O Garfieldzie napisano już niemal wszystko. Przygody wylegującego się przed telewizorem, pożerającego lasagne, tłustego, leniwego i narcystycznego rudego kocura od 40 lat bawią czytelników na całym świecie. Po raz kolejny możemy cieszyć się nimi również w Polsce. Wydawnictwo Egmont wprowadza do sprzedaży „Garfielda” tym razem w formie wydania zbiorczego, czyli trzech tomów w jednym.
Z kotem Garfieldem jestem za pan brat od początku lat 90., gdy to na polskim rynku Egmont wydawał zeszyty komiksowe z tym kochanym zwierzakiem. Obecne wydanie, poza jakością naturalnie, różni się od tamtego przede wszystkim tłumaczeniem. Niestety, nie jestem w stanie odnaleźć, kto był odpowiedzialny za naszą wersję językową w tamtym okresie. W nowym wydaniu tłumaczem jest Piotr W. Cholewa , którego możemy kojarzyć z tłumaczeń książek m.in. takich pisarzy jak Terry Pratchett (cykl Świat Dysku), Orson Scott Card, William Gibson, Roger Zelazny czy Ursula Le Guin.
Znając oryginalne paski (nałogowo czytałem angielskie wydanie Garfielda w Internecie) oraz polskie tłumaczenie z lat 90. XX wieku, trudno było mi się momentami odnaleźć. Nie twierdzę jednak, że nowa wersja jest gorsza. Jest po prostu inna. Niektóre paski przetłumaczone zostały gorzej, inne lepiej, co uśredniając, wychodzi na zero. Jeśli jednak jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z początkami istnienia rudego kocura u nas nad Wisłą, to jest to droga najlepsza z możliwych.
No dobrze, a co nas czeka na kartach komiksu? Jako że otrzymaliśmy pierwsze paski, które wydawano pod koniec lat 70. XX wieku, poznajemy całą plejadę gwiazd, które towarzyszą nam do dzisiaj. Począwszy od Jonathana Q. „Jona” Arbuckle, czyli właściciela Garfielda (chociaż niektórzy są zdania, że to kot jest właścicielem człowieka), Lymana (przyjaciela Jona), który wprowadził się do Jona, przynosząc jedynie walizkę i psa Odiego. Po raz pierwszy odwiedzamy kawiarnię, gdzie kelnerką jest Irma, mało rozgarnięta właścicielka tego przybytku, jak również gabinet weterynaryjny, w którym pracuje Dr Elizabeth „Liz” Wilson, wielka miłość Jona. A to dopiero początek.
Dowiecie się także, skąd się wziął Pooky, ukochany miś Garfielda o brązowej skórze, okrągłych uszkach i okrągłym nosku. Jak odbył się pierwszy kontakt najsłodszego kociaka na świecie, obrzydliwie uroczego i będącego kulką cudowności Nermala z naszym tytułowym kocurem. To tutaj po raz pierwszy Garfield zajada się lasagne, wyleguje się na telewizorze, goni listonosza, skopuje Odiego ze stołu, itp. itd. Można tak wymieniać bez końca.
Wydanie Egmontu to mistrzostwo świata. W dość grubym (jak sam kot) albumie dostajemy trzy książki pasków komiksowych ‒„Garfield jako taki”, „Garfield nabiera wagi” i „Garfield imponujący”. Kolejne wydania zbiorcze będą wydawane co trzy miesiące. Poza tomem pierwszym ma się ukazać jeszcze pięć takich kompilacji.
W pięknej twardej oprawie zawarto aż 288 stron wypełnionych egocentryzmem i sarkazmem najbardziej znanego na świecie rudego kota. Całość kosztuje niecałe 80 zł (cena okładkowa), ale to jest naprawdę dobrze wydana kasa. A jak się zakręcicie, to nawet i 20 zł taniej kupicie ten tomik. Na półce prezentuje się wprost fenomenalnie. Jedyną jego wadą jest to, że jest nieco przyciężki. Jak Garfield.
Podsumowując, dostajemy kawał historii komiksu sprzed około 40 lat, który nawet po upływie tego okresu doskonale się broni, a prezentowane historie są aktualne do dziś. Nic dziwnego, jak sam informuje autor, Jim Davis pomysły na kolejne paski czerpie również z listów od fanów, którzy przesyłają mu mnóstwo kocich historii. Te sytuacje będą znane każdemu posiadaczowi kota. Garfield zmienia się trochę na przestrzeni lat, ale jedno pozostało niezmienne: jego gigantyczny apetyt na jedzenie i poczucie humoru. Czeka was dużo szaleńczej radości z nienasyconym kotem, ponieważ nigdy dosyć zabawy.
Dziękujemy Wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza do recenzji.
Michał „Emjoot” Jankowski
Tytuł tomu: Garfield, tom 1
Scenariusz: Jim Davis
Rysunki: Jim Davis
Przekład: Piotr W. Cholewa
Oprawa: twarda
Objętość: 288 stron
Format: 200 × 223
Cena: 79,99
ISBN: 978-83-281-3530-7
Premiera: 19 września 2018 r.