Krzesło w piekle. Krzysztof Gawronkiewicz.
Poleski Ośrodek Sztuki w Łodzi, 30.09 – 12.10.2016
Krzysztof Gawronkiewicz jest rysownikiem komiksów oraz ilustratorem. To mistrz w opowiadaniu obrazem. W pracy nad komiksem stosuje techniki z zakresu rysunku, malarstwa oraz grafiki. Posługuje się kilkoma stylami, które dostosowuje do opowiadanej historii. Na wystawie podczas MFKiG zaprezentujemy wybór z wystawy, prace eksponowane będą w formie wydruków oraz powiększeń. Zobaczyć można m.in. komiksy krótkometrażowe, „Burzę” do scenariusza Macieja Parowskiego, „Achtung Zelig!” (do scenariusza Krystiana Rosenberga), „Mikropolis” (do scenariusza Dennisa Wojdy), „Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona” (do scenariusza Grzegorza Janusza), „Powstanie. Za dzień, za dwa” (do scenariusza Marzeny Sowy) oraz ilustracje publikowane w „Fantastyce”, „Nowej Fantastyce” i „Gazecie wyborczej”. Krzysztof Gawronkiewicz (ur. 1969) jest absolwentem warszawskiego Liceum Plastycznego, studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dwukrotnie zdobył Grand Prix na MFKiG w Łodzi, jest też laureatem Grand Prix Arte-Glenat za „Essenz” (wraz z Grzegorzem Januszem) oraz Prix Millepages BD za „Achtung Zelig!” (wraz z Krystianem Rosenbergiem). W roku 2006 otrzymał nominację w kategorii „debiut roku” za „Essence” na najważniejszym europejskim festiwalu komiksu – BD Festival Angoulême . Kurator wystawy: Piotr Machłajewski Koordynator ze strony MFKiG: Wojciech Łowicki Wystawa przygotowana przez BWA w Jeleniej Górze we współpracy z MFKiG w Łodzi
Urodzony 5 stycznia 1976 r. Absolwent Wydziału Projektowania Ubioru Łódzkiej ASP. Wokalista i współautor teksów zespołu Cool Kids of Death (zaprojektował okładki płyt, jego dziełem są także teledyski zespołu). Tworzy filmy animowane i wideoklipy (Jamal, T.Love, Pustki, Kielich, Muchy, Tomek Makowiecki, Smolik, Marcin Rozynek) oraz ilustracje do gazet, książek i płyt (Budynia, Lao Che). Był kilkakrotnie nominowany przez Yach Film Festiwal w kategorii „animacja” min. za clipy: „Uciekaj”- CKOD, „OM”-Smolika, oraz dostał nagrodę w tej kategorii za teledysk „Spaliny”- CKOD. Otrzymał również nagrodę specjalną od organizatorów Yach-ów za clip „Uważaj”. Autor kontrowersyjnego komiksu wydanego na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach antologii „Chopin New Romantic”, wycofanej z dystrybucji i przeznaczonej do utylizacji z powodu wulgarnego języka. Jest też autorem okładki książki Doroty Masłowskiej „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”. Jeden z czołowych współczesnych twórców komiksu polskiego. W 2001 roku zdobył Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Łodzi za komiks „Pantofel panny Hofmokl” (scenariusz Dennis Wojda). Znany m.in. z autorskiej humorystycznej gazetowej serii „Plastelina”. Uczestnik historycznej wystawy „Komiks polski i jego twórcy” w szczecińskiej galerii Orient, gdzie po raz pierwszy ekspozycję połączono z komercyjną sprzedażą wszystkich wystawionych prac. Wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Ktoś kiedyś napisał, że każdy człowiek co roku przeżywa historię wartą opowiedzenia. Mnożąc to przez długość życia, ilość osób i przez pokolenia – ile historii może mieć miasto? Nawet tak młode jak Łódź? Ta książka jest tylko wyimkiem, krótkim i pierwszym rzutem oka na opowieści o ludziach, którym Łódź zawdzięcza to czym jest – konglomeratem idei, złudzeń, woli przetrwania, wizji i nadziei – czasem spełnionych, częściej wręcz przeciwnie. Oni je budowali, żyli w nim, odcisnęli swoje piętno. Są widoczni, choć nieobecni. I jeśli myślicie, że nic Was nie zaskoczy, że wszystko zostało już powiedziane i zrobione – wsłuchajcie się w swoje miasto. Będziecie zdumieni. Robert Popielecki
Pochodzi z Wrocławia. Studiowała projektowanie graficzne na Akademii Sztuk Pięknych oraz kulturę śródziemnomorską na Uniwersytecie Wrocławskim (zamiłowanie do starożytności to efekt zaczytywania się w dzieciństwie komiksami o Asteriksie). Niestety, ze względu na obiektywne trudności pogodzenia studiów z pracą, żaden z kierunków nie został przez nią ukończony.
