Sukcesywnie, choć powoli wydawnictwo Egmont wypuszcza kolejne zbiory komiksów Jeana Girauda, znanego szerzej jako Mœbius. Po wznowieniach (tym razem w kolorze) Garażu hermetycznego i Człowieka z Ciguri, nadszedł czas na zbiór Ślepa Cytadela/The Long Tomorrow/Przystanek na Faragonescji. W jednym, grubszym tomie znalazły się trzy albumy z pierwotnego wydania. To kolejna część tzw. kolekcji amerykańskiej pokolorowanej i specjalnie przygotowanej dla potrzeb amerykańskich czytelników. Zawiera ona komiksy autora opublikowane do połowy lat osiemdziesiątych.

Fantastyczne wizje
Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji

Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji

W tomie znajduje się kilkanaście opowieści. Narysowane w różnych stylach i w różnych gatunkach. Zazwyczaj jest to jednak szeroko pojmowana fantastyka. Każda część jest poprzedzona obszernym wstępem napisanym przez autora, który tłumaczy swoje inspiracje i wybory artystyczne. Co bardziej oczytany odbiorca oczywiście i bez tej pomocy rozpozna, że jedna z opowieści jest inspirowana twórczością Philippe’a Druilleta, a scenarzystą The Long Tomorrow jest Dan O’Bannon, z którym Mœbius poznał się w trakcie prac nad nieukończoną adaptacją Diuny w reżyserii Alejandro Jodorowsky’ego. Zajmował się wówczas efektami specjalnymi, a po fiasku produkcji napisał scenariusze m.in. do Obcego i Powrótu żywych trupów.

Wstępy stanowią bardzo dobry dodatek, uzupełniający tło kulturowe i pozwalający lepiej zrozumieć komiksy autora, który bywa hermetyczny. Był przecież jednym z ludzi, którzy zrewolucjonizowali podejście do komiksu i do fabuł. Opublikowany wcześniej Garaż hermetyczny był głównie zabawą pisaną na bieżąco bez sztywnej struktury czy ścieżek, którymi podąża bohater. Wydaje mi się, że to dlatego mam problemy z Garażem, gdzie postać głównego bohatera, Majora Gruberta, który przewija się przez całą historię, powoduje, że mózg przyzwyczajony do sensu, struktury i linearności zaczyna ich szukać, zamiast dać się ponieść szaleństwu. Nie ma tego problemu w omawianym zbiorze, który zawiera głównie krótkie, kilkustronicowe opowieści. To zamknięte mikrokosmosy. Często oparte na jednym koncepcie lub żarcie.

Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji

Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji

Powtórka z rozrywki?

Duża część historii już pojawiła się w wydanych przed laty zbiorach: Biały koszmar/Szalony Erektoman i Arzach/Czy człowiek jest dobry? Na szczęście nie wszystkie, a część przedruków wcześniej została opublikowana w czerni i bieli. Posiadający stare wydanie dostają kilka nowych komiksów, dużo odautorskich komentarzy oraz możliwość porównania wersji z kolorem i bez, więc jeśli są zainteresowani twórczością Mœbiusa, to pomimo dublowania części materiału znajdą w wydanym zbiorze wiele interesujących informacji.

Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji

Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji

Bardzo cieszy mnie to wydanie, bo mistrzów komiksu nigdy za wiele w naszym kraju. Mam nadzieję, że wydawca pójdzie dalej tym tropem i będzie kontynuował serię wydawniczą, bo z tego, co widzę, we francuskich sklepach zostało jeszcze materiału na jakieś 2-3 tomy. Polecam zbiór każdemu czytelnikowi komiksów. Zwłaszcza zainteresowanym tym, dlaczego Mœbius jest tak istotnym twórcą, oraz chcącym zgłębić to, co wniósł do komiksu. Opowieści nie są szczególnie ciężkie w odbiorze, jak niektóre inne komiksy autora. Nawet jeśli nie wszystkie etiudy przypadną wam do gustu, to warto wyjść poza to, co znane, lubiane i okiełznane oraz poszerzyć horyzonty. A tym właśnie zajmował się Mœbius.

Konrad Dębowski

Dziękujemy wydawcy za przekazanie egzemplarza do recenzji.

Tytuł: „Ślepa Cytadela, The Long Tomorrow, Przystanek na Faragonescji”
Tytuł oryginału: „La citadelle aveugle, The Long Tommorow, Escale sur Pharagonescia”
Scenariusz: Mœbius
Rysunki: Mœbius
Tłumaczenie: Maria Mosiewicz
Wydawca: Egmont Polska
Data polskiego wydania: sierpień 2018
Wydawca oryginału: Les Humanoïdes Associés
Data wydania oryginału: 2012
Objętość: 168 stron
Format: 240 x 320 mm
Oprawa: twarda
Druk: kolorowy
Cena okładkowa: 99,99 złotych