The Lisbon Studio Antologia - okładka

The Lisbon Studio Antologia – okładka

Jak śpiewał Aladyn, przed nami jest wspaniały świat pełen dziwów ‒ warto go więc poznawać jak najpełniej. Dlatego cenne są inicjatywy, które przybliżają nam to, co dzieje się na rynku komiksowym w innych krajach. Timof Comics wydało „The Lisbon Studio Antologia” i ci, którzy nic nie wiedzieli o komiksie portugalskim, dostają próbkę tego, co najlepsze.

Lisbon Studio to bardzo ważny punkt na mapie Lizbony dla portugalskich grafików i twórców komiksowych. Miejsce, które od ponad piętnastu lat łączy niezależnych autorów pełnych pasji i miłości do komiksów. Artystów, którzy wzajemnie się inspirują, laureatów wielu nagród. Spotykali się tam prawie wszyscy najbardziej liczący się portugalscy autorzy obrazkowych historii.

Łódź – Lizbona, Lizbona – Łódź

Na zorganizowanej na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi zbiorowej wystawie „Pozdrowienia z Lizbony. Wizyta w The Lisbon Studio kiedyś i dziś” pokazano prace 16 artystów. Czworo było gośćmi festiwalu ‒ Marta Teives, Ricardo Cabral, Nino Saraiva oraz João Tercio. Jak wspominano na spotkaniu, postanowili wspólnie w Lisbon Studio zacząć wydawać antologie, które pozwalają im pokazać swoje prace, a także są formą eksperymentu. U nas komiks portugalski jest obecny głównie dzięki Timof Comics (m.in. prace Cyrila Pedrosy), a teraz dzięki temu wydawcy dostajemy antologię z sześcioma wybranymi specjalnie dla polskiego czytelnika pracami lizbońskiej grupy. W osobistym wstępie Bartosz Sztybor przybliża swoją znajomość z członkami Lisbon Studio i wizytę w Portugalii, znajdziemy tam także wprowadzenie João Miguela Lameriasa o historii grupy i jej twórczości.

The Lisbon Studio Antologia - przykładowa plansza

The Lisbon Studio Antologia – przykładowa plansza

Poznajmy się bliżej

Zaczynamy od pracy „Fränzi, czyli zerwany most ilustratora”. Nuno Saraiva przybliża nam Fränzi, muzę i niespełnioną miłość Ericha Heckela, współzałożyciela niemieckiego ruchu ekspresjonistycznego Die Brücke, a także historię malarza. Na dziesięciu stronach udaje mu się wprowadzić czytelnika w tę opowieść i zaskoczyć go jej zakończeniem. Czarno-białe, ekspresjonistyczne rysunki dopasowują się do stylu twórcy, o którym opowiadają, by po chwili łagodniejszą kreską przypomnieć o pełnej życia dziewczynie.

Pedro Moura i Marta Teives w historii „Ślady ducha” opowiadają o spotkaniu po latach pewnej pary. Na kilkunastu stronach idziemy wraz z nimi ulicami Lizbony, są realistycznie przedstawieni, czarno-białą kreską. Pod spokojną rozmową wyczuwamy napięcie, niespełnienie, zawiedzione oczekiwania, a pretekstem do tego spotkania staje się poezja.

João Tércio w wielojęzycznej historii „Oumun the revenge” przedstawia nam fragment historii swojego bardzo charakterystycznego cartoonowego bohatera podróżującego przez świat swoich wątpliwości i po drodze czerpiącego z różnych filmowych inspiracji.

The Lisbon Studio Antologia - przykładowa plansza

The Lisbon Studio Antologia – przykładowa plansza

„Mur” Filipe Andrade to mangowy rys, akwarelowa kreska i niezwykłe, żywe kolory, co w połączeniu ze zwróceniem uwagi na problemy społeczne, realistycznym postrzeganiem rzeczywistości­­­­ tworzy świat, który wydaje się istnieć w równoległej rzeczywistości, ale jednocześnie jest bardzo blisko. To też historia o tym, że chwile radości można znaleźć w najbardziej niespodziewanych miejscach.

„Mury Terrea” Ricardo Cabrala to fragment większego projektu komiksowego „Terrea”. Czarno-biała futurystyczna fantazja bez słów. Precyzyjnie narysowana historia, w którą zostajemy wrzuceni i do której każdy musi znaleźć własną interpretację.

Z kolei „Spełni się w pełni” Joany Afonso i Nuno Duarte to intrygująca opowieść o spotkaniu w kawiarni Armstrong’s pewnej kelnerki i stałego klienta – okaże się, że poszukiwanie księżycowych skał zakończy się niespodziewanie i zupełnie wyjątkowo, a z marzeń z dzieciństwa nie należy rezygnować.

Różnorodność to podstawa

Jak zauważyliście, dostajemy przekrój umiejętności portugalskich twórców, niektóre z historii są zamkniętą całością, inne tylko uchylają drzwi do opowieści, pobudzają wyobraźnię, sprawiają, że bohaterowie zaczynają żyć w naszej wyobraźni. Każda praca pokazuje odmienne emocje, stylistykę, energię. Ta różnorodność to pożądana cecha w przypadku wydań w formie antologii.

Kluczowym słowem może być niedosyt, który towarzyszy nie tylko bohaterom wielu historii, lecz także czytelnikom. Nie jest to jednak zarzut. Wydaje się, że taki był cel tej publikacji ‒ zaostrzyć nasze apetyty i pokazać różnorodność portugalskich autorów. To od nas zależy, czy zechcemy poznać więcej. Moim zdaniem warto.

Dziękujemy wydawnictwu Timof Comics za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

Wydanie: I
Autorzy komiksów: Marta Teives, Filipe Andrade, João Tércio, Nuno Saraiva, Nuno Duarte, Joana Afonso, Pedro Moura, Ricardo Cabral
Wstęp: Bartosz Sztybor
Tłumaczenie: Jakub Jankowski
Data wydania: 30 września 2019
Druk: czarno-biały/ kolor
Oprawa: twarda
Format: 210 x 290 mm
Stron: 96
Cena: 69 zł
Wydawnictwo: Timof Comics
ISBN: 978-83-66347-12-0