Pracowała jako freelancerka przy kilku małych grach oraz tworzyła storyboardy i concept-arty dla firmy Platige Image. Później zaciągnęła się do wrocławskiego studia Juice (aktualnie ściśle związanego z Platige Image) i pracowała tam głównie jako ilustratorka i storyboardzistka, między innymi przy projektach: Olimpiada w Sotchi (trailer dla BBC) oraz gra Escape Dead Island (ilustracje do animacji).
Aktualnie, poza pracą dla Marvela, przynależy do wrocławskiego studia Division48, założonego przez jej chłopaka Grzegorza Przybysia i jego brata Marcina. Bracia tworzą animacje do gier. Ich dziełem są między innymi recapy w Wiedźminie 3. Niemczyk współpracowała przy tym i innych projektach, szczególnie zaś przy Might & Magic X oraz Might & Magic: Heroes VII.
Uwielbia science fiction – wyjątkową miłością darzy serię Star Trek oraz „najlepszego na świecie” Stanisława Lema. Zamiłowanie do s-f jeszcze w dzieciństwie zaszczepił w niej ukochany dziadek – fotograf i biolog – Lesław Sochański – czytając jej i siostrze książki Lema oraz rozbudzając wyobraźnię opowieściami o rzekomo swoich kosmicznych perypetiach – o tym na jakich był planetach i kogo tam spotkał… Jako dziecko święcie wierzyła, że dziadek naprawdę trzyma na dachu …rakietę kosmiczną!
Jako małolata interesowała się głównie mangą (kocha Czarodziejkę z Księżyca!) i grami video, które do dzisiaj są jej ulubionym typem domowej rozrywki. Jej ukochane gry to seria Mass Effect i przygodówka Little Big Adventure – obie jej części.
Co do komiksów, to ulubionym seriami (poza wspominanym Asterkisem) są Akira i Blacksad. Zaś największymi komiksowymi idolami Katsuhiro Otomo, Adam Hughes i Stuart Immonen. Co prawda, uwielbia też masę innych twórców, ale ta trójka to tzw. „żelazny skład”.
Natomiast komiksem amerykańskim zaczęła interesować się dość późno – dopiero po trafieniu na Tomb Raider / Witchblade, rysowany przez Michaela Turnera i wydany w Polsce w roku 2000 przez TM Semic. W tym też czasie jej wielką idolką była Lara Croft.
Stronniczy wstęp autorstwa pomysłodawcy międzynarodowych warsztatów komiksowych City Stories.
W 2006 roku ukazał się pierwszy album w serii City Stories. Do Łodzi przyjechali wtedy rosyjscy artyści, związani ze środowiskiem moskiewskich twórców komiksów, których poznałem na festiwalu „Kommisja” rok wcześniej. „Pierwsze opowieści” – antologia krótkich historii komiksowych otwierająca cykl warsztatów CS, to rzeczywiście pierwszy krok na drodze uruchomienia bardzo sprawnie działającego programu współpracy ilustratorów i scenarzystów z całej Europy. W Łodzi odbyło się osiem edycji warsztatów, jedna edycja (w kolejności piąta część cyklu) powstała na polach Grunwaldu w 600-lecie wielkiej bitwy. Natomiast część dziesiąta podsumowała dotychczasowy dorobek programu, przypominając wybrane komiksy z poprzednich lat. To wspólnie z Rosjanami rozpoczęliśmy wielką europejską, komiksową przygodę.
Wszystkie dotychczas opublikowane w serii CS książki zawierają komiksy w dwóch językach: polskim i w języku gości, którzy odwiedzili nas w Łodzi. Dzięki temu jeden egzemplarz znajduje czytelników w co najmniej dwóch krajach. Pomysł się sprawdził – CS cieszy się rosnącą grupą fanów, a my wracamy szczęśliwie do kontynuacji programu. Ponieważ jest coraz lepiej, to teraz będzie inaczej.
W tym roku po raz pierwszy opuściliśmy Łódź i Polskę. Chcemy, aby CS zaczęło podróżować i zaczynamy tę podróż w Rosji, a konkretnie w Petersburgu. W kwietniu polscy artyści znaleźli się w towarzystwie swoich rosyjskich kolegów na uliczkach i wielkich prospektach petersburskiej metropolii. Przez tydzień wspólnie poznawali swoje pomysły, zwiedzali, bawili się i tworzyli idee, które zaistniały w formie komiksów w jedenastej części CS.
