O FILMIE KTÓREGO NIE BĘDZIE

Wielu z fanów komiksowych superbohaterów nosi w sercu wizję tego, jak powinna wyglądać idealna ekranizacja przygód ich ulubionej postaci. Ponieważ nie jestem do końca przekonany do wersji braci Nolan i Davida S. Goyera, poniżej przedstawiam konspekt scenariusza do filmu, który nigdy nie powstanie.

Przy konstruowaniu intrygi mniej lub bardziej „luźno” wykorzystałem wątki z historii napisanych przez Dennisa O’Neila („Venom”) oraz Douga Moencha („Prey”).

Wszystkie postacie są własnością wydawnictwa DC Comics.

Batman stworzony przez Boba Kane’a (i Billa Fingera).

Wstęp

Film rozpoczyna się wizualizacją logo DC Comics i przewracanymi kartami komiksów o Batmanie. Następnie ukazuje się logo wytwórni Warner Bros przesłonięte strugami deszczu. Strugi deszczu widać też w pierwszym ujęciu, w którym mokry i półnagi (z kilkoma świeżymi nacięciami) Mr Zsasz (Marilyn Manson) przykłada dwunastoletniej dziewczynce nóż do gardła. Po krótkiej wymianie zdań z socjopatą, rozważający kolejne ruchy Mroczny Rycerz, rzuca batarangiem. Przygotowany na to Mr Zsasz zasłania się ręką, w którą batarang po prostu się wbija. Jednocześnie, ignorując ból, podcina dziewczynce gardło z wyrazem chorej satysfakcji na twarzy. Batman podbiega do ciała, próbując tamować krew, jednakże nawet wyciągnięty w tym celu z bojowego pasa gadżet nic nie zmienia. Dziewczynka umiera. Mroczny Rycerz klęczy przy ciele moknąc w deszczu. W końcu wstaje i rozpoczyna pościg za mr Zsaszem, który uciekł do kanałów ściekowych.

Po krótkim pościgu do konfrontacji dochodzi w strumieniu nieczystości, gdzie po efektownej walce (Zsasz dzięki szaleństwu może walczyć z pasją i zadziwiająco taktycznie) bohater pokonuje przeciwnika. Zanurzając w szlamie, bije go pięścią po twarzy tak długo, aż Zsasz zaczyna błagać o życie. Mroczny Rycerz skuwa socjopatę kajdankami (nogi i ręce razem) i kopie w brzuch. Stojąc nad płaczącym i śmiejącym się na przemian Zsaszem, Batman najpierw patrzy na swoje dłonie w zakrwawionych rękawicach, a następnie chowa w nich twarz. Szepcząc: „Za mało… to wciąż za mało”. Zostawia zmasakrowanego Zsasza w ścieku i znika w ciemnościach kanału. Słychać przybliżające się syreny policyjne.

