Bardzo dużo komiksów ze scenariuszami Fabiena Nury’ego pojawia się na polskim rynku. Wydawnictwo Taurus wydało WEST, Silas Corey, XII Mystery i zaczęło w tym roku Katangę. Non Stop Comics Śmierć Stalina, na podstawie którego powstał film fabularny. Wydawnictwo Komiksowe, na razie zawieszone, Pewnego razu we Francji. Scream Comics Złoto i krew oraz Jak zbić fortunę w czerwcu ’40. Natomiast OMG! Wytwórnia Słowoobrazu, jeśli chodzi o wydania zagranicznych komiksów, eksploatuje wyłącznie tego twórcę, publikując Jam jest Legion, Legion. Kroniki oraz Tyler Cross.

Ucieczka z Alcatraz Angoli
Tyler Cross - Miami - rys. Brüno

Tyler Cross – Miami – rys. Brüno

Rozpiętość gatunkowa dzieł scenarzysty jest więc spora. Mamy tu westerny, komiksy historyczne oraz elementy fantastyki. Tyler Cross to czarny kryminał. W tej konwencji autor też świetnie się odnalazł. Drugi tom opowiada o pobycie tytułowego bohatera w Angoli. Nie w kraju afrykańskim, ale więzieniu cieszącym się złą sławą. Znalazł się tam po nieudanym napadzie, w trakcie którego wystawili go wspólnicy.

Jeśli czytaliście jakąkolwiek więzienną opowieść, to pewnie domyślacie się już, jakim torem będzie się toczyć fabuła. Wpadka, zmagania ze skorumpowanymi strażnikami i brutalnymi współwięźniami, ucieczka, zemsta. Nury nie wychodzi poza konwencje i archetypy znane z setek podobnych historii. Widzimy postać (żona naczelnika, zamknięci mafiosi), element scenografii (izolatkę) albo sytuację (bójka przy posiłku) i możemy spodziewać się, jaką rolę odegra w dalszej historii. Chociaż znamy od początku cel wędrówki i główne przystanki, to sposób dotarcia do nich sprawia, że jest to dalej pasjonująca lektura. Zresztą duża część przyjemności z lektury jakiejkolwiek konwencjonalnej opowieści wynika z rozpoznania znanych i lubianych elementów. Bodajże Umberto Eco pisał, że dobry utwór popkulturowy polega na odpowiednim balansie pomiędzy tym, co czytelnik już zna, a nowymi pomysłami. Jeśli będzie zbyt nowatorsko lub zbyt sztampowo, przeciętny czytelnik może się nie odnaleźć w historii albo nią znudzić.

Tyler Cross - Miami - rys. Brüno

Tyler Cross – Miami – rys. Brüno

Dużą rolę odgrywa też główny bohater. Tyler to charyzmatyczny, ale zepsuty do szpiku kości gangster, dla którego liczy się wyłącznie on sam. Wszyscy inni to rekwizyty i pionki w jego planie. Nie zmieniają tego nawet zdarzenia mogące zostać wzięte za pojedyncze przebłyski dobrego serca. Tyler Cross po prostu dotrzymuje umów.

Strony pełne czerni

Scenariusz został zilustrowany przez Brüno w jego cartoonowym stylu. Mógłby być trochę mniej zachowawczy w kadrowaniu i kompozycji. Mniej realistyczny, bardziej abstrakcyjny. Od czasu do czasu zdarzały się kadry fajnie bawiące się wyrazistymi sylwetkami postaci (drugi kadr na stronie 88) lub wzorami (pasiaste uniformy więźniów, podłoga restauracji w szachownicę), ale było tego zdecydowanie za mało. Możliwe też, że jestem za bardzo rozpieszczony przez komiksy Franka Millera, Victora Santosa i Darwyna Cooke’a, którzy w podobnych klimatach pozwalają sobie na znacznie więcej. Jest bardzo dobrze, ale niezbyt brawurowo. Co niekoniecznie jest wadą.

Tyler Cross - Miami - rys. Brüno

Tyler Cross – Miami – rys. Brüno

Jeśli podobały wam się komiksy takie jak Parker czy Torpedo lub jeśli lubicie gangsterskie opowieści, to i Tyler Cross powinien się wam spodobać. Trzeci tom serii pt. Miami pojawił się we Francji w marcu br. i niedługo powinien być też w Polsce. Po dwóch udanych tomach wydanych już w naszym kraju czekam na kolejny i na następne pozycje Fabiena Nury’ego, który jest stosunkowo młodym, ale solidnym scenarzystą, odnajdującym się w różnych konwencjach.

Konrad Dębowski

Tytuł: „Tyler Cross: Angola”
Tytuł oryginału: „Tyler Cross – Angola”
Scenariusz: Fabien Nury
Rysunki: Brüno
Tłumaczenie: Jakub Syty
Wydawnictwo: OMG! Wytwórnia Słowobrazu
Data publikacji wersji polskiej: wrzesień 2018
Oprawa: miękka
Format: 21,5 x 19 cm
Druk: kolor
Papier: kredowy
Liczba stron: 104
Cena: 66,00 zł