Pulp – okładka

Najnowsze dzieło Eda Brubakera i Seana Phillipsa powinno zadowolić fanów westernów i opowieści gangsterskich. Choć akcja komiksu „Pulp” rozgrywa się w Nowym Jorku pod koniec lat trzydziestych, to w opowieść wplecione są przygody rewolwerowca przemierzającego Dziki Zachód. Wszystko razem tworzy pasjonującą historię człowieka, który nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Każdy, komu przypadło do gustu „Zaćmienie„, powinien być zadowolony.

To nie jest kraj dla starych ludzi

Główny bohater to starszy mężczyzna zarabiający na życie pisaniem opowiadań do pulpowego magazynu. Bohater jego opowieści – Red River Kid – jest młodym rewolwerowcem, którego koleje losu popchnęły na przestępczą ścieżkę. Max Winter jest pracowitym pisarzem, a jego westerny cieszą się sporą popularnością, ale niestety nie przekłada się to na zarobki. Lata trzydzieste w Nowym Jorku naznaczone są bowiem kryzysem, którego doświadczają wszystkie branże. Pisarz ma sporą frajdę w tworzeniu tych historii, ale coraz bardziej zniechęcają go interwencje redaktora w ich treść i ciągłe obniżki honorarium. Czarę goryczy przelewa to, co się wokół niego dzieje. Rosnąca przestępczość, antysemityzm, panoszenie się nazistowskiej ideologii i narastające nierówności społeczne – wszystko to irytuje go i doprowadza do frustracji. Wreszcie, pewnego dnia, sędziwy pisarz postanawia zmienić swoje życie. Decyduje się na desperacki i skrajnie niebezpieczny krok.

Pulp – przykładowa ilustracja

Ed Brubaker napisał udaną opowieść, w której udało mu się pokazać ciągłość pomiędzy światem Dzikiego Zachodu a rzeczywistością lat trzydziestych USA. Funkcję łącznika pełni główny bohater, który tworząc historie o wyjętym spod prawa rewolwerowcu, czerpie inspiracje z własnej przeszłości. Scenarzysta pokazuje człowieka niegodzącego się z zastaną rzeczywistością w dwóch odmiennych kontekstach historycznych, które mają jednak wiele punktów wspólnych. Pytanie tylko, czy te metody, które sprawdzały się na Dzikim Zachodzie, nadal mogą być skuteczne w cywilizowanym świecie. Brubaker, jak się zdaje, oferuje dość konkretną odpowiedź, rozpisując brutalny finał swojej opowieści. Zakończenie można interpretować na różne sposoby i każdy czytelnik będzie sam musiał odpowiedzieć sobie na pytanie o jego znaczenie.

Prawdziwe męstwo

Doskonałą pracę – jak zwykle zresztą – wykonał rysownik. Sean Phillips nie zmienia swojego stylu, bo i nie ma po co. Wypracował przez lata świetną, dynamiczną i rozpoznawalną na pierwszy rzut oka kreskę, która doskonale sprawdza się w tego typu opowieściach. Nieco uproszczone i sprawiające wrażenie szkicowych rysunki pozbawione są niemal zupełnie wszelkiego kreskowania. Artysta woli posługiwać się plamami czerni. Wysoki kontrast i umiejętna gra światłocieniem sprawiają, że plansze prezentują się bardzo efektownie. Trzeba też wspomnieć o kolorystyce, nad którą pracował Jacob Phillips. W niezwykle ciekawy sposób zróżnicował on sekwencje rozgrywające się na Dzikim Zachodzie i te mające miejsce współcześnie. Lata trzydzieste ukazane są za pomocą pełnej palety barw – choć są to kolory raczej mroczne – natomiast przeszłość przedstawiona jest w odcieniach żółci, na tle której wyróżnia się czerwona koszula Red River Kida. Dzięki temu „Pulp” prezentuje się naprawdę interesująco.

Pulp – przykładowa ilustracja

Najnowsze dzieło twórców serii „Criminal” to solidna porcja dobrej rozrywki. Historia boleśnie doświadczonego przez życie pisarza od samego początku wciąga i intryguje. Jego współczesne perypetie przeplatają się z opartymi na motywach autobiograficznych przygodami stworzonego przez niego bohatera. Max Wimer oraz Red River Kid to bardzo bliskie sobie postacie, żyjące w dwóch różnych światach, ale kierujące się podobnymi ideałami. Niestety okazuje się, że te ideały nie pasują do zmieniającej się rzeczywistości. To co w czasach podboju Dzikiego Zachodu mogło uchodzić za prawdziwe męstwo, pod koniec lat trzydziestych może być uznane za wyraz bezsilności…

Tytuł: „Pulp”

Tytuł oryginału: „Pulp”
Scenariusz: Ed Brubaker
Rysunki: Sean Phillips
Tłumaczenie: Maria Lengren
Wydawca: Egmont
Data polskiego wydania: 2020
Wydawca oryginału: Image Comics
Objętość: 72 strony
Format 185 x 280 mm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie/internet
Cena okładkowa: 45,00