Napisy początkowe

1. Gotham City w całej mrocznej okazałości.
2. Studio telewizyjne. O fenomenie Batmana rozmawiają zaproszeni do studia: psychiatra profesor Hugo Strange (Michael Keaton) – autor książki o zamaskowanym pogromcy zła, fotoreporterka Vicki Vale (Rachel McAdams) – pierwsza osoba, której udało się zrobić zdjęcie Mrocznego Rycerza i prokurator okręgowy Harvey Dent (Colin Farrell). Z rozmowy wynika, że Batman rozpoczął swoją działalność około półtora roku wcześniej. Profesor Strange ostrzega opinię publiczną przed zagrożeniem związanym z pojawieniem się mściciela i ocenia go jako głęboko zwichrowaną osobowość. Vicki Vale traktuje istnienie Nietoperza jako fascynujący fenomen, natomiast Dent krytykuje szefa policji, stwierdzając, że pojawienie się samozwańczego obrońcy prawa jest efektem głębokiej korupcji w policji i narastającej przestępczości zarówno zorganizowanej, jak i drobnej, ulicznej. Z interakcji pomiędzy profesorem Strange’em i Dentem wynika, że nie tylko się znają, ale i Dent (symbol niezależności) wykazuje dziwną uległość w stosunku do psychiatry.
3. Program telewizyjny o fenomenie Batmana ogląda Bruce Wayne (Jim Caviezel). Wayne wyłącza telewizję i siedzi w ciemności. Jest wyraźnie załamany.
4. Na prywatnym lotnisku ląduje samolot – wysiada z niego grupa najemników dowodzonych przez Waylona Jonesa a.k.a. Killer Croc (Ray Stevenson) – potężnych gabarytów eksperta od walki wręcz, cierpiącego na chorobę skóry nadającej jej wygląd łusek krokodyla.
5. Tymczasem do miasta dociera rozpadającym się samochodem porucznik James Gordon (James Purefoy) – jadąc, rozmawia przez telefon z żoną Barbarą. Z rozmowy wynika, że w Chicago stał się persona non grata i Gotham City jest jego ostatnią szansą na jakąkolwiek karierę w szeregach policji.
6. Jaskinia pod posiadłością Wayne Manor. W jaskini uzbrojenie, kilka wersji kostiumów Batmana, trzy serwery i kilka komputerów. Ponadto wykuty w skale tunel, przez który może wyjechać opancerzony samochód z symbolami nietoperza. Rusztowania wskazują, że kryjówka jest rozbudowywana własnymi siłami. Bruce Wayne rozmawia ze swoim jedynym przyjacielem Alfredem Pennyworthem (Anthony Hopkins), człowiekiem, który jest dla niego jak ojciec. Pennyworth to jedyna osoba, która wie, że Wayne i Batman to jedna i ta sama osoba. Jakkolwiek sarkastycznie, Alfred wypowiada się o pobocznej działalności swojego wychowanka; w tym co mówi, odczuwa się ojcowską miłość i dumę. Bruce mówi Alfredowi, że umiejętności, które nabył w ciągu dziesięciu lat to za mało i nieodzownym jest sięgnięcie po środki chemiczne, aby podwyższyć efektywność. Oskarża się o śmierć dziecka spowodowaną przez Zsasza. Alfred przechodzi z ironii w gniew, krzycząc, że chemia to narkotyki, a narkotyki to nałóg. Bruce oświadcza, że nigdy nie ulegnie żadnemu nałogowi. Dochodzi do kłótni – Alfred oświadcza, że musi skorzystać z zaległego urlopu i opuszcza jaskinię.
7. Retrospekcje: Wayne wspomina śmierć rodziców, niedawną śmierć dziewczynki. Po namyśle podchodzi do szafy aktowej, z której wyciąga metalowy pojemnik opatrzony etykietą „Project Cadmus no. 16lotdk90 Venom”.
8. James Gordon rozmawia ze swoim nowym przełożonym komisarzem o nazwisku Tim Loeb (James Gandolfini). Komisarz informuje go, że w Gotham City panują trochę inne standardy walki z przestępczością i wiele się tu wybacza – nawiązuje do oskarżeń Gordona o branie łapówek, czyli powodu jego przeniesienia z Chicago.
9. Hugo Strange spotyka się z Killer Crokiem. Wyjaśnia mu, dlaczego zaangażował właśnie jego. Killer Croc wraz ze swoimi ludźmi ma zakłócić panujące w Gotham City status quo i doprowadzić do otwartej wojny podziemia z policją. Rządy komisarza Loeba charakteryzuje korupcja i przymykanie oczu na przestępcze interesy bossa, Carmine’a Falcone. Z rozmowy wynika, że Strange ma obsesję na punkcie Nietoperza. Zapytany przez najemnika, dlaczego zwykły psychiatra interesuje się takimi sprawami, profesor oświadcza, że bynajmniej nie jest zwykły i prowadzi eksperyment.
10. Randka profesora Strange’a z Harleen Quinzel (Ellen Page), młodą lekarką pracującą w jego klinice Arkham Asylum, kończy się brutalnym seksem i pobiciem dziewczyny. Dziewczyna w niewłaściwym momencie stwierdza, że Batman jest najbardziej chodliwym „towarem” w mieście.
11. Strange ćwiczy na siłowni – jest wysportowany.
