Są takie gatunki w animacji, które bez wątpienia kojarzą się jednoznacznie z Krajem Kwitnącej Wiśni. Jednym z nich są oczywiście wielkie roboty. Mierzące czasem i po kilka pięter konstrukcje walczą z najeźdźcami zarówno ziemskiego, a w szczególności kosmicznego pochodzenia. Chciałbym przybliżyć kilka znanych mi tytułów anime z tego gatunku, z którymi uważam, że warto się zapoznać. Jedziemy.

Neon Genesis Evangelion

Wielkie roboty - Neon Genesis Evangelion

Neon Genesis Evangelion

Tytuł oryginalny: Shinseiki Evangelion
Liczba odcinków: 26
Gatunek: akcja, dramat, psychologiczny, sf
Emisja: jesień 1995
Studio: Gainax, Tatsunoko Production

Na początek anime-legenda, które na zawsze zmieniło postrzeganie japońskiej animacji na całym świecie. Obok „Akiry” czy „Ghost in the Shell” to jeden z tych tytułów, o których – jeśli nawet nie oglądaliście – z pewnością słyszeliście. O czym jest NGE?

W roku 2015 świat stoi na krawędzi destrukcji. Ostatnia nadzieja ludzkości to organizacja Nerv, specjalna agencja Narodów Zjednoczonych, i jej Evangeliony. To wielkie maszyny zdolne pokonać Anioły, które zwiastują zniszczenie Ziemi. Gendou Ikari, szef organizacji, poszukuje kompatybilnych pilotów, którzy mogą synchronizować się z Evangelionami i wykorzystać ich prawdziwy potencjał. W tym defensywnym przedsięwzięciu pomagają utalentowani pracownicy: Misato Katsuragi, szefowa operacji taktycznych, i Ritsuko Akagi, główny naukowiec.

Po spotkaniu twarzą w twarz ze swoim ojcem po raz pierwszy od lat, zwykłe codzienne życie 14-letniego Shinjiego Ikari nieodwracalnie się zmienia. Zostaje zabrany w głąb Nerv i staje oko w oko ze swoim nowym przeznaczeniem ‒ musi zostać pilotem Evangeliona Unit-01 z losami ludzkości na jego ramionach.

Anime – legenda

Napisane przez Hideakiego Anno „Neon Genesis Evangelion” to bohaterska opowieść o chłopcu, który stanie się legendą. Ale wraz z rozwojem psychologicznego dramatu, pradawne sekrety zaczynają wypływać na powierzchnię…

To jest jedno z tych anime, które po prostu trzeba obejrzeć. Bez względu na to, czy dany gatunek nas interesuje, czy też nie. O „Evangelionie” napisano dziesiątki książek i setki prac naukowych. Mnogość interpretacji i nawiązań nie ma tutaj końca. To kamień milowy i tego nic nie zmieni.

Jedyne, do czego mogę się przyczepić, to dwa ostatnie odcinki. Z powodów budżetowych nie została do głosów dokręcona animacja. Prawie całość to statyczne obrazy bądź czarne tła z dźwiękami w tle. Radzę w ogóle je pominąć, zamiast tego obejrzeć film kinowy „The End of Evangelion”, który stanowi prawdziwe zakończenie historii. Takie, które niejednego wciśnie w fotel.

No i ten fantastyczny opening.

Code Geass: Hangyaku no Lelouch

Wielkie roboty - Code Geass

Code Geass

Tytuł angielski: Code Geass: Lelouch of the Rebellion
Liczba odcinków: 25
Gatunek: akcja, dramat, wojsko, szkoła, sf, supermoce
Emisja: jesień 2006
Studio: Sunrise

W roku 2010 Święte Imperium Brytanii, uznawane za dominujące państwo wojskowe, rozpoczęło podbój Japonii. Przemianowana na Obszar 11 po swojej szybkiej porażce, Japonia zaczęła stawiać znaczny opór przeciwko tyranom, próbując odzyskać swoją niepodległość.

