HELLBOY. OPOWIEŚCI NIESAMOWITE

POWRÓT LITERATURY „GROSZOWEJ”?


W 1993 roku powstają dwa pierwsze opowiadania o Hellboyu. Scenariusz do nich pisze John Byrne, rysunki tworzy Mike Mignola . Opowiadania pojawiają się w wersji czarno-białej w „San Diego Comic-Con Comics #2” i „Comics Buyer’s Guide #1070”. W 1994 roku, już w wersji kolorowej, wchodzą do pierwszej czteroczęściowej mini-serii o Hellboyu – „Seed of Destruction” (polska wersja –„Nasienie Zniszczenia”). Od tej pory Hellboy staje się jednym z najsłynniejszych i najbardziej rozpoznawalnych bohaterów komiksowych. Mike Mignola pozostaje jedynym rysownikiem tej serii i razem z redaktorem naczelnym – Scottem Allie, zazdrośnie strzeże, aby tak pozostało. Wielu autorów chce spróbować swoich sił w historiach o „Diabelskim Chłopcu”. Powstają więc, lepsze lub gorsze, opowiadania i pinup-y z tym bohaterem w roli głównej. Giną jednak odrzucone we wnętrzach szuflad wydawnictwa „Dark Horse”.

W 2003 roku, dziesięć lat od powstania Hellboya, Scott Allie i Mike Mignola postanawiają dać im w końcu szansę ukazania się drukiem. W ten sposób powstaje mini-seria „Hellboy: Weird Tales” („Hellboy. Opowieści niesamowite”). Tytuł zostaje „zapożyczony” od magazynu wydającego (od 1923 do 1954 roku) tak zwane „powieści groszowe” spod znaku horroru i fantasy. Na łamach tego wydawnictwa zaistniało po raz pierwszy wielu do dzisiaj znanych pisarzy tego gatunku takich jak: H. P. Lovecraft, C. M. Eddy, Jr., Clark Ashton Smith, Robert E. Howard, Ray Bradbury, Manly Wade Wellman, Fritz Leiber, Henry Kuttner, C. L. Moore, Theodore Sturgeon, Joseph Payne Brennan, Jack Snow, Margaret St. Clair i wielu, wielu innych. Magazyn ten wywarł duży wpływ również na młodego Mignolę. Po latach, przy pomocy antologii o Hellboyu postanowił on więc wskrzesić „Weird Tales” („Opowieści niesamowite”). W ten sposób w ośmiu zeszytach została wydana antologia o Hellboyu, złożona z dwudziestu-sześciu opowiadań, ośmiu pinup-ów wchodzących do poszczególnych zeszytów i ośmiu zdobiących je okładki. Opowiadania tam zamieszczone to głównie krótkie historyjki sześcio-, bądź ośmiostronicowe (poza pięcioma, które mają dziesięć do dwunastu stron). Przez wszystkie zeszyty przewija się jedna opowieść stworzona przez Johna Cassaday pod tytułem „Lobster Johnson”. Wykonane w archaicznym stylu rysunki opowiadają historię tytułowego bohatera – „Lobstera”, rozgrywająca się 25 lipca 1939 roku. W każdym numerze „Hellboy. Weird Tales” umieszczono jedną poziomą stronę (zajmującą dwie strony zeszytu) tego komiksu. Mini-seria ukazywała się od lutego 2003 do kwietnia 2004 roku.

Po zakończeniu wyżej wymienionych publikacji, wydawnictwo zebrało je w dwa zgrabne tomiki i wydało ponownie. W każdym z albumów znalazły się po cztery zeszyty.

W tym roku, w ramach serii Obrazy Grozy, wydawnictwo Egmont uraczyło nas zbiorczym wydaniem tych dwóch albumów, jednak nie otrzymaliśmy pełnego wydania. Dostaliśmy dwadzieścia-pięć opowiadań (czyli z wyjątkiem wspomnianego wyżej „Lobstera Johnsona”, wszystkie) i tylko jeden pin-up (umieszczony w ostatnim zeszycie tej mini-serii). Dlaczego akurat polskie wydanie zostało tak okaleczone? Trudno dociec. Przypuszczać można jedynie, że w grę weszły koszty, chociaż trudno uwierzyć, aby siedem pinup-ów i szesnaście stron „Lebstera Johnsona” tak bardzo je podwyższało.

Przejdźmy jednak do samych zamieszczonych w tej antologii opowiadań. Jak wyznaje we wstępie Scott Allie, największą uwagę przy wyborze prac do tego zbioru zwrócono na rysunek. Niektórzy z autorów po raz pierwszy stworzyli do nich własny scenariusz i to niestety rzuca się w oczy…

Mamy tutaj prace naprawdę znanych autorów, takich jak: Eric Powel, Alex Maleev, Craig Thompson, John Cassaday, Fabian Nicieza itd. Zbiór graficznie wspaniały. Z bardzo różnorodną kreską… A jednak to za mało. Scenariusze większości z nich są bardzo słabe, miałkie i mało interesujące dla czytelnika. Brak w nich świeżości, a można się było tego właśnie spodziewać w takim zbiorze – nowego spojrzenia na postać „Hellboya” i jego uniwersum. Najlepsze ze znajdujących się tutaj opowiadań, byłyby co najwyżej przeciętne, jeśli umieścilibyśmy je w innej antologii. Do jednych z ciekawszych należy: „Nocny kowboj” (przedstawiający przygody młodego Hellboya w bazie wojskowej), przepiękny graficznie „Żar”, „Piętnaście minut” i „Ryzyko lotnika”, dosyć ciekawa „Historia rodzinna”…

