Ponad dwudziestu artystów, osiem spotkań, dwa warsztaty i jedna debata, a do tego setki niezależnych publikacji, których nie zobaczymy w komercyjnym obiegu. Tak zapowiada się Art Bibuła, pierwszy na Śląsku festiwal zinów, photobooków i małych wydawnictw, który odbędzie się w katowickim Rondzie Sztuki w ostatni weekend marca.

Podczas dwudniowych targów w Rondzie Sztuki przyjrzymy się z bliska najnowszym wydawnictwom niekomercyjnym, a także poznamy ich twórców. To jedyna okazja, aby nabyć niskonakładowe publikacje, broszury tworzone na domowym ksero czy książki artystyczne. Ziny bowiem wymykają się prostym klasyfikacjom. Mimo różnorodnej formy artystycznej, prezentowane w Rondzie Sztuki publikacje łączy jedna cecha wspólna – miłość do papieru. Dlatego pierwsza edycja festiwalu będzie doskonałą okazją do czułego spotkania z bibułą.

Co się będzie działo

Na Art Bibule mamy możliwość nie tylko zaopatrzyć się w małe i duże publikacje. W sobotę o godz. 17:00 grupa Paper Beats Rock zaprezentuje swoje najdroższe skarby, czyli prowadzoną od wielu lat biblioteczkę zinów, książek, gazet i innych druków ulotnych z całego świata. Niektóre bardzo znane, inne zaś niszowe, wydawane własnym sumptem, czasem w jednym egzemplarzu. Następnie spotkamy się z uformowaną na śląskim podwórku Grupą Brzuch. Ten żywiołowy kolektyw artystyczny tworzy damskie trio: Anna Kubik, Betina Bożek i Weronika Stencel. Dziewczyny opowiedzą o śląskich początkach twórczości, a także o swoich najnowszych projektach. Trzecie spotkanie pozostanie w temacie self-publishingu. O swoich doświadczeniach opowie łódzki kolektyw Distort Visual. Gwiazdą sobotniego spotkania będzie dr Łukasz Szulc, który specjalnie na festiwal przybędzie z Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie jest wykładowcą na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Sheffield. Podczas spotkania opowie o queerowaniu zinów w okresie PRL-u, zatem w jaki sposób funkcjonowały drugie obiegi zakazanych wówczas treści.

Niedzielne spotkania zaczynamy już od godziny 12:00. Spotkamy się z redakcją kwartalnika „Zupełnie Inny Świat”, czasopisma wydawanego na zasadzie non-profit. Nieprzerwanie od ośmiu lat grupa pasjonatów dzieli się swoim alternatywnym i świeżym spojrzeniem na rzeczywistość, starając się udowodnić, że słowo ma ciągle znaczenie. Poznamy także Natalię Mikołajczuk, twórczynię Books’n’Stories™, w którym zajmuje się publikacjami powstałymi na styku opowieści, fotografii i obrazu. W centrum swojej twórczości stawia narracje fotograficzne, które pozwalają jej zajrzeć do różnorodnych światów i doświadczeń. Na festiwalu spotkamy się także z Konradem Trzeszczkowskim, który przywiezie ze sobą ponad trzydzieści publikacji zinowych, tworzących intrygujący zestaw różnych zbiorów, dokumentacji, znalezisk, badań i prób.

Promocja „Tropicieli”

O godz. 13:00 odbędzie się promocja książki „Tropicale”, autorstwa Łukasza Gniadka i Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek. Publikacja wydana została przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. „Tropicale” nawiązując do klasycznych albumów botanicznych, jednocześnie prowadzą subtelną grę z konwencją. Tytuł koresponduje z nazwą kolekcji rycin z przełomu XIX i XX w. przedstawiających zgromadzone przez księdza Władysława Michała Zaleskiego rośliny. Książka prezentuje niewielki wycinek liczącej ponad trzydzieści tysięcy rycin kolekcji Flore Tropicale, jednocześnie stając się pretekstem do spojrzenia w przeszłość na skomplikowane relacje między Europą i Orientem.

Centralnym punktem drugiego dnia festiwalu będzie debata, rozpoczynająca się o godz. 13:30 w Rondzie Sztuki. Znakomici goście spróbują odpowiedzieć na pytanie o funkcję zinów współcześnie. Zastanowimy się wspólnie, jaki jest sens i znaczenie tworzenia publikacji własnym sumptem w nieoficjalnych obiegach. To będzie także okazja do rozmowy o funkcji książki jako obiektu artystycznego. W debacie udział wezmą: jeden z najlepszych polskich fotografów Michał Łuczak, a także Joanna Rzepka-Dziedzic – szefowa i kuratorka niezależnej instytucji kultury Galerii Szarej, Marcin Wysocki – projektant, kierownik działu wydawnictw w Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, dr Daria Malicka – projektantka publikacji, esejów wizualnych, kolaży i foundfootage, Tomasz Kontny – scenarzysta komiksów, autor zinów, przedstawiciel wydawnictwa Celuloza oraz Jakub Janik z gdańskiego Wydawnictwa Eksperymentalnego X-Press. Debatę poprowadzą Katarzyna Zolich oraz Katarzyna Ewa Legendź z Fundacji Paper Beats Rock.

A to wszystko możliwe dzięki…

Festiwal Art. Bibuła powstaje dzięki katowicko-krakowskiej kooperatywie: Fundacji dla Filmu i Fotografii oraz Paper Beats Rock. Obie organizacje, chociaż działają na różnych obszarach, jednogłośnie deklarują przywiązanie do papieru, wierząc w jego nieprzemijającą wartość i siłę.