Lelouch Lamperouge, student z Imperium, nie ze swojej woli zostaje wciągnięty w wymianę ognia pomiędzy buntownikami z Bretanii i regionu 11. Jest jednak w stanie uciec dzięki szczęśliwemu pojawieniu się nieznanej dziewczyny o imieniu C.C., która obdarza go tajemniczą zdolnością o nazwie Geass, „Potęgą królów”. Zdając sobie sprawę z ogromnego potencjału swojej nowo odkrytej „siły bezwzględnego posłuszeństwa”, Lelouch wyrusza w niebezpieczną podróż jako zamaskowany samozwańczy obrońca sprawiedliwości, znany jako Zero, rozpoczynając bezpardonowy atak na Brytanię, aby raz na zawsze się na niej zemścić.

Code Geass: Hangyaku no Lelouch” to interesująca animacja ze studia Sunrise z oryginalnymi projektami postaci stworzonymi przez japońską grupę artystek mangowych Clamp. Manga i light novela oparte na serialu zostały opublikowane przez Kadokawa Shoten. Sprzedano miliony płyt DVD i Blu-ray z animacją. Jest niezwykle popularna zarówno w Japonii, jak i Ameryce Północnej. Anime to znane jest z wielogatunkowego charakteru i różnorodności postaci, które napotykają wiele dylematów moralnych w trakcie serii.

 

Mobile Suit Gundam

Wielkie roboty - Mobile Suit Gundam

Mobile Suit Gundam

Tytuł oryginalny: Kidou Senshi Gundam
Liczba odcinków: 43
Gatunek: akcja, wojsko, sf, kosmos
Emisja: wiosna 1979
Studio: Sunrise

Nie byłoby wielkich robotów bez Gundama. To anime często jest największą inspiracją dla innych twórców, którzy opracowują serie z wielkimi robotami w roli głównej. Serial zadebiutował w roku 1979 i stał się początkiem fenomenu, który rozciągnął się już na czterdzieści trzy serie oraz filmy pełnometrażowe. Kolejny ‒ „Mobile Suit Gundam: Hathaway’s Flash” ‒ pojawi się na rynku w 2019 roku.

Jest rok 0079 Powszechnego Stulecia. Ludzkość przeniosła się w kosmos, żyjąc w gromadach kolonii zwanych „Stronami”. Jedna z tych stron deklaruje się jako „Księstwo Zeona” i wypowiada wojnę Federacji Ziemi, organizacji obecnie rządzącej Ziemią. Używając potężnych humanoidalnych robotów znanych jako mobilne kombinezony, Zeon szybko zyskuje przewagę.

Dziewięć miesięcy po zakończeniu konfliktu Federacja Ziemi rozwinęła swój własny potężny skafander mobilny o nazwie Gundam. Kiedy Zeon rozpoczyna atak na kolonię skrywającą Gundama, 15-letni cywil Amuro Ray nagle zostaje wciągnięty w konflikt i postawiony naprzeciw najlepszego pilota wroga, Chara Aznable.

Serial „Kidou Senshi Gundam” nie stał się popularny, gdy po raz pierwszy został wyemitowany, i był bliski anulowania. Początkowo seria miała trwać 52 odcinki, ale została zredukowana do 39 przez sponsorów programu. Studio wynegocjowało przedłużenie, aby zakończyć serię z 43 odcinkami na koncie.

Kiedy firma Bandai kupiła prawa autorskie do budowy plastikowych modeli mechów z tej serii, anime stało się bardzo popularne. Zrewolucjonizowało ten gatunek, przedstawiając roboty jako pilotowaną broń wojskową, wykorzystując rzeczywiste podstawy naukowe zamiast gigantycznych robotów superbohaterów.

Często określany mianem gatunku „prawdziwego robota”, stał się wyznacznikiem dla anime z gatunku mecha w kolejnych latach po wydaniu. Seria była pierwszym zwycięzcą nagrody Animage Anime Grand Prix w 1979 i pierwszej połowie 1980 roku.