Największe walory ma jednak grafika, a jak już napisałem, to jednak trochę za mało. Nie wszystkie opowiadania zajmują się postacią tytułowego bohatera. W niektórych on w ogóle nie występuje. Najdłuższa opowieść (dwunasto-stronicowa) zatytułowana „Wewnętrzny lęk” opowiada o przygodach „gorącej” Liz Sherman z B.B.P.O. Nawet jednak przy wykorzystaniu tak dużej (jak na ten zbiór) ilości stron, autor Jason Pearson nie był w stanie stworzyć interesującej trzymającej w napięciu historii.

Wspomnieć jeszcze należy o dodatku zachowanym w polskiej wersji, a mianowicie o umieszczonych na końcu antologii krótkich notkach na temat autorów. Zagadką pozostaje dla mnie, według jakiego klucza byli dobierani autorzy, których przedstawiono, nie wszyscy bowiem zostali opisani. W antologii zamieszczono notki o trzydziestu-siedmiu autorach z pięćdziesięciu-czterech, którzy stworzyli do niej opowiadania. Zabawne jest to, że w polskiej wersji pojawiły się również notki autorów, których prace z niej wycięto, a mianowicie czterech autorów oryginalnych okładek zeszytów i jednego autora wyciętego pin-upu. Skoro wydawca robi w komiksie drastyczne cięcia, to wypadałoby, aby był w tym konsekwentny.

Reasumując, zdecydowanie bardziej warto przeczytać jakikolwiek tom „Hellboya”, niż tę antologię. Polecam tylko dla miłośników tego bohatera do postawienia na półce w swojej kolekcji.

Robert Góralczyk

Inne opinie

„Opowieści Niesamowite” są typową antologią prac różnych artystów, dla których elementem wspólnym jest świat stworzony przez Mike’a Mignolę i jego sztandarowa postać – Hellboy. Zdecydowana większość komiksów w zbiorze opiera się na bardzo słabym scenariuszu, a udane historie można policzyć na palcach jednej ręki. Prawdę mówiąc, z lektury „Opowieści Niesamowitych” najmilej wspominam wstęp, w którym Scott Allie wyjaśnia historię powstania tego zbioru…

Mikołaj Ratka

„Hellboy. Opowieści niesamowite”
Tytuł oryginału: „Hellboy. Weird Tales”
Scenariusz: John Arcudi, Joe Casey, John Cassaday, Bob Fingerman, Matt Hollingsworth, Alex Maleev, Fabian Nicieza, Jason Trent Pearson, Mark Scott Ricketts, Sara Ryan, Randy Stradley, Andi Watson, Kia Asamiya, Shug_Ninx (Haden W. Blackman), Evan Dorkin, Tommy Lee Edwards, Tom Fassbender, Ron Marz, Scott Morse, Jim Pascoe, Doug Petrie, Will Pfeifer, Craig Thompson, Jill Thompson, Kevin Walker, J.H. Williams III, Akira Yoshida
Szkic: John Cassaday, Bob Fingerman, Seung Kim, Roger Langridge, Steve Lieber, Alex Maleev, Steve Parkhouse, Jason Trent Pearson, Stefano Raffaele, Andi Watson, Eric Wight, Kia Asamiya, Lee Bermejo, Gene Colan, Tommy Lee Edwards, Scott Morse, P. Craig Russell, Jim Starlin, Craig Thompson, Jill Thompson, Kevin Walker, Simeon Wilkins, J.H. Williams III
Tusz: John Cassaday, Bob Fingerman, Roger Langridge, Steve Lieber, Alex Maleev, Steve Parkhouse, Jason Trent Pearson, Stefano Raffaele, Andi Watson, Eric Wight, Kia Asamiya, Lee Bermejo, Evan Dorkin, Scott Morse, P. Craig Russell, Jim Starlin, Craig Thompson, Jill Thompson, Kevin Walker, Simeon Wilkins
Kolory: Bob Fingerman, Matt Hollingsworth, Dan Jackson, Roger Langridge, Jeff Parker, Steve Parkhouse, Elena Sanjust, Dave Stewart, Andi Watson, Don Cameron, Nick Derrington, Sarah Dyer, Lovern Kindzierski, Scott Morse, David Self, Craig Thompson, Jill Thompson, Kevin Walker, J.H. Williams III
Okładka: Mike Mignola, Dave Stewart
Tłumaczenie: Jacek Drewnowski
Wydawca: Egmont Polska
Kolekcja: Obrazy Grozy
Data wydania: 25.01.2010
Wydawca oryginału: Dark Horse Comics
Data wydania oryginału: 02.2003 – 04.2004 (zeszyty), 12.2003, 10.2004 (2 tomy wydania zbiorczego)
Objętość: 216 stron
Format: 176 x 266 mm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolorowy
Dystrybucja: księgarnie
Cena: 89,00 zł