Pierwsze minuty na polu bitwy. Nawet nie oddałeś strzału, kiedy twoją klatkę piersiową rozerwała potężna siła. Patrzysz w dół. Krew zmieszana z płynem hydraulicznym twojego egzoszkieletu ścieka po organicznym wrzecionie wystrzelonym przez Mimica. Wiesz, że to twoje ostatnie sekundy życia. Zamykasz oczy i jedyne, o czym myślisz, to: „Który to już raz z kolei?”

Nie ma zbyt wielu historii, które zaczynałyby się od śmierci głównego bohatera. Bo co powiedzieć potem? Można ewentualnie przedstawić losy postaci z perspektywy wspomnień jego kompanów, tak jak zrobił to Alan Moore w „Strażnikach”. Ale to raczej wyjątek potwierdzający regułę. Hiroshi Sakurazaka, autor opowiadania „All you need is kill”, pozwala sobie na ten zabieg, ponieważ protagonista jego opowiadania Keiji Kiriya, młody rekrut oddziałów Zjednoczonych Sił Ziemi, ginąc w starciu z Mimic, wpada w pętlę czasową. Od tej pory po każdym zgonie na polu bitwy będzie budził się we własnym łóżku w bazie wojskowej jeden dzień przed planowanym starciem z kosmicznym najeźdźcą. Wkrótce dojdzie do wniosku, że jedynym sposobem na wyrwanie się ze śmiercionośnej pętli będzie zabicie wszystkich przeciwników. Na zostanie doskonałym wojownikiem ma tylko jeden dzień, czyli całą wieczność.

Pot, krew i płyn hydrauliczny

Opowiadanie Sakurazaki jest ponure, przygnębiające, przepełnione poczuciem beznadziei. Ludzkość stoi na krawędzi zagłady, pozbawiona przestrzeni do życia. Ziemia została przemieniona przez Mimics w jałową pustynię. Autor stawia na naturalizm w opisach scen batalistycznych. Krótki żywot szeregowego żołnierza nieodłącznie związany jest z brudem błota na polu bitwy, bólem ciała pogrążonego w agonii oraz widokiem krwi i własnych wnętrzności. Sakurazaka dba również o stylizację mowy bohaterów na wojskowy żargon. Co ciekawe, do tej militarnej historii SF japońskiemu autorowi udaje się wnieść samurajskiego ducha z nieodzownym kodeksem bushido. Znajdziemy więc tutaj bohatera, który dorasta do bycia wielkim wojownikiem dzięki duchowej i fizycznej dyscyplinie. Przy czym w chwilach wolnych od bitewnego zgiełku pojawia się okazja do snucia egzystencjalnych rozważań nad kruchością życia. Autor skupia często uwagę na detalach, tak zwyczajnych dla czytelnika, że praktycznie niedostrzegalnych. Poświęca dużo miejsca na przykład rytuałowi parzenia dobrej kawy. Ta w świecie AYNIK jest praktycznie niedostępna ze względu na zniszczenie przez Mimics upraw kawowców.

Władca much

Książkę Sakurazaki czyta się świetnie nie tylko jako pełną akcji historię SF, lecz także jako powieść inicjacyjną. Młody bohater z każdą śmiercią dojrzewa emocjonalnie. Zyskuje świadomość, że każdy jego wybór będzie niósł ze sobą konsekwencje, które będą kosztować zwykle czyjeś życie. Jego młodzieńcza porywczość i spontaniczność w walce z Mimics ustępuje miejsca wyzbytej emocji analizie i podejmowanym na zimno precyzyjnym akcjom. Bohater przeżywa pierwszą młodzieńczą miłość i pierwsze rozczarowania. Sakurazaka jest przy tym oszczędny w nazywaniu i opisywaniu uczuć. W jego prozie przemawiają raczej czyny bohaterów. A te nigdy nie będą łatwe, szczególnie kiedy wie się dokładnie, że żaden z podjętych wyborów nie przyniesie radości ani spokoju ducha.