12. „Miesiąc później”. Telewizyjne doniesienia o wzmożonej aktywności Batmana połączone z przebitkami z jego interwencji na ulicach. Mroczny Rycerz jest nie tylko szybszy, ale także dużo brutalniejszy. Alfred ogląda telewizję z beznamiętnym wyrazem twarzy.
12. Bruce Wayne w kostiumie aplikujący sobie w szyję Venom.
13. Killer Croc i jego ludzie rozbijają operację sprzedaży narkotyków zorganizowaną przez Falcone – zabijają przedstawicieli obu stron i porzucają ciało zamaskowanego człowieka.
14. Wściekły Falcone (Robert DeNiro) dowiaduje się o stracie kilku milionów dolarów. Jego ludzie ustalają, że mężczyzna (którego ciało podrzucił Killer Croc) był policjantem, członkiem jednostki specjalnej. Falcone podejrzewa, że Loeb zaczyna pogrywać na własną rękę.
15. Gordon, który traktowany jest wśród kolegów raczej nieufnie, znajduje pokrewną duszę – zapijaczonego i niechlujnego gliniarza Harveya Bullocka (Tom Sizemore). Przy piwie Bullock wyjaśnia Gordonowi reguły gry panujące w mieście i to jak praca ściągnęła go na dno – Gordon zdaje sobie sprawę, że wpadł w jeszcze większe bagno niż w Chicago. Bullock utrzymuje, że jest jedynym znanym sobie oficerem, który nie jest umoczony – następnie, patrząc na Gordona mówi, że może zna jeszcze jednego.
16. Batman walczy z potężnie zbudowanym alfonsem stręczącym na ulicy kilkuletnich chłopców. Starcie zostaje zakończone kilkukrotnym wbiciem batarangu w bok alfonsa. Mroczny Rycerz powstrzymuje się przed ostatecznym ciosem. Jego dłonie drżą – bohater nie może opanować tego zjawiska. Obserwując z dachu budynku odjeżdżającą karetkę z odwożonym do szpitala alfonsem, Batman kładzie się i kuli w pozycji embrionalnej.
17. Batmobile wjeżdża do jaskini. Batman z trudem wysiada z pojazdu. Podchodzi do szafki, w której trzyma Venom. Zagląda – pojemnika brak. Z ciemności jaskini wychodzi Alfred – w dłoni trzyma pojemnik – Bruce z głodem wypisanym na twarzy rusza w jego stronę. Alfred wyrzuca pojemnik w przepaść sąsiadującą z półką, na której ulokowane jest całe wyposażenie. Wayne rzuca się na niego zaczyna go szarpać. Alfred stoi spokojnie. Bruce spycha przyjaciela w stronę przepaści – Alfred nie stawia oporu. Bruce, trzymając Pennywortha nad przepaścią, uspokaja się. Alfred przygarnia go do siebie przyjacielsko-ojcowsko – Wayne stara się powstrzymać łzy, ale słychać że głos mu się łamie. Bruce prosi o pomoc. Alfred żartobliwie pyta od czego ma się ostatecznie lokaja. W oczach ma łzy. Obaj mężczyźni zaczynają się śmiać.
18.”Dwa tygodnie później”. Telewizyjny talk-show, w którym prowadzący roztrząsa zniknięcie Batmana.
19. Alfred informuje Luciusa Foxa (Idris Elba), że Bruce Wayne właśnie dzwonił do niego z Malediwów, gdzie razem z popularną aktorką, znaną z filmów dla nastolatków, pracują nad kwestiami organizacyjnymi jej następnego filmu. Zniesmaczony Fox kończy rozmowę, dając swoim współpracownikom do zrozumienia, że szef znów wziął urlop.
20. Zamaskowany Killer Croc wraz ze swoimi ludźmi napada na zorganizowany przez burmistrza bal charytatywny. Giną cywile i ochraniający imprezę policjanci – najemnicy wychodzą bez szwanku.
21. Ranny burmistrz poleca komisarzowi Loebowi utworzenie jednostki specjalnej, która znajdzie sprawców. Loeb, dyskutując ze swoją prawą ręką, stwierdza, że atak został opłacony przez Falcone. Wie, że ta sprawa może zabić nie tylko karierę. Spełniając polecenie burmistrza i próbując uniknąć gniewu, Falcone powierza sprawę Gordonowi. Gordon, mając wolną rękę, sam dobiera zespół – trafiają do niego: Bullock, młoda policjantka Renee Montoya i detektyw John Merkel.
22. Harvey Dent na kozetce u profesora Strange’a. Zahipnotyzowany Dent opowiada o swoim dzieciństwie, okrutnym ojcu i tłumieniu gniewu. Zwierza się, że żyje w olbrzymim stresie, czuje się, jakby walczył sam przeciw wszystkim i czasami czuje w sobie wszechogarniającą wściekłość. Strange współczującym głosem proponuje metody rozładowywania gniewu np. obracanie monety w palcach. Profesor, kiedy Dent tego nie widzi, okazuje wyraźne oznaki znudzenia pacjentem i ironicznie uśmiecha się, słuchając o jego problemach.
23. „Dwa tygodnie później”. Telewizyjne relacje: Batman powrócił. Ma nieco inny kostium i… zabija przestępców. Policja, dotąd ścigająca mściciela nieco na pokaz, dostaje rozkaz: schwytać Mrocznego Rycerza.