 

Toushou Daimos

Wielkie roboty - General Daimos

General Daimos

Tytuł angielski: Fighting General Daimos
Liczba odcinków: 44
Gatunek: przygoda, dramat, akcja, romans, sf
Emisja: wiosna 1978
Studio: Sunrise, Toei Animation

Generał Daimos” to jedno z najbardziej znanych anime nad Wisłą i Odrą. Puszczane na początku lat 90. przez kanał telewizyjny Polonia 1 zapadł w pamięć widzom w Polsce szczególnie z powodu znakomitego utworu otwierającego serial.

Po zniszczeniu ich rodzinnego świata, ocaleni z planety Barm udają się na Ziemię, aby wynegocjować zakup ziemi w celu emigracji i osiedlenia się. Niestety, w trakcie rozmów przywódca Barmian, Leon, zostaje zamordowany przez swojego zastępcę, Olbana, a delegacja z Ziemi zostaje wrobiona w morderstwo. W powstałym chaosie doktor Isamu Ryuuzaki z delegacji Ziemi zostaje postrzelony i zabity.

Wkrótce po katastrofalnym zakończeniu rozmów Barmianie rozpoczynają kampanię terroru przeciwko Ziemi, prowadzoną przez syna Leona, admirała Richtera, który atakuje systemy obronne planety za pomocą całego wachlarza „Mecha Żołnierzy”. Jedyną rzeczą stojącą pomiędzy Ziemianami a zagładą jest transformujący się, wykorzystujący karate superrobot, Daimos, i jego pilot, Kazuya Ryuuzaki. Wszystko się zmienia, gdy Kazuya spotyka tajemniczą dziewczynę o imieniu Erika i zakochuje się w niej, a ona okazuje się być siostrą Richtera.

To jeden z tych seriali, do których lubię wracać, głównie z powodów sentymentalnych. W czasach gdy większość anime puszczanych w telewizji była skierowana do nieco młodszej lub mniej wymagającej widowni, „Daimos” był serią poważną, poruszającą dużo istotnych tematów życiowych.

 

Super Dimension Fortress Macross

Wielkie roboty - Super Dimension Fortress Macross

Super Dimension Fortress Macross

Tytuł angielski: Chōjikū Yōsai Macross
Liczba odcinków: 36
Gatunek: akcja, wojsko, muzyczny, romans, sf, kosmos
Emisja: jesień 1982
Studio: Artland, Tatsunoko Production

Po tym jak tajemniczy statek kosmiczny rozbił się na Ziemi, ludzkość zdała sobie sprawę, że nie jest sama. Obawiając się potencjalnego zagrożenia z kosmosu, świat odsuwa na bok swój nacjonalizm, sprzeczne interesy i różnice kulturowe, jednocząc się pod sztandarem ONZ. Nowo utworzone siły ONZ postanawiają zmienić przeznaczenie kosmicznego statku kosmicznego, nazywając go SDF-1 (Super-wymiarowa Forteca) Macross.

Niestety, w dniu jego dziewiczej podróży na ziemskiej orbicie pojawia się flota Zentradi. To rasa genetycznie przystosowanych do wojny gigantów, którzy natychmiast rozpoczynają atak mający na celu porwanie (i w razie ostateczności, zniszczenie) Macrossa. SDF-1, działając z własnej inicjatywy, niszczy obcą eskadrę, wywołując międzygalaktyczną wojnę.

Chcąc uciec, Macross próbuje wejść na orbitę Księżyca. Lokalne wojska ONZ decydują się na desperacki ruch: używając eksperymentalnego hipernapędu, przenoszą SDF-1 w kosmos, by uciec przed przeważającymi siłami wroga. Macross materializuje się na drugim końcu Układu Słonecznego wraz z 50 tysiącami cywili, którzy znaleźli się w polu teleportacji statku.

