również „Arzak”. „L’arpenteur” to tytuł pierwszego z trzech planowanych albumów poświęconych legendarnej postaci z komiksu Moebiusa. Tym razem mamy do czynienia z dwuwątkową linią fabularną, a świat Arzaka nabiera zupełnie nowych barw i… dźwięków. Oficyna Glénat wydała go w kooperacji z Moebius productions.

„Entre les ombres” to tytuł one-shota przedstawiającego świat po apokalipsie, w którym odnajdujemy ostatniego człowieka błąkającego się po mieście powoli zagrabianym przez naturę. Autor komiksu, Arnaud Boutle, nie stawia jednak przed bohaterem niezliczonych przeszkód – jego opowieść nie traktuje o zagrożeniu, jakie mogłoby czyhać na ocalonego, lecz o kontemplacji samotności i wspomnień.

Akcja serii „Immergés” dzieje się na pokładzie niemieckiej łodzi podwodnej. Przybliża ona losy załogi skazanej na autarkię na swoje własne towarzystwo, co prowadzi do licznych konfliktów i napięć. Album drugi nosi tytuł „Oskar Kusch” i przybliża dylemat moralny bohatera (Oskar Kusch to postać historyczna), na którego oczach dochodzi do jawnej przemocy wobec jednego z członków załogi. Autorem komiksu jest Nicolas Juncker, znany polskiemu czytelnikowi z albumu „D’Arthagnan. Dziennik kadeta”.

Jakub Syty

Po szerszą wiedzę na temat nowości zapraszam do źródeł:
www.bd.casterman.com
www.dargaud.com
www.dupuis.com
www.editions-delcourt.fr
www.glenatbd.com
www.humano.com
www.lelombard.com
www.soleilprod.com