24. Batman likwiduje grupę przestępców przygotowujących się do sprzedaży broni. Wysadza magazyn. Stojąc na tle płonącego budynku, ściąga maskę – to profesor Strange z wyrazem absolutnej radości na twarzy.
25. Alfred wypuszcza Wayne’a z pomieszczenia o stalowych drzwiach wyposażonych w interkom i podajnik do pojemników na jedzenie i picie. Bruce jest wychudzony i zarośnięty. Milczy, ale widać, że pokonał uzależnienie. Alfred oznajmia mu, że jest trochę spraw, o których powinien wiedzieć.
26. Bat-Strange podczas polowania na dwójkę bandziorów, którzy obrabowali sklep, zostaje osaczony przez policję. Bez wahania zabija zarówno złodziei, jak i funkcjonariuszy. Pochylając się nad umierającym policjantem, wyjaśnia mu, że teraz nie podlega już żadnej władzy.
27. Okazuje się, że Bullock jest jedynym człowiekiem w szeregach policji, któremu ufa Dent. Gordon spotyka się z Harveyem Dentem. Porucznik wyjaśnia Harveyowi, że z przeprowadzonego śledztwa wynika jasno: atak na uczestników balu nie przeprowadziła mafia, ale jakaś nowa siła w Gotham. Dent prosi Gordona, żeby nieoficjalnie zajął się sprawą Batmana – uważa, że ktoś podszywa się pod Mrocznego Rycerza.
28. Dent spotyka się potajemnie z Carmine’em Falcone. Pomimo ostrej dyskusji w limuzynie gangstera (obaj panowie szczerze się nienawidzą), Falcone obiecuje przekazać dowody kompromitujące Loeba oraz pomóc we wskazaniu, kim są terroryści z balu.
29. Pomimo ostrzeżeń Alfreda, Batman rusza na patrol.
30. Alfred monitoruje policyjnych dyspozytorów. Batman rozpoczyna pościg za Bat-Strange’em.
31. Spotkanie Batmana i Bat-Strange’a. Starcie kończy się ucieczką Bat-Strange’a. Batman nie jest w stanie go ścigać, jest słaby po kuracji odwykowej, a i Bat-Strange walczył dobrze.
32. Hugo Strange jest wściekły – zamawia wizytę luksusowej call-girl. Dziewczyna, która odwiedza go w posiadłości, przedstawia się jako Selina (Maria Góralczyk). Próba ostrej gry z prostytutką kończy się dla Strange’a bardzo źle – zostaje dotkliwie pobity, okradziony i wyśmiany.
33. Strange dostaje szału – wie, że do poziomu Batmana jeszcze mu daleko. Rozwścieczony, niszczy wszystkie lustra w swoim domu.
34. Dent spotyka się z Gordonem na dachu jednego z wieżowców. Do spotkania dołącza Batman. Obaj wyjaśniają porucznikowi, że tuż po rozpoczęciu swojej działalności Mroczny Rycerz skontaktował się z prokuratorem, który zaczął przekazywać mu posiadane przez siebie informacje. Po początkowym szoku Gordon przystaje do nieformalnego zespołu. Zespołu, którego celem jest oczyszczenie miasta.
35. Wayne i Alfred rozmawiają w jaskini – z rozmowy wynika, dlaczego Wayne zaufał Dentowi (chociaż nie wyjawił mu swojej ukrytej tożsamości). Ponadto poznajemy szczegóły dotyczące przeszłości Gordona – w Chicago nie chciał brać łapówek, a więc jego koledzy wrobili go i został zmuszony do wyjazdu. Alfred pyta Bruce’a, czy są to ludzie, którym można zaufać. Wayne żartobliwie parafrazuje Bogarta z filmu „Casablanca”, mówiąc o początku wspaniałej przyjaźni.
36. Batman prowadzi śledztwo – inwigilując, wymuszając zeznania od całej galerii przestępców. Nikt nie wie, kim może być fałszywy Batman. Dowiaduje się natomiast, kim jest tajemnicza grupa terrorystów, która zaatakowała bal dobroczynny oraz kto nią kieruje.
37. Przyjęcie celebrytów Gotham. Vicki Vale przedstawia Wayne’owi profesora Hugo Strange’a. Panowie nie przypadają sobie do gustu. Odgrywający rolę playboya Wayne, jest ironiczny, podśmiewa się z psychiatry. Przypadkowo ostra wymiana zdań prowadzi do tego, że z ust obu mężczyzn padają takie same słowa jak te sprzed potyczki ze sceny 31. Teraz każdy z nich wie, kim tak naprawdę jest przeciwnik. Strange opuszcza przyjęcie.
38. Strange z Killerem Crokiem planują pułapkę na Batmana. Killer Croc oświadcza, że zabicie Batmana to realizacja kontraktu i zapłata pozostałej jednej trzeciej wypłaty. Najemnika martwi trudność w zwabieniu Nietoperza, co wywołuje wyraźną wesołość Strange’a.
39. Killer Croc z ekipą atakują Wayne Manor i porywają Alfreda. Z rozmów pomiędzy Killer Crokiem a jego ludźmi wynika, że najemnicy nie wiedzą, po co im podstarzały lokaj. Killer Croc zostawia w posiadłości wypisaną sprayem na ścianie informację o miejscu i czasie ostatecznej potyczki.
40. Batman wraca do jaskini po nocnym patrolu. Znajduje wiadomość.