Hipernapęd uległ zniszczeniu podczas pierwszego użycia. Załoga latającej fortecy nie ma wyboru i musi odbyć podróż powrotną na Ziemię z podświetlną prędkością, narażając się na ciągłe ataki ze strony Zentradi. W tym bałaganie znajdują się Hikaru Ichijou, akrobatyczny lekkoduch i pilot-akrobata, i Minmay Lynn, aspirująca idolka. Tych dwoje wraz z załogą Macrossa przeżywa epicką podróż pełną smutku i dramatu. Po drodze stają twarzą w twarz z okrucieństwami wojny.

 

Patlabor: The Mobile Police

Wielkie roboty - Patlabor: The Mobile Police

Patlabor: The Mobile Police

Tytuł oryginalny: Kidou Keisatsu Patlabor
Liczba odcinków: 47
Gatunek: sf, komedia, policja
Emisja: jesień 1989
Studio: Sunrise

W przyszłości zaawansowana robotyka stworzyła ciężkie roboty (Labor) do wykorzystania w różnych sytuacjach: budownictwie, straży pożarnej, wojsku i wielu innych. Jednak, chociaż roboty są tylko maszynami, ich operatorzy są także tylko ludźmi ‒ a ludzie czasami zwracają się ku zbrodni.

Ponieważ ciężka jednostka Labor może być niebezpieczną bronią, policja przyszłości jest gotowa zwalczać ogień ogniem, używając zaawansowanych patrolowych jednostek pracy, Patlaborów.

Otrzymujemy opowieść o Drugiej Dywizji Pojazdów Specjalnych składającej się z policjantów i policjantek, którzy robią wszystko, co w ich mocy, by walczyć z przestępczością i prowadzić normalne życie.

„Patlabor” nie jest anime nastawionym na dostarczenie widzowi ekscytacji lub rzucenie go w wir skomplikowanych zagadnień psychologicznych. To bardzo ludzki serial. Tu bardziej chodzi o relaks ze swoimi kumplami z Sekcji Drugiej Pojazdów Specjalnych. Proste działania i gesty różnych postaci zostały dobrze przemyślane, dzięki czemu są naprawdę wiarygodne. Cała obsada ma swoje indywidualne osobowości i sposoby reagowania na to, co się dzieje. Przyjemnie jest włączyć odcinek i zobaczyć, w co grupa znowu się wpakuje. To jest tak dobrze zrobione, że czujemy się, jakbyśmy świetnie znali postacie, byli częścią tego świata. Fantastyczne uczucie.

 

Bubblegum Crisis

Wielkie roboty - Bubblegum Crisis

Bubblegum Crisis

Liczba odcinków: 8 (OVA)
Gatunek: sf, przygoda
Emisja: zima 1987
Studio: AIC, Artmic, Darts

Seria przedstawia przygody Knight Sabres, całkowicie kobiecej grupy najemników, które przywdziewają egzoszkielety i walczą z licznymi problemami, najczęściej z awanturniczymi robotami. Sukces tego anime zrodził kilka kolejnych serii.

W niedalekiej przyszłości Tokio, jakie znamy, zostało zniszczone w wyniku wielkiego trzęsienia ziemi. Nowe miasto, MegaTokyo, odtworzono w dużej części dzięki pomocy miliardowej firmy Genom Corp.  Firma Genom stworzyła i masowo produkowała biomechaniczne stworzenia zwane Boomers, aby pomóc w budowie MegaTokyo.

Kiedy Boomersy zaczęły wymykać się spod kontroli, ADPolice początkowo próbowała je powstrzymać. Okazało się, że trudniej sobie z nimi poradzić, niż początkowo sądzono. W obliczu zbliżającego się zagrożenia grupa czterech dziewcząt z różnych klas społecznych połączyła siły. Nazywając się The Knight Sabers, jako jedyne miały wystarczającą siłę ognia i zaradność, by bronić dopiero co powstałego MegaTokyo przed Genomem i jego oszalałymi Boomersami.