Sakurazace udała się niełatwa sztuka. Powieść czyta się szybko, kolejne strony wypełnione są dynamicznymi potyczkami. Nie brakuje przy tym ciekawych, niespodziewanych pomysłów narracyjnych i zwrotów akcji. Jednocześnie finał zostawia czytelnika pogrążonego w egzystencjalnej zadumie. To sprawia, że historię napisaną przez japońskiego autora możemy umieścić obok dzieł takich tytanów literatury science fiction jak Philip K. Dick („Łowca androidów”) czy Masumane Shirow („Ghost in the shell”). Pasjonaci wymienionych autorów zdecydowanie powinni sięgnąć po „All you need is kill”.

Ziemniaki z zębami („All you need is kill” wersja mangowa)

logan_2a

W styczniu tego roku w magazynie „Weekly Young Jump” rozpoczęto publikację mangowej wersji opowiadania Sakurazaki. Za scenariusz mangi odpowiedzialny jest Ryosuke Takeuchi, a za ilustracje Takeshi Obata. Kolejne odcinki, z tego co mogłem zauważyć do tej pory (dziesięć epizodów, które odpowiadają mniej więcej połowie powieści), są wierną adaptacją opowiadania. Takeuchi sprawnie przełożył tekst Sakurazaki na język obrazkowej historii. Rysownik Obata w portretowaniu poszczególnych postaci jest wierny książkowemu oryginałowi. Jeżeli chodzi o detale techniczne, są bardzo szczegółowe i dokładne. Reprezentują wysoki poziom, do którego japońscy rysownicy mang zdążyli nas już przyzwyczaić. Moje jedyne zastrzeżenia dotyczą sportretowania Mimics. W mandze są one bezoką, pozbawioną cech indywidualnych kulistą bryłą uzbrojoną w rzędy białych zębów. Rozumiem, że rysownikowi zależało na podkreśleniu elementu obcości, inności kosmicznego najeźdźcy, a tym samym wywołaniu poczucia niepewności, wstrętu w czytelniku. Jednak finalny efekt widoczny na stronach mangi przywodzi mi na myśl zmutowane ziemniaki z kwadratowymi zębami. Nie wiem, jak Japończycy, ale ja nie czuję się specjalnie zaniepokojony widokiem ziemniaka. Nie mam natomiast zastrzeżeń do scen batalistycznych. Są dynamiczne, przy czym kreska pozostaje klarowna. Obata pozostał również wierny oryginałowi w aspekcie naturalistycznych obrazów śmierci głównego bohatera.

Ogólnie mangę AYNIK czyta się szybko i przyjemnie, co w dużej mierze jest zasługą materiału źródłowego. Dla tych, którzy przeczytali książkę, lektura mangi może okazać się zbędną powtórką z rozrywki. Za to osoby, które siegną po komiks zachęcone filmem  „Na skraju jutra” Douga Limana, będą miały okazję poznać odmienne od filmowych perypetie bohatera uwięzionego w pętli czasu.

Radosław Swółł

ALL YOU NEED IS KILL
książka
Autor: Hiroshi Sakurazaka
Wydawca: Super Dash Bunko
Data publikacji: 12.2004
Liczba stron: 230
Oprawa: mięka
Papier: czerpany
Druk: kolor (okładka)/ czrno biały (tekst)
Cena: 8.87 $

ALL YOU NEED IS KILL
manga
Autor: Ryosuke Takeuchi
Ilustracje: Takeshi Obata
Wydawca: Weekly Young Jump
Data publikacji: 09.01.2014 – 29.05.2014
Liczba stron: 17 epizodów pomiędzy 18 a 25 stron /dwa tomy zbiorcze
Oprawa: mięka
Papier: czerpany
Druk: kolor/ czarno biały
Cena: 7.47 $ (za tom)