WIEŚCI Z FRANCJI

CZERWIEC 2010

 

Willem to popularny autor komiksu geopolitycznego, na co dzień współpracujący z magazynem „Charlie Hebdo”. „Cena Ryby” to jego drugi album w ramach kolekcji Mimolette. Zawiera cztery nowelki, poruszające takie tematy jak wojny, piraci, skorumpowani policjanci i prostytutki ze Wschodu.

W numerze 56 informowałem o wydaniu drugiego tomu cyklu „Baku” autorstwa Carlé. Właśnie ukazał się tom trzeci. Icho opuszcza wyspę, aby odszukać na kontynencie dziewczynę, której sylwetka jest jedynym, co widział. Jest to ostatni tom japońskiej trylogii młodego autora.

Na koniec antologia “XX/MMX”, która – jak łatwo odgadnąć z tytułu – odnosi się do dwudziestolecia wydawnictwa, które przypada na rok 2010. Ponad stu autorów opublikowało tu po dwie plansze – jedna stanowiąca historyczny zapis współpracy z „L’Association” i druga stanowiąca jej współczesną parafrazę.

„Czas Czereśni” to pierwszy tom przygód Boro – reportera i fotografa, którego akcja toczy się w Paryżu w roku 1936. Na tle wydarzeń politycznych Boro spotyka młodą dziewczynę, której ojciec zmarł w kopalni.

„Czerwona Śmierć” to adaptacja prozy Edgara Alana Poe, a konkretnie trzeci tom cyklu „Niezwykłe historie”. Akcja toczy się w Baltimore w 1846 roku, gdzie dwóch przyjaciół spotyka tajemniczego lekarza powiązanego ze światem gangsterów.

Na koniec „Zeszyt Plam”, jeden z aż dziewięciu komiksów Claire Faÿ opublikowanych w czerwcu przez Castermana. Opowiada on, jak łatwo zgadnąć, o plamach.

„Renesans” to pierwszy tom trylogii Marvano. „Grand Prix” opowiada o przygodach dwóch brawurowych pilotów, którzy w latach trzydziestych dokonywali popisów odwagi, latając maszynami wypełnionymi hektolitrami łatwopalnego paliwa i pozbawionymi pasów bezpieczeństwa. Wkrótce sam Adolf Hitler postanawia uczynić z nich nowych bohaterów nazizmu.

„Niewidzialne Królestwo” to trzeci tom cyklu heroic fantasy „Nanami” niezmordowanego Corbeyrana i spółki (Sarn i Nauriel). Nanami staje przed wyborem – zawieść zaufanie lub kłamać. Nie wie też, że jej życie jest w niebezpieczeństwie.

„Czarujący Laura i Ludo” to czwarty tom cyklu „Cestac dla młodych”. Bardziej pasjonujący niż serial amerykański, bardziej stresujący niż scena tortur z Jackiem Bauerem – zapewnia wydawca. I dodaje, że w świecie nastolatków nic nie jest proste (podobnie jak w świecie dorosłych).

Znany w Polsce z „Armady” i „W Poszukiwaniu Odpowiedzi” Jean-David Morvan, wspólnie z Michelem Dufranne i rysownikiem Rubénem, zaprezentował czwarty tom adaptacji powieści Dumasa „Trzej Muszkieterowie”. Odcinek poświęcony jest obronie La Rochelle oraz kolejnym perypetiom D’Artagnana z Milady i Konstancją.

Drugi już tom cyklu Mathieu Sapina „Liść Kapusty” pod tytułem „Dziennik z postprodukcji”(?) to dalszy ciąg opowieści komiksowej o kręceniu filmu o życiu Gainsbourga, którego publikacja zbiegła się w czasie z wydaniem filmu na DVD.

Wreszcie „Przeznaczenie” to już siódmy tom cyklu fantasy Weëna” Alice Picard i Corbeyrana. W tym odcinku Weëna, Gwylym i książę Morckoor (ale nazwy…) udają się wspólnie drogą powietrzną do Nym-Bruyn. A jeszcze nie tak dawno pisałem, że ukazał się tom drugi…

„Syn Hitlera” to niemy komiks Pietera de Poortere, w którym przemierzający różne epoki historyczne Dickie zostaje uznany przez chylącego się ku upadkowi Hitlera za jedynego dziedzica. Komiks równie absurdalny, jak sama wojna.

„Teraz proszę się położyć” to komiks znanego także w Polsce Ralfa Koeniga, opowiadający o młodym Martinie, który przybywa z rodzinnej wioski do Berlina, gdzie poznaje wyemancypowaną psychoterapeutkę Silke i jej homoseksualnego sekretarza.

Glénat opublikował także w czerwcu dziewiąty już tom znanego w Polsce cyklu „W Kręgu Podejrzeń” („Gil Saint-André”). Tym razem Gilbert wybiera się na wakacje, ale płynąc jachtem jest świadkiem wybuchu na statku należącym do miliardera. Tylko jedna osoba przeżywa – młoda dziedziczka, stąd tytuł albumu „Krwawy Spadek”.

Zastanawialiście się kiedyś, czym będzie nas katować dział humorystyczny „Fantasy Komiks”, kiedy skończą się te wszystkie Pizze i Gobliny? Niewykluczone, że będą to przygody krewkiej księżniczki i krwiożerczego smoka z albumów serii „Barbeük et Biaphynn” (nie jestem pewien, które jest które). Są tak samo schematycznie narysowane i zasadniczo nieśmieszne, ale przynajmniej jest to jakaś odmiana. W czerwcu ukazał się drugi tom pod tytułem „Kiedy gotujemy?”.

W ramach kolekcji „Adaptacje Literatury” ukazał się komiks „Ash” Debois i Krystel (to kobieta). Akcja toczy się u schyłku XIX wieku i reklamuje się jako nowe spojrzenie na mit Fausta.

Z kolei komiks, który promuje się jako przygodowo-historyczny to „Kartagina”, lecz już rzut oka wystarczy, by stwierdzić, że to tradycyjne heroic-fantasy w wykonaniu Soleil. Los Kartaginy spoczywa na barkach dziecka wybranego przez bogów. Jeszcze ciepła krew dwanaściorga dzieci spłynęła po atrium Tphetu, świętego cmentarza Kartaginy. Jedno dziecko ocalało z rytuału odprawianego przez kapłanów Baala.

Arek Królak