 

Voltron: Defender of the Universe

Wielkie roboty - Voltron: Defender of the Universe

Voltron: Defender of the Universe

Tytuł oryginalny: Hyakujuu-Ou GoLion
Liczba odcinków: 52
Gatunek: przygoda, sf
Emisja: wiosna 1981
Studio: Toei Animation

Golion, potężny rozumny robot, nadużywa swojej wielkiej mocy, atakując i zabijając stworzenia znane jako Czarodzieje Śmierci. Chlubi się, że nikt nie może go pokonać. Boska istota z kosmosu karze Goliona za jego arogancję poprzez podzielenie go na pięć różnych robotów-lwów.

W 1999 roku grupa pięciu młodych mężczyzn powraca na Ziemię po kosmicznej podróży, aby odkryć, że ta została spustoszona przez wojnę nuklearną. Po napotkaniu obcego rodu znanego jako Galra, piątka ta ląduje na planecie Altea. Dowiaduje się, że pięć robotów lwów, w które podzielono Goliona, znajduje się w stanie hibernacji w różnych częściach Altei. W jakiś sposób muszą zjednoczyć lwy i stworzyć Goliona, jedyną nadzieję dla rodzaju ludzkiego.

Pierwotnie w Japonii nazywana „GoLion”, ta seria anime odniosła większy sukces w angielskiej wersji językowej niż w oryginalnej japońskiej. Tak bardzo, że dodatkowe odcinki zostały zamówione na anglojęzyczne rynki, nawet po tym jak anime zostało skasowane w Japonii. Przy okazji zmieniono również tytuł – na bardziej nam znany „Voltron”.

 

The Vision of Escaflowne

Wielkie roboty - The Vision of Escaflowne

The Vision of Escaflowne

Tytuł oryginalny: Tenkuu no Escaflowne
Liczba odcinków: 26
Gatunek: przygoda, psychologiczny, romans, fantasy
Emisja: wiosna 1996
Studio: Sunrise

Hitomi Kanzaki to zwyczajna 15-letnia uczennica zainteresowana kartami tarota i wróżbami. Pewnej nocy nagle pojawia się z nieba chłopiec o imieniu Van Fanel wraz z okrutnym smokiem. Dzięki przeczuciu Hitomi, Van zabija smoka, jednak nagle pojawia się słup światła i otacza ich obydwoje. W rezultacie Hitomi zostaje przeniesiona do świata Gai, tajemniczej krainy, w której Ziemia wisi na niebie.

W tym nowym kraju Hitomi wkrótce odkrywa, że Van jest księciem Królestwa Fanelii, które wkrótce zostaje zaatakowane przez imperium zła Zaibach. Próbując z nim walczyć, Van zasiada w starożytnej guymelefie Escaflowne ‒ zmechanizowanym kombinezonie wojennym. Nie pokonuje jednak wroga, a Fanelia zostaje zniszczona. Uciekając, Hitomi i Van spotykają przystojnego asturyjskiego rycerza o imieniu Allen Schezar, który wprawia Hitomi w szok, ponieważ wygląda dokładnie tak jak jej ukochany z Ziemi. Z kilkoma nowymi sojusznikami Van i Hitomi walczą przeciwko siłom Zaibach, podczas gdy imperium dąży do ożywienia starożytnej potęgi.

Początkowo planowano, że „Escaflowne” będzie serią 39 odcinków. Po ograniczeniu budżetu i przerobieniu fabuły serial został zredukowany do 26 odcinków.

Ze względu na ograniczenia czasowe niektóre nagrania z wcześniejszych odcinków zostały wycięte w trakcie transmisji, zaś następnie przywrócone w japońskich filmach wideo nazwanych „Director’s Cut” (wersje reżyserskie odcinków). Wydania North American Bandai Entertainment używały wcześniejszych taśm, przez co ich angielski dubbing nie synchronizuje się poprawnie z japońskimi taśmami w tych konkretnych odcinkach. FUNimation później licencjonował serię. Z kolei w 2016 r. uruchomił udaną kampanię w serwisie Kickstarter, aby ponownie wydać całą edycję w wersji reżyserskiej.