Krzysztof Gawronkiewicz jest rysownikiem komiksów oraz ilustratorem. To mistrz w opowiadaniu obrazem. W pracy nad komiksem stosuje techniki z zakresu rysunku, malarstwa oraz grafiki. Posługuje się kilkoma stylami, które dostosowuje do opowiadanej historii. Na wystawie „Krzesło w piekle” zebraliśmy cały dorobek artystyczny Gawronkiewicza, najważniejsze komiksy, ilustracje oraz rysunki koncepcyjne. Zobaczyć będzie można m.in. komiksy krótkometrażowe: „Burzę” (do scenariusza Macieja Parowskiego), „Achtung Zelig!” (do scenariusza Krystiana Rosenberga), „Mikropolis” (do scenariusza Dennisa Wojdy), „Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona” (do scenariusza Grzegorza Janusza), „Powstanie. Za dzień, za dwa” (do scenariusza Marzeny Sowy) oraz ilustracje publikowane w „Fantastyce”, „Nowej Fantastyce” i „Gazecie Wyborczej”.

Kurator: Piotr Machłajewski

Krzes+éo w piekle

Krzesło w piekle” zbiera rozproszony po różnych wydawnictwach dorobek artystyczny Krzysztofa Gawronkiewicza, fenomenalnego twórcy komiksów i ilustratora. Wystawę można oglądać od 10 grudnia w legnickiej Galerii Ring.

W panteonie polskich twórców komiksu Krzysztof Gawronkiewicz wypracował sobie pozycję szczególną. Nie ilustrował tak legendarnych serii jak Grzegorz Rosiński czy Bogusław Polch, więc nie może się z nimi mierzyć pod względem popularności. Ale jego specyficzna kreska, sposób obrazowania, lekkość w operowaniu odmiennymi stylami i technikami, erudycja nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z grafikiem wybitnym, jeśli nie najwybitniejszym wśród polskich rysowników.

Gawronkiewicz Wojda - Mikropolis

I docenionym. Krzysztof Gawronkiewicz dwukrotnie zdobywał Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi, jest też laureatem Grand Prix Arte-Glenat za „Essenz” (wraz z Grzegorzem Januszem) oraz Prix Millepages BD za „Achtung Zelig!” (wraz z Krystianem Rosenbergiem). W roku 2006 otrzymał nominację w kategorii „debiut roku” za „Essence” na najważniejszym europejskim festiwalu komiksu – BD Festival Angoulême .

Talent Gawronkiewicza objawił się wcześnie. Debiutował jeszcze jako licealista w 1989 roku na łamach miesięcznika literackiego „Fantastyka”. Zaczynał od ilustracji do opowiadań, by z czasem podejmować coraz trudniejsze wyzwania. Jego pierwszym dużym projektem była „Burza” do scenariusza Macieja Parowskiego. Niedokończony wówczas czarno-biały komiks oparty na rozległym materiale z epoki to jeden z cymesów na legnickiej wystawie.

Gawronkiewicz - projekt ok+éadki Nowa Fantastyka

W Galerii Ring prezentowane są także plansze z rysowanego przez 11 lat, wielokrotnie nagradzanego „Achtung Zelig!”, według scenariusza Krystiana Rosenberga. Tworząc kolejne części opowieści o ucieczce dwóch nietypowych Żydów z transportu do obozu zagłady, Krzysztof Gawronkiewicz zaprezentował całe spektrum swoich umiejętności w posługiwaniu się obrazem narracyjnym. To jedna z tych nietuzinkowych historii mieszających realizm z niesamowitością, jawę ze snem, które po narysowaniu zamiast ograniczać wyobraźnię czytelnika, pociągają ją w nowe, niekiedy zaskakujące rejony. Trudno nie docenić erudycyjnej biegłości Gawronkiwicza, który przekładając na obraz cudze fabuły dopełnia je tak charakterystyczną dla siebie warstwą archetypiczno-symboliczną.

Krzesło w piekle” dostarcza więcej przykładów inteligentnej zabawy ze składnikami kultury wysokiej i niskiej, z arcydziełami kina i literatury, dowodząc, że w rękach artysty, który jest świadom swej wartości i pojemności komiksowego medium, te składniki mogą ze sobą idealnie współdziałać. Frajdę przy odkrywaniu podobnych tropów gwarantuje chociażby prezentowane w Galerii Ring „Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona” – wspólne dzieło Krzysztofa Gawronkiewicza oraz Grzegorza Janusza, pisarza i scenarzysty. To historia warszawskiego detektywa, przemieszczającego się po stolicy kanałami, i szczura, którego w razie potrzeby bez skrupułów wykorzystuje do mokrej roboty. W pierwszej części, zatytułowanej „Esencja”, bohaterowie poszukują sensu istnienia. W kolejnych – „Romantyzm” i „Antyromantyzm” – rozgrywające się symultanicznie historie traktują o zagrożeniu ze strony ożywionych wieszczów i tajemniczej śpiączce nękającej mieszkańców mazowieckiej wsi.

Gawronkiewicz - ilustracja

Odwiedzając wystawę, legniczanie mają okazję przypomnieć sobie efekty rozpoczętej w 1994 roku współpracy Krzysztofa Gawronkiewicza z Dennisem Wojdą, czyli cykl „Mikropolis”, publikowany w dodatku Gazety Wyborczej „Co jest grane”, ale też w popkulturowych magazynach „Plastik”, „Fluid”, „Brum”, „Meble”. „Krzesło w piekle” zbiera też ilustracje, które ukazywały się na łamach „Fantastyki” oraz „Nowej Fantastyki”.

Wystawa: Krzysztof Gawronkiewicz „Krzesło w piekle”

Termin: 10.12.2015 r.– 5.01.2016 r.

Wernisaż: 18.12.2015 r. (piątek), godz.: 17:00

Ekspozycja: Galeria Ring, (Rynek 12), Legnica

Wstęp wolny