41. Spotkanie Denta i Gordona z Batmanem na dachu wieżowca. Batman wyjawia policjantowi i prokuratorowi datę starcia. Informuje ich o tym, kim jest fałszywy Batman oraz zdradza swoje przypuszczenia na temat ataku na bal dobroczynny. Ostrzega ich też przed Killer Crokiem, z którym zetknął się kiedyś podczas swoich przygotowań do roli zamaskowanego obrońcy prawa.
42. Port w Gotham Harbour. Nad portem latają trzy minihelikoptery z najemnikami Killer Croca. Bat-Strange i Croc czekają przy unieruchomionym Alfredzie. Bawią się świetnie – są pewni zwycięstwa.
43. Pomimo że helikoptery monitorują okolicę, Batman całkowicie zaskakuje Bat-Strange’a i Killer Croca. Nietoperz jest nienaturalnie szybki – walczy z dwoma przeciwnikami jednocześnie.
44. Batman wyraźnie zdobywa przewagę, Killer Croc daje znać swoim ludziom, żeby rozpoczęli ostrzał. Bat-Strange i Croc uciekają w różnych kierunkach. Zajęty unikaniem trafienia, musi wybrać – decyduje się ścigać Croca.
45. Strange ucieka pomiędzy kontenerami; oglądając się za siebie, nie zauważa mężczyzny, który strzela mu z bliskiej odległości w klatkę piersiową.
45. Napastnikiem jest Harvey Dent. Pochyla się nad umierającym profesorem i pokazuje mu monetę. Mówi, że zastanawiał się, czy da radę go zabić, ale rzut monetą przesądził. Ironicznie dziękuje mu za radę. Strange umiera, Dent wyciąga z kabury przy jego pasie pistolet i wkłada mu w dłoń.
46. Batman ściga Killer Croca. Najemnikowi udaje dostać się na pokład helikoptera. Croc atakuje Batmana, manewrując helikopterem. Batman, używając harpuna z wyciągarką, podczepia się pod drugi helikopter, a następnie dostaje do kabiny. Walczy z członkami załogi, pokonuje ich i wyrzuca z helikoptera.
47. Gordon likwiduje najemnika pilnującego Alfreda i uwalnia lokaja.
48. Rozpoczyna się walka powietrzna. Batman w helikopterze ostrzeliwujący się z karabinu maszynowego kontra dwa helikoptery pełne najemników uzbrojonych po zęby. Dzięki zdolnościom pilotażowym i manewrowaniu Nietoperz unika dwóch pocisków wystrzelonych z bazooki. Pocisk wystrzelony przez Killer Croca trafia w helikopter z jego ludźmi. Killer Croc zabija swojego człowieka, który radzi mu uciekać. Dla najemnika sprawa stała się osobista.
49. Killer Croc zmusza pilota, aby poleciał do miasta – Batman zdaje sobie sprawę, że będą ofiary wśród cywili.
50. Pościg/strzelanina wśród budynków i tuż nad ulicami. Killer Croc strzela do przechodniów. Batman wystrzeliwuje harpun, wbijając go w ogon helikoptera Killer Croca; zaczepia wyciągarkę o płozę swojego helikoptera i wznosi się do góry. Helikopter Killer Croca traci sterowność, pociągnięty ogon maszyny unosi się do góry, kabina opada w dół, dwóch najemników wypada z kabiny.
51. Killer Croc strzela z karabinu w helikopter Batmana, uszkadzając silnik.
52. Batman wybiera pusty oszklony biurowiec, nakierowuje na niego swój helikopter i wyskakuje w ostatniej chwili.
53. Ludzie obserwujący powietrzną bitwę uciekają, widząc co się stanie.
54. Killer Croc wrzeszczy ze strachu i wściekłości – oba helikoptery wbijają się w biurowiec, wpadają do środka, niszcząc pomieszczenia.
55. Eksplozja w biurowcu – na kilku piętrach wypadają szyby.
56. „Dwa dni później”. Gordon dostaje sms-a o treści: „Same time. Same place. (-V-)”. Spotkanie Batmana, Denta i Gordona na wieżowcu. Dent tłumaczy, że musiał zastrzelić Strange’a, ponieważ ten nie chciał się poddać. Batman milczy. Dent jest wściekły, że Batman mu nie wierzy. Gordon próbuje rozładować sytuację. Ostatecznie Batman i Dent podają sobie dłonie. Dent informuje Batmana i Gordona, że otrzymał z nieustalonego źródła materiały obciążające Loeba.
57. Wayne rozmawia z burmistrzem; sugeruje mu, że po skandalu i zarzutach kryminalnych wobec Loeba, Gotham City potrzebuje merytorycznie przygotowanego, uczciwego komisarza i wskazuje Jamesa Gordona. Burmistrz próbuje oponować – Bruce zapewnia go, że prokurator Dent będzie podobnego zdania. Sugeruje również, że jeżeli Gordon nie zostanie komisarzem, to burmistrz może zacząć szukać pieniędzy na zbliżającą się kampanię u innych źródeł. Wayne kończy rozmowę z oficjelem i uśmiecha się do przysłuchującego się Alfreda. Alfred pyta, czy Bruce cieszy się, że cała afera się zakończyła. Bruce z uśmiechem na twarzy odpowiada, że to dopiero początek.