Dzięki dofinansowaniu Fundacji PZU wszystkie wydarzenia festiwalu są bezpłatne dla uczestników.

>>> Niezależne publikacje, które omijają komercyjne obiegi znajdziesz na festiwalu Art Bibuła! <<<

PROGRAM:

TARGI

30.03.2019 | godz. 11:00-17:00 | Rondo Sztuki

31.03.2019 | godz. 11:00-17:00 | Rondo Sztuki

SPOTKANIA

30.03.2019 | Rondo Sztuki

17:00 – Biblioteczka zinów Paper Beats Rock

17:20 – Spotkanie z Grupą Brzuch

17:40 – Self-publishing według kolektywu Distort Visual

18:00-19:00 – Queerowanie zinów w PRL-u. Zakazane treści w drugim obiegu. Spotkanie z dr. Łukaszem Szulcem z Uniwersytetu w Sheffield

31.03.2019 | Rondo Sztuki

12:00 – Jak powstaje „Zupełnie Inny Świat”?

12:20 – Books’n’Stories™ i opowieści fotograficzne Natalii Mikołajczuk

12:40 – Zbiory, dokumentacje, znaleziska. Spotkanie z Konradem Trzeszczkowskim

13:00 – Promocja publikacji „Tropicale”, Łukasza Gniadka i Krystyny Jędrzejewskiej-Szmek

DEBATA

31.03.2019 | Rondo Sztuki

13:30-15:00 – Wydawnictwa niezależne współcześnie. Debata z udziałem: Michała Łuczaka, Joanny Rzepki-Dziedzic, Marcina Wysockiego, Darii Malickiej, Tomasza Kontnego oraz Jakuba Janika. Spotkanie poprowadzą Katarzyna Zolich oraz Katarzyna Ewa Legendź.

WARSZTATY

30.03.3019 | godz. 9.00-17.00 | Galeria Szara

Warsztaty projektowania książki fotograficznej

Prowadzenie: Barbara Kubska i Katarzyna Wolny-Grządziel z ASP w Katowicach


31.03.3019 | godz. 9.00-19.00 | Galeria Szara

Jak zrobić zina? Warsztaty z Oficyną Peryferie

Liczba miejsc na warsztaty jest ograniczona, obowiązują zapisy.


Sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Organizatorzy: Fundacja dla Filmu i Fotografii | Paper Beats Rock
Partnerzy: Rondo Sztuki | Galeria Szara | Fundacja PZU

Linki:

Fundacja dla Filmu i Fotografii: http://fundacja3f.org/

Paper Beats Rock: http://paperbeatsrock.org

Wydarzenia na portalu FACEBOOK

Festiwal:

https://www.facebook.com/events/291842261484387/?event_time_id=291842264817720

Spotkania:

https://www.facebook.com/events/522773648251371/

Konrad Trzeszczykowski

Konrad Trzeszczykowski

Konrad Trzeszczykowski

bibuła, rebelsy, bez ISBNów, niezależne chałupnictwo, różne zbiory, dokumentacje, znaleziska, badania i próby owinięte w papier jak drugie śniadanko. Trochę nowszych trochę starszych rzeczy od autora prawie 30 publikacji zinowych na gościnnych występach w Katowicach.

=>> ktrsc-books.tumblr.com/

2 Paper Beats Rock biblioteka

Processed with VSCO with kk1 preset

Processed with VSCO with kk1 preset

Biblioteka książek, zinów, gazet i wszelkich niszowych, drukowanych publikacji związanych z szeroko pojętą fotografią.

=>> paperbeatsrock.com

Tropicale Gniadek Jedrzejewska Szmek

Tropicale Gniadek Jedrzejewska Szmek

Tropicale Gniadek Jedrzejewska Szmek

Publikacja Tropicale nawiązuje do klasycznych albumów botanicznych, prowadząc jednocześnie grę z konwencją takiej formy. ale także od początku sugeruje, że częściowo jest to gra z konwencją. Tytuł wywodzi się od nazwy kolekcji rycin pochodzących z przełomu XIX i XX w. przedstawiających rośliny, które zgromadził jeden z najsłynniejszych polskich duchownych – ksiądz kleryków – ksiądz Władysław Michał Zaleski, zwany „Ojcem kleru Indyjskiegoindyjskiego”.

Publikacja Książka prezentuje niewielki wycinek liczącej ponad trzydzieści tysięcy rycin kolekcji Flore Tropicale, jednocześnie czyniąc z tego pretekst do spojrzenia w przeszłość na skomplikowane relacje między Europą i Orientem na styku kultur i cywilizacji. międzykulturowe i międzycywilizacyjne.

Historia ta znajduje się jednak w ukryciu poprzez specyficzną, warstwową formę publikacji., odbiorca zaś zostaje postawiony w kłopotliwym położeniu, w którym część obrazów i znaczeń pozostaje dla niego niedostępna.

Autorzy: Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek

Wydawca: Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego

Rok wydania: 2019

Format: 22 x 27 cm

Liczba stron: 80

Nakład: 200

Oprawa japońska, okładka miękka

Język: polski, angielski

ISBN

220 x 270 mm, 80 stron, oprawa japońska, okładka miękka

Wersje językowe

ISBN 978-83-913354–8–2

To jednak jest ukryte i dotarcie do niego wymaga od odbiorcy uwagi, jednocześnie stawiając go w kłopotliwej sytuacji. Do odbiorcy będzie także należała ostateczna interpretacja, która podobnie jak odległa przeszłość pozostaje niejasna i nieoczywista.