Petersburg to miasto oszałamiające architekturą, historią, sztuką, atmosferą, kontrastami między szarością smutnych uliczek, po których snują się duchy bohaterów powieści Fiodora Dostojewskiego, a baśniową krainą kolorów i klasycznego piękna kipiącego z galerii Ermitażu. Historia miasta jest tak bogata, że tylko na ten temat mogłaby powstać dowolna ilość komiksów, filmów, seriali, od dramatycznych początków budowy miasta na mocy decyzji Cara Piotra I do współczesności, która siłą rzeczy jest przedmiotem naszego zainteresowania. Petersburg trzeba zobaczyć, ale przedtem – na zachętę – polecam lekturę naszych komiksów.
Program CS istnieje dzięki wytrwałej i sprawnej pracy organizatorów. W tym roku cały ciężar przygotowania warsztatów spoczął na barkach Ewy Stępień – organizatora naszego festiwalu komiksu i gier, osoby od lat odpowiedzialnej za kontakty międzynarodowe. Ze strony rosyjskiej wspierał nas Dmitrij Jakowlew. Polska drużyna twórców komiksu to: Barbara Okrasa, Grzegorz Pawlak, Paweł Timofiejuk, Piotr Kasiński i Marek Skotarski. Rosjanie występują w składzie: Julia Nikitina, Olga Ławrientjewa, Maria Bogatowa oraz Timofiej Mokijenko. Cały projekt mogliśmy zrealizować dzięki dotacji od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i przy wsparciu Polskiego Instytutu w Petersburgu.
Finałem tegorocznej edycji CS jest premiera albumu, który trzymacie w rękach, wystawy i spotkania z autorami w trakcie 10. Międzynarodowego Festiwalu Rysowanych Historii BUMFEST w Petersburdu oraz 27. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi.
Chciałbym podziękować wszystkim, którzy zaangażowali się w projekt i tym, którzy nas wspierają od lat. Mam nadzieję, że już niebawem wystawy CS pojawią się w nowym, właśnie powstającym Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej w Łodzi, w kompleksie EC1 Łódź – Miasto Kultury. To ważna wiadomość nie tylko dla fanów CS, ale dla wszystkich miłośników komiksu – prace nad budową pierwszego w Polsce centrum kultury komiksowej ruszyły! Adam Radoń
Urodzony w 1983, w północnej Polsce. Tata czytał mu na dobranoc komiksy, a mama nie miała nic przeciwko. Pierwszy samodzielnie przeczytany komiks to Przyjaciele Roda Taylora autorstwa Jerzego Wróblewskiego. Potem nadeszła era superbohaterów i wydawnictwa TM-Semic, któremu w 2013 złożyłem hołd w postaci książki. Nie ukończył żadnych studiów artystycznych, bo nie chciał “uczyć się z hipisami”. Inspiracje? Kultura śmieciowa lat 80. i 90. – poszukiwanie materiałów najczęściej polega na czytaniu historyjek, oglądaniu filmów klasy B i graniu w gry video. Może wymieniać setki nazwisk, ale zacznie od Janusza Christy, Jacka Kirby’ego i Roberta Crumba. Wydał własnym sumptem kilkanaście komiksów, wciąż tworzy nowe projekty we współpracy z różnymi wydawcami.
Marzena Sowa – polska scenarzystka komiksowa. Tłumacz filmów dokumentalnych. Zadebiutowała we Francji. Ambasador Stalowej Woli. Urodzona w 1979 roku w Stalowej Woli. Absolwentka Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Stalowej Woli. Studia wyższe rozpoczęła na romanistyce na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, które ukończyła na Uniwersytecie Michel de Montaigne w Bordeaux. Od 2001 roku mieszka w Szampanii we Francji oraz okresowo w Belgii.
Po sukcesie wydawniczym „Marzi” (autorem rysunków jest Sylvain Savoia, życiowy partner scenarzystki), która doczekała się tłumaczenia m.in. na hiszpański i angielski, rozpoczęła współpracę z wieloma innymi rysownikami.
Marzena Sowa pisze w sposób zrozumiały i poruszający dla czytelników na całym świecie, bo po wyjeździe z kraju nabrała dystansu do polskiej historii. „Dostrzegłam, że mimo wszystko miałam szczęśliwe dzieciństwo. Bardziej martwiło mnie to, że jestem jedynaczką, niż życie w komunizmie” – mówi. Dziś żyje w zawieszeniu pomiędzy dwoma kulturami. Za granicą postrzegana jako Polka, po latach emigracji coraz bardziej obco czuła się w kraju. (Za: Ewa Bender, culture.pl (źródła: Centrala, Booklips, Aleja Komiksu, Egmont)
Na naszej wystawie przyjrzymy się jej poszczególnym komiksom, a zwłaszcza współpracy z jakże różnymi rysownikami. Opowiemy o spisanych i narysowanych historiach, ale także pokażemy fragmenty nigdy nie publikowanych projektów, które są dopiero w realizacji… Serdecznie zapraszamy.