Napisy końcowe

Scena dodatkowa:budynek Arkham Asylum, gdzieś daleko widać błyskawice, zbliża się burza. Harleen Quinzel, z zaleczonymi siniakami na twarzy, uśmiecha, się szepcząc: „Płoń w piekle, skurwysynu” i do kosza na śmieci wyrzuca z biurka Hugo Strange’a tabliczkę z jego nazwiskiem. Jest nową szefową zakładu. Wyłącza światło w gabinecie, idzie korytarzami kliniki i dociera do strefy niebezpiecznych pacjentów. Siada na rozstawianym krzesełku przed oszkloną, zaciemnioną celą. Przez interkom celi słychać cichy, złowieszczy chichot.

W moim zamyśle powinny powstać trzy kinowe filmy, a także dwa wysokobudżetowe seriale telewizyjne, pomiędzy filmem pierwszym i drugim oraz drugim i trzecim. Seriale rozbudowywałyby wątki z filmów kinowych oraz skupiały na bohaterach i interakcjach między nimi. Stanowiłyby także pole do pokazania postaci, których jeszcze nie widzieliśmy ani u Burtona, ani Nolana. Z oczywistych względów filmów Schumachera nie biorę pod uwagę.

Serial I (czternaście jednogodzinnych odcinków) – kulisy krucjaty Bruce’a Wayne’a; powolny upadek rodzin mafijnej Falcone; wypieranie starej struktury przestępczej przez „freaków” t.j. Black Mask, Ventriloquista i Scarface’a oraz Penguina; policyjna robota Gordona i jego zespołu – uzdrawianie policji i walka z przestępczością; Vicki Vale i jej śledztwo mające ustalić, kto jest Batmanem; Selina Kyle zmienia zawód; Lucius Fox i WayneTech; Joker manipulujący panną Quinzel i jego ucieczka z Arkham w finale.

