Sukcesywnie, choć powoli wydawnictwo Egmont wypuszcza kolejne zbiory komiksów Jeana Girauda, znanego szerzej jako Mœbius. Po wznowieniach (tym razem w kolorze) Garażu hermetycznego i Człowieka z Ciguri, nadszedł czas na zbiór Ślepa Cytadela/The Long Tomorrow/Przystanek na Faragonescji. W jednym, grubszym tomie znalazły się trzy albumy z pierwotnego wydania. To kolejna część tzw. kolekcji amerykańskiej pokolorowanej i specjalnie przygotowanej dla potrzeb amerykańskich czytelników. Zawiera ona komiksy autora opublikowane do połowy lat osiemdziesiątych.
Fantastyczne wizje
W tomie znajduje się kilkanaście opowieści. Narysowane w różnych stylach i w różnych gatunkach. Zazwyczaj jest to jednak szeroko pojmowana fantastyka. Każda część jest poprzedzona obszernym wstępem napisanym przez autora, który tłumaczy swoje inspiracje i wybory artystyczne. Co bardziej oczytany odbiorca oczywiście i bez tej pomocy rozpozna, że jedna z opowieści jest inspirowana twórczością Philippe’a Druilleta, a scenarzystą The Long Tomorrow jest Dan O’Bannon, z którym Mœbius poznał się w trakcie prac nad nieukończoną adaptacją Diuny w reżyserii Alejandro Jodorowsky’ego. Zajmował się wówczas efektami specjalnymi, a po fiasku produkcji napisał scenariusze m.in. do Obcego i Powrótu żywych trupów.
Wstępy stanowią bardzo dobry dodatek, uzupełniający tło kulturowe i pozwalający lepiej zrozumieć komiksy autora, który bywa hermetyczny. Był przecież jednym z ludzi, którzy zrewolucjonizowali podejście do komiksu i do fabuł. Opublikowany wcześniej Garaż hermetyczny był głównie zabawą pisaną na bieżąco bez sztywnej struktury czy ścieżek, którymi podąża bohater. Wydaje mi się, że to dlatego mam problemy z Garażem, gdzie postać głównego bohatera, Majora Gruberta, który przewija się przez całą historię, powoduje, że mózg przyzwyczajony do sensu, struktury i linearności zaczyna ich szukać, zamiast dać się ponieść szaleństwu. Nie ma tego problemu w omawianym zbiorze, który zawiera głównie krótkie, kilkustronicowe opowieści. To zamknięte mikrokosmosy. Często oparte na jednym koncepcie lub żarcie.
Powtórka z rozrywki?
Duża część historii już pojawiła się w wydanych przed laty zbiorach: Biały koszmar/Szalony Erektoman i Arzach/Czy człowiek jest dobry? Na szczęście nie wszystkie, a część przedruków wcześniej została opublikowana w czerni i bieli. Posiadający stare wydanie dostają kilka nowych komiksów, dużo odautorskich komentarzy oraz możliwość porównania wersji z kolorem i bez, więc jeśli są zainteresowani twórczością Mœbiusa, to pomimo dublowania części materiału znajdą w wydanym zbiorze wiele interesujących informacji.
Bardzo cieszy mnie to wydanie, bo mistrzów komiksu nigdy za wiele w naszym kraju. Mam nadzieję, że wydawca pójdzie dalej tym tropem i będzie kontynuował serię wydawniczą, bo z tego, co widzę, we francuskich sklepach zostało jeszcze materiału na jakieś 2-3 tomy. Polecam zbiór każdemu czytelnikowi komiksów. Zwłaszcza zainteresowanym tym, dlaczego Mœbius jest tak istotnym twórcą, oraz chcącym zgłębić to, co wniósł do komiksu. Opowieści nie są szczególnie ciężkie w odbiorze, jak niektóre inne komiksy autora. Nawet jeśli nie wszystkie etiudy przypadną wam do gustu, to warto wyjść poza to, co znane, lubiane i okiełznane oraz poszerzyć horyzonty. A tym właśnie zajmował się Mœbius.
Konrad Dębowski
Dziękujemy wydawcy za przekazanie egzemplarza do recenzji.
Tytuł: „Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji”
Tytuł oryginału: „La citadelle aveugle, The Long Tommorow, Escale sur Pharagonescia”
Scenariusz: Mœbius
Rysunki: Mœbius
Tłumaczenie: Maria Mosiewicz
Wydawca: Egmont Polska
Data polskiego wydania: sierpień 2018
Wydawca oryginału: Les Humanoïdes Associés
Data wydania oryginału: 2012
Objętość: 168 stron
Format: 240 x 320 mm
Oprawa: twarda
Druk: kolorowy
Cena okładkowa: 99,99 złotych