Film nr 2 – ostateczny upadek i śmierć Carmine’a Falcone; Batman zakochuje się w Vicki Vale; pojawia się Catwoman; Joker pogrąża Gotham City w chaosie (z niewielką pomocą Harley Quinn i Clayface’a); Batman, Gordon i Dent kontratakują.

Serial II (czternaście jednogodzinnych odcinków) – Victor Freeze i jego lodowa vendetta przeciwko ludziom, którzy skazali jego żonę na śmierć; Anarchy, Riddler, Scarecrow i Mad Hatter w epizodach; Bruce Wayne balansujący pomiędzy rolami Batmana, playboya, właściciela firmy i po prostu człowieka; Gordon i jego zespół ścigający seryjnego zabójcę bez pomocy Batmana; Dent nieuchronnie podążający w stronę ciemnej strony.

Film nr 3 – proces Jokera; Dent okaleczony kwasem; Two-Face; Catwoman; Powrót Jokera; Endgame.

A teraz kilka słów na temat obsady:

Jim Caviezel (Bruce Wayne) – Keaton i Bale stworzyli wspaniałe kreacje, ale nowa wersja potrzebuje nowego aktora. Któż więc lepszy niż Caviezel, facet grający doskonale zarówno Chrystusa w „Pasji” Gibsona, jak i zdeterminowanego terrorystę z „Deja Vu” Tony’ego Scotta. Ma w sobie mrok i jest znakomitym aktorem. Idealny do tej roli.

Michael Keaton (Hugo Strange) – kiedyś zagrał Batmana, tu przewrotnie obsadzony w roli psychopaty, obsesyjnie marzącego o tym, żeby Batmanem zostać. Keaton jest w odpowiednim wieku, do tej roli i nietrudno go sobie wyobrazić, ogolonego na łyso z dziwaczną brodą. Kto widział „Pacific Heights” i „Desperate Measures”, doskonale wie, jak perfekcyjnie grywa czarne charaktery.

James Purefoy (James Gordon) – znany choćby jako Marek Antoniusz z produkowanego przez HBO serialu „Rzym”. Jeśli widzieliście jego kreację, nie będziecie mieli najmniejszych wątpliwości, że byłby fantastycznym Jimem Gordonem.

Colin Farrell (Harvey Dent) – majstersztyki m.in. w „Intermission” i „The Way Back”. Aktor o niesamowitej charyzmie. Bohaterowie pozytywni i negatywni w repertuarze. 'Nuff said.

Anthony Hopkins (Alfred Pennyworth) – chyba nie trzeba wyjaśniać, prawda?

Ray Stevenson (Killer Croc) – irlandzki wielkolud, a zarazem fenomenalny aktor. Był fantastyczny jako Titus Pullo we wspomnianym „Rzymie” i równie dobry w „Punisher: War Zone”.

Rachel McAdams (Vicky Vale) – śliczna, utalentowana, tu epizodycznie – więcej do zagrania miałaby w kolejnych filmach.

Ellen Page (Harleen Quinzel) – była świetna w „Juno”, niezła w „Inception”, ale dopiero kiedy zobaczyłem ją w „Super” jako szalonego sidekicka głównego bohatera, stwierdziłem, że ta dziewczyna urodziła się, żeby zagrać Harley Quinn.

Maria Góralczyk (Selina Kyle) – jedna z najpiękniejszych Polek, posiadająca w dodatku wciąż nieodkryty do końca talent aktorski (bardzo dobra rola w „Bellisimie”). Epizod, ale oczywiście zapowiadający duuuuużo większą rolę.

James Gandolfini (Tim Loeb) – nikt nie zagra lepiej skorumpowanego komisarza niż człowiek, który przez kilka lat „był” Tonym Soprano.

Tom Sizemore (Harvey Bullock) – aktorska bestia, wściekłość w tym gościu aż buzuje („Heat”, „Robbery Homicide Division”) – nie ma lepszego aktora do tej roli.

Robert DeNiro (Carmine Falcone) – jeden z najlepszych aktorów świata, tu ponownie jako mafioso. Zaledwie epizod obiecujący wielką kreację w następnej odsłonie.

Idris Elba (Lucis Fox) – genialny jako Stringer Bell w kultowym „The Wire”. Epizod z nadzieją na przyszłość.

Łukasz Chmielewski